In deze aflevering benadrukt Ayca Szapora - neurowetenschapper, cognitief psycholoog, zelfrealisatiecoach, bedrijfskundige en coauteur van het boek Veranderen voor Luie Mensen -het belang van effectieve communicatie. Ze ontkracht de mythe dat mensen de aandacht van anderen overschatten.
,,De grootste mythe in communicatie is dat we de aandacht van anderen overschatten. We denken vaak dat we mensen overtuigen door veel informatie te geven, maar dat werkt niet. Het probleem is dat we veel te veel informatie willen delen, wat de ontvanger kan overweldigen", legt Szapora uit.
,,Ons brein verwerkt op onbewust niveau maar liefst 11,2 miljoen bits per seconde. Dit is enorm veel, maar op bewust niveau is het slechts 60 bits per seconde. Dit betekent dat we maar één ding tegelijk kunnen doen. We kunnen niet multitasken, alleen taskswitchen. Wanneer we dus te veel informatie geven, verliezen we de aandacht van de ander."
LEES OOK: Hoe word ik een overtuigende spreker?
Beter communiceren: hou het kort en krachtig
,,Te veel keuze leidt tot stress, oftewel keuzestress. Het brein kan maar drie stukken informatie tegelijk verwerken, daarom geven drie keuzes de beste resultaten. Eenvoudige communicatie is krachtig. Het is belangrijk om snel to the point te komen. De grootste tip die ik geef: stel eerst de vraag, geef de conclusie en werk daarna pas de context uit."
,,In verslagen kun je ook beginnen met de conclusie en daarna pas de introductie en achtergrondinformatie geven. Mensen vinden het prettig om eerst te weten waar het naartoe gaat, voordat ze de details horen. Anders wordt de boodschap te moeilijk en langdradig en verliezen mensen de aandacht. Te veel context of onduidelijkheid triggert het pijnsysteem van ons brein, waardoor mensen afhaken."
Context en lichaamstaal belangrijk bij beter communiceren
,,Communicatie bestaat niet alleen uit woorden, maar ook uit de context waarin je iets zegt. De toon waarop je iets zegt, de kleuren in een presentatie, achtergrondmuziek, je uitstraling, zelfs je lichaamstaal spelen een cruciale rol. Wat je zegt en hoe je het zegt, moeten met elkaar kloppen."
LEES OOK: Hoe word ik een betere pitcher?
,,Authenticiteit is essentieel. Als je bijvoorbeeld slecht nieuws brengt, moet je dat ook uitbeelden. Wees eerlijk, transparant en toon kwetsbaarheid. In het bedrijfsleven zie je vaak dat leidinggevenden communiceren zonder transparant te zijn. Ze zeggen: 'Het gaat goed, we doen het samen, er zijn geen problemen.' Maar iedereen heeft een onbewuste radar voor onoprechtheid. Transparantie en het laten kloppen van gevoelens en woorden met elkaar, wekken vertrouwen. Samengevat zijn to the point komen, eerlijkheid en het authentiek overbrengen van je boodschap de sleutels tot effectieve communicatie."
Luister ook de andere afleveringen met Ayca Szapora
Hoe word ik een betere gebruiker van mijn brein?
Hoe word ik creatiever?
Hoe word ik een betere manipulator?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen: