Leiderschap

'Hulp vragen op het werk voelt als jezelf kwetsbaar neerzetten', hoe vraag je als leider om hulp?

Durf om hulp te vragen. Foto: Prostock-studio/Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
jan van der spoel
Jan van der Spoel
Ontwerper van vertrouwen in organisatiecultuur en leiderschap

„Als er iets is waarmee ik kan helpen, moet je het maar laten weten..." Je herkent het vast wel: aan het einde van een bespreking klinkt deze goedbedoelde vraag. Ondanks de goede intenties wordt hier vrijwel nooit daadwerkelijk op gereageerd. Hulp vragen op het werk voelt als jezelf kwetsbaar neerzetten, en dat geldt vooral voor CEO's en leidinggevenden.

Dit fenomeen heeft een hoge prijs. Vijftig procent van nieuwe leidinggevenden faalt binnen 18 maanden. Dat geldt ook voor CEO's. Een van de belangrijkste oorzaken is dat ze het werk onderschatten, zichzelf overschatten en niet weten hoe ze hulp moeten vragen.

Waarom hulp vragen zo lastig is

Ik heb dit zelf ook verschillende keren meegemaakt in een nieuwe leidinggevende rol bij een nieuwe werkgever. Er zijn altijd zaken die je nog niet doorziet, waar je nog geen grip op hebt of waarin je simpelweg nog geen ervaring hebt. Je denkt dan dat het bij je professionaliteit hoort om daar slagvaardig mee om te gaan. Je moet het zelf oplossen, daarvoor zit je tenslotte op die plek.

Waar je niet aan denkt, is om concreet hulp te vragen als bepaalde dingen lastig zijn. Dat is eigenlijk niet zo gek, want jij zit er om beslissingen te nemen en resultaten te bereiken. Je kunt best één keer hulp vragen, maar niet vaker. Dat zou zwak kunnen lijken, dus vermijd je het. Je moddert door en soms zak je steeds verder weg in een kwestie die eigenlijk helemaal niet zo complex hoeft te zijn. Het is een interessante paradox: je denkt dat anderen je zwak vinden als je om hulp vraagt, terwijl ze juist geneigd zijn om in actie te komen bij een concrete hulpvraag als: „Kun je me helpen?".

Lees ook: Wat is het verschil tussen vertrouwen en loyaliteit in leiderschap? Jan van der Spoel legt het uit

Vraag: ‘Kan ik het tien minuten met je doorlopen?’

Sylvie di Giusto

Hoe vraag je slim om hulp?

Amerikaanse topspreker Sylvie di Giusto legt uit hoe je om hulp kunt vragen waarbij je niet zwak overkomt maar juist intelligent. Hiervoor hanteert ze 4 punten:

  1. 1.

    Timing is cruciaal. Vraag hulp als een project nog onderweg is, als pakweg 70 procent voltooid is. Dit laat zien dat je inzicht hebt. Als je pas om hulp vraagt als het project bijna is afgerond en problemen zich opstapelen, dan lijkt het alsof je de controle kwijt bent.

  2. 2.

    Gebruik de juiste woorden. Zeg niet „Kun je me helpen?", maar: „Ik werk aan X en zit vast op Y. Kan ik het tien minuten met je doorlopen?" Dat is concreet en respecteert de tijd van de ander.

  3. 3.

    Toon waardering voor de expertise van de ander. Zeg bijvoorbeeld „Je hebt dit eerder gedaan en ik waardeer je inzicht." Mensen groeien als ze zich gewaardeerd voelen. We hebben geen hekel aan het idee nodig te zijn, we hebben een hekel aan het gevoel als vanzelfsprekend te worden beschouwd.

  4. 4.

    Waardeer de hulp van de ander duidelijk. Zeg niet alleen „Dankjewel, Jeroen", maar benoem het effect: „Door je opmerking over [X] heb ik [Y] aangepast; dat scheelde tijd/gedoe." Kom er later op terug, bijvoorbeeld tijdens de bespreking van een volgend project. Zeg dan bijvoorbeeld dat de inzichten van Jeroen waardevol voor je waren en het project hebben geholpen.

Permanente performance-coaching in de boardroom

Er is een nog betere benadering mogelijk van ondersteuning. In plaats van hulp te zoeken als je al vastloopt, kun je hulp inbouwen als onderdeel van je professionele groei, net zoals topsporters doen.

In een fenomenale TED-talk laat chirurg Atul Gawande zien hoe hij dit toepaste: hij legt uit dat er twee manieren zijn om beter te worden in je vak. De eerste is de traditionele route: goede opleidingen volgen, veel studeren en kennis en ervaring opdoen om uiteindelijk goed te worden in je vak. De tweede manier is om een coach in de arm te nemen die meekijkt en je met kleine tips en aanwijzingen voortdurend beter maakt. Dr. Gawande koos voor de tweede manier. Aanvankelijk vond hij het onaangenaam om beoordeeld te worden, maar de resultaten spraken voor zich.

Door de voortdurende begeleiding werd hij niet alleen een betere chirurg. Het aantal complicaties daalde en zijn hele team ontwikkelde gedrag waardoor de hele afdeling beter ging functioneren. Hij doorbrak zo het plateau-effect dat veel professionals ervaren. Stel je voor: permanente performance-coaching in de boardroom, met één doel: continu beter worden. Bijna niet voor te stellen, maar precies daarom interessant.

Van zwakte naar kracht

Hulp vragen verlaagt je status niet; als je het op de juiste manier doet, toont het juist aan hoe je intelligent door complexiteit navigeert. Geloofwaardigheid vraagt niet dat je alle antwoorden hebt, maar dat je weet wanneer je betere inzichten kunt zoeken.

Implementeer zowel structurele als tactische hulp in je leiderschapsstijl. Zoek een coach die regelmatig meekijkt (zoals bij topsporters), bied zelf concrete hulp aan (in plaats van vage toezeggingen) en leer de kunst van het strategisch hulp
vragen - vroeg, specifiek en met waardering.

Door hulpvragen te herdefiniëren en het te zien als een kracht, doorbreek je niet alleen de statistische kans op falen als leider, maar til je ook je hele organisatie naar een hoger prestatieniveau. Het is de slimste investering in je eigen succes.

Lees ook: De kracht van twijfel: waarom onzekerheid de beste eigenschap van een leider kan zijn

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: