Net terug. Dit was mijn tweede tech-AI-reis door China dit jaar, met Remy Gieling en Job van den Berg. Tijdens onze vorige trip was het al duidelijk dat we in Europa niet meer bezig zijn met winnen, maar met niet-verliezen. Dit werd uiteraard ook weer bevestigd, maar wat ons dit keer ook opviel is hoe strijdlustig de lokale bedrijven naar elkaar zijn. Je hoort dit terug in het woordgebruik, zoals strijden, vechten, winnen, maar tegelijkertijd horen we ook veel nederigheid: „Nvidia is hier nog beter in, maar we willen ze voorbijgaan."
De Chinezen zijn dus extreem competitief, maar ook nederig in waar ze op moeten verbeteren. Dit is een stukje wijsheid van Sun Tzu in de praktijk: als je de vijand kent en jezelf kent, hoef je niet bang te zijn voor de uitkomst van honderd veldslagen.
Snelheid is alles en het ecosysteem in China faciliteert dit
Tegen de tijd dat wij een strategisch plan hebben gemaakt of een vergunning rond hebben, hebben Chinese bedrijven al meerdere iteraties gemaakt of hele divisies opgetuigd.
Chi Xu, the founder van XReal ging van Silicon Valley terug naar China omdat hij voor zijn VR-brillen geavanceerde productietechnieken nodig heeft. Binnen 6 maanden had hij de gehele supply chain bij elkaar verzameld en kon hij begonnen met de productie.
Audi lanceert in China een compleet nieuw automerk (zonder de vier ringen), met nieuwe auto's in slechts twee jaar. Hierbij zijn hun Duitse collega's nauwelijks betrokken.
Xiaomi zet een gehele autodivisie op en begint massaproductie in minder dan vier jaar. En van hun laatste model verkochten ze 200.000 stuks in minder dan drie minuten.
En dan hebben we Huawei, in april was ik al in hun campus in Shenzhen, waarbij ze Europa hebben nagebouwd. Dit keer waren we bij hun gloednieuwe Lianqiu Lake campus in Shanghai (foto hieronder): 160 hectare, 30.000 R&D medewerkers en gebouwd in slechts twee jaar tijd. In Nederland zouden we dan misschien net onze vergunning rond hebben.
Overheden werken nauw samen met bedrijven om dit soort projecten van de grond te krijgen en niet alleen met Chinese bedrijven. Tesla's fabriek in Shanghai was afgerond in 168 dagen (van vergunning tot productie).
Lees ook: Dit zijn de 100 meest invloedrijke mensen in AI
Ze zijn niet baanbrekender dan ons, maar wel nederiger
Als je echt kritisch kijkt naar de innovaties in China, doen ze niets baanbrekenders dan in de rest van de wereld. Vergeautomatiseerde fabrieken hebben we in Duitsland ook, generatieve AI-modellen zijn begonnen in de VS, de meest baanbrekende semiconductor-technologie komt nog steeds uit Nederland en de meest geavanceerde robots zagen we al langer bij Boston Dynamics.
Wat heel kenmerkend was voor onze bezoeken was dat vrijwel alle Chinese bedrijven transparant vertellen dat ze niet de beste waren in hun industrie, en hoe hard ze werken om beter te worden. Iedereen benoemt met trots hun concurrenten en vertellen eerlijk waar ze beter en waar ze slechter zijn. Ze vinden het een eer om met ze te kunnen concurreren. Ze zijn extreem strijdlustig, maar ook heel open om te leren en te verbeteren.
Ze werken harder, veel harder
Burnouts en depressies worden door de Chinezen gezien als 'white people diseases'. Het is in veel Aziatische culturen ook een taboe om erover te spreken (dit betekent niet dat deze problemen er niet zijn, ze worden onderdrukt, wat ook niet goed is).
Burnouts en depressies worden door de Chinezen gezien als ‘white people diseases’
John Lin
Successen vieren kun je ook maar heel kort doen, want met zoveel slimme Chinezen word je zo gerepliceerd. Je moet dus blijven innoveren, blijven voor uit gaan. In Silicon Valley is de mentaliteit niet anders.
In een groot land, met extreem veel slimme hongerige ondernemers is de competitie dus extreem. Wil jij niet 9-9-6 werken? Dan zijn er voor jou tien anderen. Oh heb je vandaag iets slims bedacht? Dan doen morgen tien andere bedrijven je na.
In Europa hebben we dit nauwelijks door. We zijn te druk met vergaderen, plannen maken en het genieten van onze vakanties (onze verkiezingen worden er zelfs voor uitgesteld). In de tussentijd verkoopt een telefoonmaker in China meer elektrische auto's dan Audi en worden er hele dorpen opgebouwd om zelf EUV-machines te ontwikkelen.
Wat kunnen we er hier in Nederland van leren?
Snelheid moet prioriteit worden
Hoe kunnen we onze tijdslijnen halveren? Tesla's fabriek in China was het snelst gebouwd en produceert nu ruimt de helft van al hun wereldwijde auto's
Ambities moeten veel groter
Telefoonfabrikant Xiaomi wil een top 5 automerk worden.
Minder overleggen en gewoon doen
Audi China heeft hun Duitse collega's bewust niet betrokken bij hun Chinese modellen.
Harder werken
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat langer werken niet altijd loont, maar we moeten het geen excuus op zichzelf laten worden
Elke keer als ik terugkom uit China lijkt Europa stil te staan. Mijn voormalige collega's gaven altijd terug aan me dat ik te ongeduldig was en dat ik alleen maar gefrustreerd zou worden. Ik dacht eerst dat het aan mij lag. Maar hoe meer ik met Chinese bedrijven om ga, hoe meer ik besef dat we écht moeten opschieten in Europa.
De AI-race tussen Silicon Valley en China. Wie gaat winnen, wat zijn de verschillen in aanpak en waar blijft Europa? De antwoorden leveren een boeiend gesprek op tussen Valley-CEO Wibe Wagemans en China-techexpert John Lin. Beluister hieronder de podcast. Gerben van Driel is presentator.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: