Bijna de helft van de Nederlanders (44%) keurt het gebruik van AI in advertenties, websites en folders af. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Norstat. Opvallend is dat ook jongeren, die dagelijks sociale media en AI-tools gebruiken, sceptisch zijn. Slechts 5 procent van de Nederlanders ziet AI als een bedreiging voor hun baan.
Kjell Massen, commercieel directeur bij Norstat, vertelt aan Marketing Report: „De resultaten laten zien dat het mes aan twee kanten snijdt. AI is handig, maar nog lang niet altijd gewenst. Dit is essentieel voor marketeers die generatie Z willen bereiken."
TikTok-generatie niet zo AI-enthousiast
Hoewel jongeren AI dagelijks gebruiken, vinden velen AI in marketinguitingen problematisch. Van de 18- tot 29-jarigen keurt 45 procent AI in reclames af, tegenover 34 procent in de groep 30-44 jaar, 40 procent bij 45-59 jaar en 53 procent bij 60-plussers.
Volgens Kjell Massen is dat opvallend: „Deze generatie is digitaal vaardig, actief op sociale media en komt vrijwel dagelijks in aanraking met AI. Daarom zou je verwachten dat ze meer openstaan voor AI-content. Ze maken er waarschijnlijk zelf ook TikToks en afbeeldingen mee."
Herkenningsprobleem voedt wantrouwen
De scepsis onder jongeren is deels te verklaren doordat AI-content vaak moeilijk te herkennen is. Uit eerder onderzoek van Norstat blijkt dat meer dan de helft van de jongeren moeite heeft met het onderscheiden van AI-afbeeldingen of -reclames. Kjell Massen: "Hierdoor weten jongeren niet wanneer ze wel en niet misleid worden door AI-content. Dit kan bijdragen aan wantrouwen over de content die zij zien, met afkeuring als mogelijk gevolg."
AI kan het menselijke gevoel waar reclame op drijft, niet vervangen
Kjell Massen Commercieel directeur Norstat
Meer AI leidt tot meer weerstand
De verwachting dat AI vaker of volledig wordt ingezet in advertenties vergroot het onbegrip. Waar nu 44 procent AI in reclames afkeurt, stijgt dat naar 52 procent als mensen denken dat AI in de toekomst een grotere rol speelt. Kjell Massen: „Consumenten hechten waarde aan authentieke reclames en echte beelden. AI kan het menselijke gevoel waar reclame op drijft, niet vervangen."
Kritiek op feestdagencampagne Coca-Cola met... AI
Coca-Cola heeft een 'vernieuwde en geoptimaliseerde versie' uitgebracht van Holidays Are Coming, een commercial ontwikkeld met behulp van AI. De kritiek is niet van de lucht, maar volgens Islam ElDessouky, vicepresident Creative Strategy & Content bij Coca-Cola, scoorde de kerstcommercial 'torenhoog' bij consumenten. „Natuurlijk is er rumoer en zijn er mensen die kritiek hebben, maar dit is een van onze best geteste advertenties uit de geschiedenis. Punt," stelt ElDessouky heel duidelijk. „Het grote publiek, de kijkers, ze kijken niet per se achter de schermen naar de technologie. Ze zien alleen het verhaal dat ze krijgen, en daar reageren ze op."
Lees ook - 5 manieren waarop Gen Z de marketingwereld op zijn kop zet
AI levert Coca-Cola veel data op
„We gaan hier gewoon mee door. Eerlijk gezegd omdat het ons de meetresultaten, de metrics en de bedrijfsresultaten oplevert", aldus ElDessouky over AI. „En tegelijkertijd leren we hoe we dingen anders kunnen aanpakken. Als we onszelf niet blijven uitdagen en onze comfortzone niet oprekken, dan bewegen mensen gewoon zonder ons mee. Wij willen juist graag dat ze samen met ons bewegen."
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over marketing, ook over AI. Schrijf je hier nu gratis in: