Zijn carrière is precies gelopen zoals hij als kind voor zich zag, vertelt Erik Hagoort. „Van kinds af aan wist ik dat ik iets met auto's wilde doen. Eerst wilde ik monteur worden, later verkoper en uiteindelijk zelfs eigenaar van een eigen autobedrijf. Op school koos ik – tot verbazing van menig docent – zelfs bewust voor de HAVO, want VWO duurde een jaar langer en dat zou mijn route naar de IVA in Driebergen (de opleider voor de autobranche, red.) alleen maar vertragen."
Al snel zette Hagoort zijn eerste professionele stappen bij een lokale Fiat-garage. ,,De zaterdag werd al snel mijn favoriete dag van de week. Kort daarop kwam er een stageplek bij Fiat Nederland vrij en stapte ik de magische wereld van Fiat, Alfa Romeo en Lancia binnen. Ik was op slag verliefd." Opvallend genoeg ging de huidige marketingdirecteur toen ook al op stagegesprek bij zijn huidige werkgever, de Mazda-importeur in Waddinxveen. ,,Omdat Fiat net iets sneller was met een aanbod, tekende ik daar mijn contract. Dat ik tien jaar later alsnog bij Mazda ging werken, had wellicht zo moeten zijn."
Valkuilen van leidinggeven
Héél even was Hagoort dichtbij een 'eigen' autobedrijf: „De eigenaar van de Fiat-garage bood mij tijdens mijn stage de kans om daar fulltime te komen werken en meer verantwoordelijkheid te nemen in de aansturing van het bedrijf. Aangezien er geen opvolger was, was dit een potentiële kans voor de toekomst." Toch koos hij voor de importeur, omdat de ambitieuze autoliefhebber voelde dat hij daar meer kon bereiken.
Die instelling en een soort aangeboren leergierigheid zorgde ook later voor wat Hagoort 'bepalende momenten' noemt. ,,Zo kreeg ik bij Toyota-importeur Louwman & Parqui al op jonge leeftijd de kans om het Product Marketing team te gaan aansturen en uit te bouwen. Ik was 27, had geen leidinggevende ervaring, maar werd wel onderdeel van het managementteam. Een flinke verantwoordelijkheid en soms een pittige tijd, die mij enorm heeft gevormd."
,,Wanneer je vanuit een team doorgroeit naar leidinggevende, liggen er veel valkuilen op de loer", vervolgt hij. ,,Ik heb ze allemaal meegemaakt, maar er veel van geleerd. Teamleden in hun kracht zetten, verantwoordelijkheid en ruimte geven, niet alles zelf willen doen en sturen op output: dat zijn lessen die ik echt heb moeten leren. Een belangrijk inzicht was dat je als manager meer waardering krijgt wanneer je team succesvol is dan wanneer jijzelf succesvol bent. Dat heeft mij geholpen om een betere leider te worden."
Als je altijd zelf het stuur in handen wilt houden, groeit je team niet
Erik Hagoort Mazda
Een sterk team bouwen
Een van zijn belangrijkste lessen? Niet alles zelf doen. ,,Vroeger dacht ik: ik kan het sneller, misschien ook beter. Maar als je altijd zelf het stuur in handen wilt houden, groeit je team niet. Je moet mensen de ruimte geven om te ontwikkelen, fouten te maken en verantwoordelijkheid te nemen. Alleen dan bouw je een sterk team met mensen die echt zelf de tent kunnen runnen. Soms is op je handen zitten, letterlijk en figuurlijk, vaak de betere keuze."
Door zo te handelen, blijft Hagoort bewust weg bij micromanagen. ,,Mijn kracht zit in het zijn van sparringpartner, zonder op de stoel van iemand anders te gaan zitten. Indien nodig geef ik inhoudelijke feedback of richting, maar ik wil voorkomen dat mijn mening zonder discussie de doorslag geeft. Ik geloof dat mijn toegevoegde waarde zit in het hebben én delen van een duidelijke visie. Tegelijk kan ik soms te voorzichtig zijn, omdat ik denk dat we al veel doen. Gelukkig houdt mijn team mij daar scherp op door aan te geven waar juist kansen liggen."
Lees ook: Automotive-CEO Bas Huijzer promoveerde naar Duitsland: 'Wat ik hier nu meemaak, is onwerkelijk'
Platte, aandachtige organisatie
Bij Mazda „(oprecht een mooi merk en een prachtig bedrijf„) heeft Erik Hagoort een brede verantwoordelijkheid: van productintroducties tot pricing, van CRM tot omnichannel-strategie en mediasamenwerking. Hij werkt daarnaast nauw samen met het senior managementteam aan de lange termijnstrategie. „Met 36 medewerkers zijn we relatief klein ten opzichte van andere importeurs, maar toch hebben we de kracht om alles te doen wat grotere merken óók doen."
Hierbij roemt de Director Marketing Communications de 'platte organisatie', ook binnen zijn eigen team van acht personen. „Ik gruwel van het idee om in een apart kantoor te gaan zitten, ik zit gewoon in mijn team zoals het wat mij betreft hoort. We vieren onze verjaardagen samen, gaan naar elkaars bruiloften en jubilea en lunchen vaste prik één keer per maand bij een klein restaurant bij 't Weegje, een natuurgebied in Waddinxveen."
Leren door te doen past bij mij: probeer het gewoon, haal er veel plezier uit en leer nieuwe mensen kennen
Erik Hagoort Mazda
Stap uit je comfortzone
Tussen die menselijke maat en nuchtere inborst blijft Hagoort scherp op zijn eigen ontwikkeling. ,,Je moet vooral nieuwsgierig en leergierig blijven. Zo pak ik de kansen die Mazda mij biedt om de juiste trainingen en cursussen te volgen, tegenwoordig vooral op het gebied van digital marketing en AI. De ontwikkelingen gaan razendsnel, het is belangrijk om bij te blijven. Niet alleen voor mijn functie, maar ook voor Mazda als merk."
Nog een tip, tot slot: ,,Zorg dat je breed ontwikkelt en niet bang bent om uit je comfortzone te stappen. Mede daarom ben ik onlangs toegetreden tot de Raad van Toezicht van een grote kinderopvangorganisatie. Ik vind het belangrijk om bij te dragen aan goede kinderopvang, maar zie tegelijk ook de meerwaarde voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Je komt in een andere dynamiek, een andere branche en leert nadenken over vraagstukken zoals huisvesting waar ik bij Mazda niet mee te maken heb. Leren door te doen past bij mij: probeer het gewoon, haal er veel plezier uit en leer nieuwe mensen kennen buiten je eigen branche."
Lees ook: Globetrotter in de boardroom: jezelf blijven loont, weet Renault-CEO Anouk Poelmann
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: