De Veltmeijer Group is bekend van de 61 arcadehallen die in 8 Europese landen zijn opgedeeld, met de merken Gamestate, Gametown en Gamecity. Roel Veltmeijer nam het stokje over van zijn vader, die het op zijn beurt overnam van zijn vader.
De drie generaties zagen de Veltmeijer Group uitgroeien tot een arcade-imperium. De telg, die in 2009 bij het bedrijf kwam, vertelt in De Ondernemer Live over hoe het is om zonder ervaring CEO te worden. Veltmeijer: „Niemand heeft mij ooit geleerd om CEO te zijn. Toen ik 26, 27 was, hadden we 60 man in dienst. Nu hebben we er 600. Daar is geen cursus voor."
Ik kijk wel eens met enige afgunst naar mensen die nu CEO’s zijn
Roel Veltmeijer CEO Veltmeijer Group
Veltmeijer kijkt nu niet anders naar het bedrijf dat is uitgegroeid tot een Europees concern. „Nee, niet anders dan voorheen. Ik vind het een mooie kans om dit nog verder uit te breiden. Je staat altijd aan en die druk voel je eigenlijk altijd wel. Je staat ermee op, je denkt de hele dag erover na, je gaat ermee naar bed en meestal droom je er ook nog 's nachts over. Dus ik denk dat dat niet wezenlijk veranderd is nadat ik het hele bedrijf onder mijn hoede kreeg."
De derde generatie Veltmeijer vertelt af en toe jaloers te zijn op andere CEO's. „Ik kijk wel eens met enige afgunst naar mensen die nu CEO's zijn. Die bijvoorbeeld onder andere CEO's hebben gewerkt. En eigenlijk een beetje het trucje hebben kunnen afkijken."
Van bijna ondergang naar arcade-imperium
Bij zijn aantreden in 2009 leek het familiebedrijf op weg naar de afgrond. „Arcadehallen in steden waren verdwenen. Door de opkomst van PlayStation en Nintendo leek het concept achterhaald. Op vakantieparken ging het nog, maar er werd niet meer geïnvesteerd, en de marges waren dun.''
Dave and Buster’s in New York was echt een eyeopener
Roel Veltmeijer CEO Veltmeijer Group
Hij besloot inspiratie op te doen in het buitenland en vertrok naar New York. „Ik ging dicht bij Times Square bij Dave and Buster's, de grootste keten van Amerika, kijken. Ik trof daar honderden jonge mensen aan op een vrijdagavond. Dat was echt een eyeopener", vertelt Veltmeijer.
Kerkrade als geboorteplek van totaalbeleving
Met deze nieuwe inzichten besloot hij in Kerkrade een nieuw concept te ontwikkelen waar verschillende enterainmentvormen samenkwamen. „Kerkrade was een unieke kans. Daar werd een leisuredome (een indoor entertainmentcomplex, red.) ontwikkeld. Een groot gebouw met een grote bioscoop en bowlingbanen. Als ik een arcadehal buiten een vakantiepark begon, wilde ik niet de enige leisure-activiteit zijn, maar onderdeel van een totaalbeleving."
De pilot in Kerkrade sloeg aan, dus besloot het bedrijf het concept uit te breiden naar steden als Den Haag en Rotterdam. Terwijl de uitbreiding in volle gang was, speelde er nog een andere ontwikkeling bij vakantiepark Center Parcs. „We overtuigden de Center Parcs-directie dat investeren in de look & feel én nieuwe machines het concept en de omzet een flinke boost kon geven."
Het vakantieparkenconcern besloot het een kans te geven en inmiddels bevatten dertig locaties een Gametown, het broertje van Gamestate.
Lees ook: Goed in je werk, maar niet als leidinggevende: waarom dit zo vaak misgaat volgens Michael Kortekaas
Nieuwe inzichten blijken succes
Het succes is volgens Veltmeijer te danken aan de nieuwe concepten die het bedrijf introduceerde om de hele beleving uniek te maken. „We blijven ontzettend veel geld investeren in nieuwe games. Want op een gegeven moment zijn mensen de games beu of de visuals zijn niet meer goed en worden ingehaald door consoles die mensen thuis hebben. Daarom investeren wij minimaal 20 procent in nieuwe games om actueel te blijven." Maar ook de beleving en geur zijn belangrijk, vertelt Veltmeijer. „Het ziet er bij ons in de Gamestate heel warm en sfeervol uit. We werken met licht, geur en kleur. Geur is een belangrijk onderdeel van de beleving."
Een beetje geluk
Veltmeijer erkent dat de samenkomst van deze gebeurtenissen gepaard gaat met een 'beetje geluk'. De Veltmeijer Group was op dat moment de enige partij in Europa die arcadehallen exploiteerden. „Succes heeft altijd een groot deel geluk in zich. Je moet op het juiste moment in het juiste concept zitten", hij gaat verder. „Dat gaf ons direct een voorsprong. We hadden al twintig locaties bij Center Parcs, al waren ze misschien niet actueel meer. Maar vanuit die basis konden we bouwen.''
Op die basis wil de Arcadekoning verder bouwen. Veltmeijer: „Ik kan er weinig over zeggen totdat het zeker is, maar ik kan wel zeggen dat we druk bezig zijn met twee nieuwe vestigingen in Europa. Het worden hele mooie vestigingen. Daar zijn we nu de laatste hand aan aan het leggen. En we zijn ook aan het kijken naar nieuwe overnames in de markt."
Lees ook: Jitse Groen: hoe een luie UT-student met 100 gulden een wereldmerk bouwde en multimiljonair werd
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: