Lou Jedeloo is overduidelijk een man van de details, hoe onzinnig ze op het eerste gezicht ook lijken. ,,Als je mij in de jaren 80 als puber vroeg om de kofferbakinhoud van een BMW 735i, wist ik hem. En nu nog steeds," beaamt hij lachend. ,,Geen idee waarom ik dat soort dingen onthoud, maar ik las vroeger al alle autojaarboeken van A tot Z, waarbij ik alle informatie werkelijk opslurpte."
Dat zal een exponent zijn van zijn diepgewortelde autoliefde, maar tijdens ons gesprek spiekt het oog voor detail vaker om de hoek. Zo strooit Jedeloo met namen van gewaardeerde vakbroeders waar hij ooit mee werkte, nadat hij bedrijfseconomie studeerde aan de Universiteit van Maastricht. Of hij nu terugdenkt aan zijn tijd bij BMW in Duitsland, bij motorfietsenmaker Yamaha Europe waar hij 'een toptijd beleefde' of aan zijn periode bij Mercedes-Benz Nederland. Of over zijn eigen bedrijf Inalfa (een via een management buy-out verkregen aftermarket schuifdakenbedrijf), waardoor hij in 2004 voor het eerst in China was en leerde omgaan met Chinezen of zijn betrokkenheid bij Koopman Logistics in de Amsterdamse Haven: telkens voeren mensen en het avontuur de boventoon in de anekdotes. Het typeert de manager in hem, zo blijkt al snel.
Leidinggeven in acht verschillende landen
Na een veelzijdige carrière die Lou Jedeloo over de hele wereld bracht – 'ik heb voor mijn gevoel de helft van mijn leven in het vliegtuig gezeten, eigenlijk nog steeds bovengemiddeld' – is hij voor het van oorsprong Spaanse Astara in een joint venture met de fabrikant verantwoordelijk voor het merk Isuzu in acht verschillende Europese landen. Het merk is bekend om zijn solide pick-ups waar onder meer Rijkswaterstaat, MKB'ers en vele fleetklanten in rijden. Daarnaast is de Managing Director in Nederland betrokken bij het opbouwen van het recent herboren Zuid-Koreaanse automerk KGM, dat voorheen bekendstond als SsangYong.
Merken die op hun eigen manier in een niche opereren, vragen om een andere manier van leidinggeven en martveroveren
Lou Jedeloo Astara
„Het zijn twee merken die op hun eigen manier in een niche opereren", weet Jedeloo. „En dat vraagt om een andere manier van leidinggeven en marktveroveren." Zijn teams in de acht landen zijn 'op zich niet heel groot, maar groot genoeg', mede dankzij een stevige ondersteuning vanuit de backoffice in België: „In Nederland heb ik slechts drie man zitten. In België zitten de mensen die zaken zoals logistiek, procurement en invoicing (deels) oppakken en dit ook voor diverse andere merken voor Astara verrichten. In Duitsland loopt een kleine dertig man, in Polen zeven, drie in Oostenrijk en twee mensen in Tsjechië. Allemaal Isuzu-dedicated."
Delegeren en aandacht geven
Hoe verdeel je je aandacht als leidinggevende tussen al die plekken waar je mensen aandacht vragen? „Goed leiding geven is ten eerste zorgen dat je goede mensen hebt om aan te sturen, daarom heb ik in elk land een heel goede 'landenmanager' zitten. Dat delegeren voorkomt dat ik te veel dagelijkse zaken over mijn laptop heen krijg, hoewel ook dat er uiteraard bijhoort. En zo efficiënt mogelijk met je tijd omgaan. Bij het vele gereis staat de laptop of iPhone altijd wel aan."
Je kunt geen goed beleid maken vanuit een kantoorstoel.
Lou Jedeloo Astara
Jedeloo omschrijft zijn leiderschapsstijl als 'coachend met duidelijke kaders'. ,,Ik geloof zeker niet in micromanagement, maar wel in verantwoordelijkheid en de juiste richting geven. Daarbij is luisteren essentieel, zowel naar klanten als naar je eigen team. De beste ideeën komen vaak niet van mij, maar uit de organisatie. Daarom wil ik een omgeving creëren waarin iedereen zich vrij en zeker genoeg voelt om zijn mening te geven. Dat is met veel verschillende nationaliteiten en (sub-)culturen niet altijd vanzelfsprekend of heel gemakkelijk, maar wel cruciaal. Het valt samen met duidelijk communiceren en regelmatig de toekomstvisie uitstippelen."
Het feit dat hij werkt met relatief kleine teams ziet Jedeloo als een kracht. „Iedereen is direct betrokken, van sales tot service en van marketing tot aftersales. We hebben korte lijnen en schakelen snel." Die betrokkenheid verwacht hij ook van zichzelf. „Ik sta niet op afstand en wil, sterker nog, ik móet weten wat er speelt bij klanten, bij dealers en in de markt. Je kunt geen goed beleid maken vanuit een kantoorstoel."
Lees ook: Van autoverkoper tot marketingdirecteur bij Mazda: Erik Hagoort maakte zijn jongensdroom waar
Wees feitelijk, loyaal en 'los het op'
Jedeloo noemt zichzelf ondernemend en vindt het prettig om op vele borden tegelijk te schaken. „Ik denk wel dat ik een soort duizendpoot ben, in staat om met tien dingen tegelijk bezig te zijn. Maar tegelijkertijd ook niet vergeet waar het eigenlijk om draait, waar we uiteindelijk in een commercieel bedrijf op worden afgerekend. Het gaat om de verkoopaantallen en de bottom-line winst. Daarbij ben ik blij dat ik me niet louter met politiek hoef bezig te houden. Helemaal zonder lukt nooit, maar het zit niet in ons bedrijf om een olietanker te zijn die zich traag laat bijsturen. Als iets wel lastig loopt, is mijn advies: zet het om naar een handelen, pak ownership, wees loyaal, ga het aanpassen en hanteer de mindset van 'oké, we lossen het op, zodat we weer gezamenlijk vooruit kunnen'."
Ik werk bewust zoveel mogelijk data driven, zodat ik weet waar ik het over heb. Mijn onderbuikgevoel en ervaring speelt zeker een rol, maar mag nooit de overhand krijgen
Lou Jedeloo Astara
Op zijn positie is 'verwachtingsmanagement' zeer belangrijk, legt de vader van drie uit. „Je hebt te maken met verschillende partners; van dealers tot Japanse aandeelhouders die in principe constante groei willen zien, van directe medewerkers tot Spaanse aandeelhouders die allemaal hun eigen verwachtingen en belangen hebben. Daarom moet je altijd de juiste argumenten paraat hebben. Ik werk bewust zoveel mogelijk data driven, zodat ik weet waar ik het over heb. Mijn onderbuikgevoel en ervaring speelt zeker een rol, maar mag nooit de overhand krijgen. Zo lang je feitelijk blijft, hoeven bovendien dingen ook niet persoonlijk opgevat te worden."
Nee, een keiharde top down leider is hij niet. Eerder iemand die, in zijn eigen woorden, bewust 'over zijn dienstverband heen regeert en eerlijk is'. „Dat is een belangrijke tip aan jonge carrièrejagers: weet dat je het nooit alleen doet en dat het altijd een team effort is. Een andere levensles: zoek naar een baan waar je heel veel energie van krijgt en geef ook niet te snel op wanneer je tegenslagen ondervindt. Laat de boel niet uit je handen vallen, bedrijf situationeel leiderschap en zorg dat je de mensen in hun ogen kunt blijven aankijken. Ook als je jong bent, laat je altijd wel een soort legacy achter – dat je een betrouwbare en kundige vent bent om mee te werken. De automotive is zoals veel andere branches een 'ons kent ons'-branche, uiteindelijk kom je elkaar weer tegen. Dat heb ik tot op de dag van vandaag altijd een belangrijk aspect gevonden."
Meer interviews?
Roland Tameling interviewt voor BusinessWise automotive topmannen en -vrouwen over onder meer hun carrière, visie en leiderschapskwaliteiten. Alle interviews vind je hier.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: