Marketing

Van Coca-Cola tot Google: dit zijn 13 spraakmakende AI-gegenereerde reclamecampagnes

MOSCOW, RUSSIA- DECEMBER, 2022: bottle of Coca-Cola in hand at Christmas background Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 6 minuten

#1: Coca-Cola 'Create Real Magic' campagne

De iconische rode kersttruck, kerstman en ijsbeer worden traditioneel geassocieerd met Coca-Cola. In 2023 besloot het frisdrankmerk een campagne genaamd 'Create Real Magic' te lanceren. Talenten die met AI werkten, werden uitgenodigd om met deze iconen originele kunstwerken te maken op een speciaal platform dat is ontwikkeld door OpenAI en Bain & Company. De campagne leverde 120.000 kunstwerken op, waarvan er vele op de bekende billboards van Times Square werden getoond.

Volledig AI-gegeneerde 'Real Magic' kerstcampagne maakt tongen los

Dit jaar ging Coca-Cola nog een stap verder. Het frisdrankmerk lanceerde een volledig door AI-gegenereerde reclame met dezelfde tagline. Op sociale media ontstonden veel reacties, omdat velen het ironisch vinden dat het bedrijf AI-content labelt als 'Real Magic'.

Controversieel

Net als Coca-Cola kreeg Volkswagen ook negatieve reacties. Veel mensen vragen zich af of het ethisch is om overleden supersterren weer 'tot leven te brengen' met behulp van AI. De familie Regina reageerde op de commotie door te zeggen dat ze de campagne hebben goedgekeurd.

Lees ook: Coca-Cola zoekt grenzen van AI: 'Een van onze best geteste advertenties uit de geschiedenis. Punt'

#2: Google 'Just Ask Google'

Zoekmachine Google besloot de nieuwe AI-modus in de zoekmachine op geheel eigen wijze te presenteren. Het bedrijf lanceerde de AI-modus tijdens het Amerikaanse Thanksgiving. De reclame stond volledig in het teken van AI-kalkoen Tom. Tom besluit er even tussenuit te gaan om niet te eindigen als hoofdgerecht tijdens het oogstfeest.

#3: Nike 'Never Done Evolving'

Nike, het merk waar sporticonen zoals Rafael Nadal, Eliud Kipchoge, Kylian Mbappe en Serena Williams mee samenwerken, startte voor Williams een bijzondere campagne.

Williams kondigde aan haar racket aan de wilgen te hangen, waarna het Amerikaanse sportmerk haar een paar dagen later eerde met een AI-gegenereerde video over haar carrière. Deze reclame werd onderdeel van de grote campagne Nike's 'Never Done Evolving'.

In de campagne wordt data gebruikt die tijdens al haar wedstrijden is verzameld. Het sportmerk creëert twee 'Serena's' die het tegen elkaar opnemen om haar ontwikkeling als tennisster te laten zien.

#4: McDonald's 'It's the most terrible time of the year'

Kerst voor vele mensen de mooiste tijd van het jaar, maar de nieuwe reclame ontwikkeld door TBWA\NEBOKO in opdracht van McDonald's Nederland zet juist de frustraties centraal. In de campagne: 'It's the most terrible time of the year' komt het absurdistische en surrealistische samen. Het kerstnummer It's the most wonderful time is omgeschreven om de frustraties rondom de feestdagen te belichten om af te sluiten met de boodschap; 'december kan wel een beetje McDonald's gebruiken.'

#5: Volkswagen's 'Generations'

De Braziliaanse tak van Volkswagen besloot in 2023, ter ere van het zeventigjarig bestaan van de autofabrikant en de introductie van de eerste generatie elektrische auto's, twee generaties samen te brengen.

De bekende Braziliaanse zangeres Elis Regina, die in 1982 overleed, werd achter het stuur gezet van een Volkswagen-busje uit die tijd. Haar dochter, Maria Regina, rijdt naast haar in de nieuwe elektrische variant van het busje. Samen zingen ze een nummer.

#6 Bruna: 'Voor vakantievierders en thuisblijvers'

Afgelopen zomer besloot Bruna in samenwerking met Talpa Media een reclame uit te zenden die tot stand was gekomen met behulp van AI. Het bedrijf heeft volledig ingezet op merkbeleving en uit marktonderzoek van DVJ Insights en Media Reverse blijkt dat slechts één op de vijf respondenten door had dat het ging om een door AI-gegenereerde reclame.

#7: Heinz's AI Ketchup

Een sterke campagne hoeft niet ingewikkeld te zijn, dat bewijst Heinz. In 2023 besloot het bekende ketchupmerk OpenAI's DALL·E 2 te testen. Heinz gebruikte hiervoor een simpele prompt: 'Ketchup', waarna de foto-generator een plaatje genereerde dat lijkt op de iconische fles van Heinz.

Van alle marketing thuis

Wat maakt een reclame succesvol? Die vraag besloot BusinessWise te stellen aan Nederlandse experts in de videoreeks 'Van alle marketing thuis'. Ben je als marketeer, reclamebureau of mediaconsultant opzoek naar de succesformule? Kijk dan zeker even naar de reeks.

#8: Krasloten decemberkraskalender

De december kraskalender van Krasloten is al meer dan 20 jaar een begrip voor veel families tijdens de feestdagen. Dat leek moederbedrijf Postcode Lotterij ook te realiseren, dus besloten ze de handen in een te slaan met het creative bureau Ambassadors.

Het bureau bedacht een campagne die grotendeels werd ontwikkeld door behulp van kunstmatige intelligentie. De traditionele kraskalender kwam zo in een nieuw jasje te staan.

#9: BMW's 'Make it Real'

In 2023 besloot BMW een samenwerking aan te gaan met influencer Lil Miquela. Hoewel influencer-campagnes niet uitzonderlijk zijn, was deze dat wel. Lil Miquela bestaat namelijk niet echt. Ze is een AI-gegenereerde influencer. Miquela werd ingezet in de campagne 'Make It Real' om de nieuwe BMW iX2 aan te kondigen.

#10: Dove Vs. AI 'Real Beauty'

Zeepmerk Dove besloot de handen ineen te slaan met Monks ter ere van het twintigjarige jubileum van de marketingcampage 'Dove's Real Beauty'. Waar het merk eerst de strijd aan ging met traditionele fotobewerkingsprogramma, gaat de nieuwe campagne volledig over een strijd tegen AI. De hoofdvraag van de campagne: 'What kind of Beauty do we want AI to learn?' staat volledig in het teken van het bewustmaken van de kijker.

#11: Coca-Cola Masterpiece

Deze lijst begon met de nieuwe kerstreclame van frisdrankgigant Coca-Cola, maar het bekende merk heeft meer reclames gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. In 2023 verscheen de 'Masterpiece'-campagne. Een reclame waar het bekende flesje door verschillende kunststijlen zijn wegmaakt naar de hoofdpersoon.

#12 Passend Lezen 'Harry Mulisch blijf lezen'

Bibliotheekservice Passend Lezen heeft in samenwerking met reclamebureau The Family een toegankelijkheidscampagne ontwikkeld voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt . In de campagne heeft The Family met behulp van kunstmatige intelligentie de stem van de overleden schrijver Harry Mulisch gereconstrueerd. Het standbeeld van Mulisch op de Grote Markt in Haarlem kwam zo tot leven en mensen konden op straat het werk van de grote Nederlandse schrijver bewoneren.

#13 PanCompany 'Choose Epic'

Het Nederlandse IT-bedrijf Pancompany was het eerste Nederlandse bedrijf dat in Nederland AI in heeft gezet voor een TV-spotje. De reclamevideo van het IT-bedrijf is een ode aan de technerds. In zoektocht naar nieuwe developers spreekt het bedrijf over „not a job, but a quest", en ze nemen geen developers aan, maar „roepen een team op". De campagne laat goed zien hoe je succesvol aan employer branding doet als je weet je werknemer is.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over marketing, ook over AI. Schrijf je hier nu gratis in: