Bijna vakantie! Gen Z (tussen 19 en 30 jaar oud) heeft dit jaar het reisbureau omarmd. Terug van weggeweest? Het is voor marketeers altijd interessant om een stap terug te doen en te bekijken wat eerder overbodig leek, maar toch weer helemaal alive and kicking is. Net zoals de SRV-wagen en Picnic. Misschien heb jij ook een voorbeeld in je eigen branche.
Op maat gemaakte service en producten op het juiste moment, in de juiste vorm, met de juiste prijs kunnen kiezen, heerlijk
Dominique Henskens Sunday Bloom Collective
Gen Z: reisbureau minder stressvol en bespaart tijd
Maar terug naar travel. Natuurlijk, even snel een citytrip plannen met een leuk hotel gaat prima via een reisapp. Maar dat picture-perfect-remote-strandje dat je op Instagram of TikTok zag, bezoeken, is toch lastiger te organiseren dan gedacht. Zo'n 62 procent van Gen Z verwacht dit jaar voor een lange vakantie het vliegtuig te pakken. Onder de 30-plussers ligt dat percentage op slechts 46 procent, zo blijkt uit het ANWB-reisonderzoek. Jonge mensen ervaren het boeken via een reisbureau als minder stressvol en tijdsbesparend, bevestigen Tui en Sunweb desgevraagd aan *De Telegraaf* eerder dit jaar. Gen Z is op zoek naar unieke, avontuurlijke ervaringen en waardeert de expertise en personalisatie die reisbureaus kunnen bieden bij complexere reizen.
Everything available on demand
Dit past precies in de everything-available-on-demand-wereld waaraan overigens niet alleen Gen Z verslingerd is. Op maat gemaakte services en producten, op het juiste moment, in de juiste vorm, en tegen de juiste prijs kunnen kiezen, heerlijk. Bedrijven in het algemeen zouden zich meer moeten richten op die everything-on-demand-mindset van Gen Z, waarbij flexibiliteit het toverwoord is. En: Gen Z-ouders reizen misschien ook met Generatie X-grootouders en hun Beta Baby-kinderen; die hebben allemaal hun eigen verwachtingen van jouw merk.
Als marketeer of merkeigenaar kun je inspelen op deze behoefte van mensen om te ontkoppelen
Dominique Henskens Sunday Bloom Collective
De off the grid vakantie is nu enorm in trek. Geen sociale druk, niet ranken en oordelen als je eenmaal op vakantie bent gewoon de boel de boel. Een groeiend deel van de vakantiegangers omarmt wat de reisindustrie quietcations noemt, off the grid-reizen waarbij je doorgaans je mobiel (en andere apparaten met schermen) minstens een deel van je verblijf moet laten liggen. 'Er is een verlangen om op een betekenisvolle en transformerende manier te ontkoppelen', zegt Sarah Firshein, hoofdredacteur van TripAdvisor tegen Hearst.
Ontkoppelen, stressvrij voelen, kan dat ook met wat jij te bieden hebt?
Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf, het aantal mobiele-telefoon-vrije- horeca-spots en events stijgt. Het is heerlijk om in een bubbel met anderen echt live te interacteren. Zo is er letterlijk The Offline Club die zich 100 procent inzet voor less screen time, more real time, door het organiseren van fysieke ontmoetingen en events in bijvoorbeeld Amsterdam. Als marketeer of merkeigenaar kun je inspelen op deze behoefte van mensen om te ontkoppelen. Vraag jezelf eens af; welke momenten van 100 procent echte aandacht kun jij met je product of dienst faciliteren. Ontkoppelen, stressvrij voelen kan dat ook met wat jij te bieden hebt? Het is een waardevolle manier om je te onderscheiden van je concurrent.
Makatana Coast
Een mooi voorbeeld van een merk dat slim inspeelt op het off the grid op vakantie gaan en meteen een koppeling maakt met de behoefte om kwalitatieve verbinding met anderen te maken is Bluestone Families. Dit exclusieve vakantie landgoed aan de Makatana Coast in Nieuw Zeeland, richt zich op het stimuleren van een gezonde gezinsdynamiek tussen ouders en kinderen. Het continue aanstaan van apparaten, is killing voor aandacht en opvoeden is daarmee nog lastiger geworden. Wie een weekje wil vertoeven op het resort met therapeuten, spa, infinity pool, wijnkelder en tennisbaan moet 80.000 dollar aftikken - exclusief vliegtickers. Dat is zeker niet kinderachtig, maar volledig flexibel en maat-op-maat gemaakt naar wat de behoefte is.
Slim buiten kijken noem ik dat. Dus: kijk eens achterom of opzij misschien zie je iets wat je nog niet zag.
Lees en luister ook over Gen Z
* Thuiswerken een luxe of een must voor Gen Z? 'Als ik echt even door moet, werk ik thuis'
* Jobs met een joystick: Gen Z verandert spelenderwijs de werkvloer
* Hoe je Gen Z bereikt: 'Wie Gen Z als werknemers wil bereiken, moet nieuwe technologieën omarmen'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: