De Europese autobrancheorganisatie Acea meldde dinsdag dat vorige maand 9.945 Tesla's over de spreekwoordelijke toonbank gingen, tegen 18.161 een jaar eerder. Dat terwijl de verkoop van elektrische auto's over de gehele linie in de Europese Unie juist flink in de lift zat. In Nederland daalde het aantal verkochte Tesla's vorige maand tot negenhonderd, het laagste niveau in anderhalf jaar tijd.
Koers Tesla en imago Musk
Het nieuws zorgde direct voor een koersval van het Tesla-aandeel op Wall Street. Op het dieptepunt zakte het aandeel op de belangrijke Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq naar een waarde van 297,84 dollar (283,68 euro). Bijna 12 procent minder dan de koers 24 uur eerder, schrijft het AD.
Een belangrijke kanttekening is dat technologiebedrijven al langere tijd verlies noteren op de beurs. Daarnaast werkt ook het dalende consumentenvertrouwen in de VS niet mee. Het duidt op toenemende zorgen van de Amerikaanse consument over het beleid van de regering.
Musk was vroeger een held van progressief links en de vijand van conservatief rechts
Corné van Zeijl
Controverse rondom Elon Musk
In die regering speelt ook Tesla-topman Elon Musk een prominente rol. Hij haalt als adviseur van president Trump en als baas van het nieuwe ministerie van Overheidsefficiëntie (Doge) regelmatig het nieuws. En dat is niet altijd positief. Zo bracht de Zuid-Afrikaanse miljardair volgens sommigen een hitlergroet na de inauguratie van Trump en sympathiseert hij in Duitsland met de radicaal-rechtse partij AfD.
De fratsen van Musk schaden het imago van Tesla en roepen reacties op van tegenstanders. Zo waren Tesla-vestigingen in onder meer Duitsland en Nederland al doelwit van protest. Ook winnen anti-Musk-bumperstickers voor eigenaren van een Tesla aan populariteit.
De Britse actiegroep Everyone hates Elon ging deze week nog viraal door een poster op te hangen in een bushokje met daarop een saluerende Musk in een Tesla met daaronder de tekst, 'The Swasticar, van 0 naar 1939 in 3 seconden'. Een duidelijk verwijzing naar het nazisme en de Tweede Wereldoorlog.
Lees ook: Ondanks dreigende handelsoorlog stijgen de beurskoersen in Europa en China: hoe kan dat?
Tekst loopt door onder het bericht.
Vooral Democraten reden in Tesla
Volgens beurscommentator Corné van Zeijl is het veranderende sentiment rondom Musk verbonden aan de dalende koers van het Tesla-aandeel. ,,Musk was vroeger een held van progressief links en de vijand van conservatief rechts, vanwege zijn elektrische auto's. Nu is het door zijn steun aan Donald Trump precies andersom. En dat merk je in de verkoopcijfers. Het overgrote deel van de mensen die een Tesla reed, was altijd links of Democraat. Je zult hen nu niet snel meer een Tesla zien kopen. Er zijn genoeg elektrische alternatieven."
Van Zeijl wijst erop dat de koers van Tesla meebeweegt met nieuws over de ceo van het bedrijf. De waarde van het aandeel ging in het najaar van 2024 door het dak. Niet geheel toevallig vanaf het moment dat duidelijk werd dat Musk adviseur van Trump zou worden, tot aan de uitslag van de door Trump gewonnen Amerikaanse verkiezingen. Maar sinds begin dit jaar daalt de koers dus.
De slechte verkoopcijfers in Europa spelen maar een kleine rol, de markten in China en de VS zijn belangrijker
Corné van Zeijl
Subsidies voor elektrisch rijden
,,Dat heeft er onder andere mee te maken dat Tesla heel erg inzet op zelfrijdende auto's. Of dat een succes wordt, is afhankelijk van regelgeving. Toen Musk adviseur van Trump werd, dachten veel beleggers dat hem geen strobreed in de weg zou worden gelegd. Nu blijkt dat toch niet zo eenvoudig en worden de subsidies voor elektrisch rijden ook nog eens gekort in Amerika. Dat merk je in het vertrouwen in het Tesla-aandeel."
Markten in China en de VS belangrijker
Van Zeijl benadrukt dat de waarde van het aandeel van Tesla niet alleen afhankelijk is van de populariteit van Musk. ,,Dat de koers daalt, komt door een samenloop van omstandigheden. De slechte verkoopcijfers in Europa spelen maar een kleine rol, de markten in China en de VS zijn belangrijker. Daar lopen de verkopen ook terug. Dat is deels te verklaren door het feit dat er nieuwe modellen van Tesla op komst zijn. Consumenten kopen liever geen oude modellen als er iets nieuws aankomt. Je wil natuurlijk het laatste model hebben."
Bovendien, zegt Van Zeijl, blijft de waarde van Tesla enorm. ,,In december piekte de koers op bijna 500 dollar. Nu is daar nog 300 dollar van over. Dat is nog altijd ontzettend hoog. Concurrerend automerken komen daar niet bij in de buurt."
Beursanalist en expert Corné van Zeijl is ook te zien in de videoserie BusinessWise Academy waarin hij alles vertelt over een gedegen fundamentele analyse.