Nieuws

AEGON, Hollands Stroom, Watt: ook deze merken verdwenen in 2024

 
AEGON is een ‘verdwenen merk’. Afbeelding: Shutterstock. Shutterstock
Shutterstock
 
Leestijd 4 minuten

Robbert van Loon en Richard Otto, auteurs van het boek Verdwenen Merken, doken ook in 2024 weer in de verhalen achter de verdwenen iconen van eigen bodem.

Het economische landschap van 2024 liet weinig ruimte voor sentiment. Na een paar jaren waarin coronasteunmaatregelen nog een reddingsboei boden, kwam in 2024 de ware nasleep pas echt boven water. Veel merken verdwenen of kraakten in de voegen. Gestegen kosten, van huur tot lonen, en een tekort aan personeel leidden tot een faillissementsgolf waar zelfs gevestigde namen niet aan ontsnapten.

Hollands Stroom

Wat begon als een frisse wind op de energiemarkt, waaide in 2024 definitief over. Hollands Stroom, bekend om zijn duurzame energie-oplossingen met een Nederlandse twist, wist jarenlang consumenten te overtuigen met beloftes van groene energie uit eigen land. Maar in een steeds harder concurrerende markt, waar prijs boven principes lijkt te gaan, kon het bedrijf het hoofd niet meer boven water houden.

Met de energiemarkt in zwaar weer door prijsplafonds en een dalende vraag naar vaste contracten, moest Hollands Stroom eerst de tarieven verhogen en vervolgens klanten zien vertrekken. De meest trouwe aanhangers werden eind dit jaar overgedragen aan een grotere speler. Wat achterblijft is een bedrijf dat ooit droomde van duurzaamheid, maar zichzelf nu slechts terugvindt in de voetnoten van de energiemarkt.

LEES OOK (om niet in dit rijtje terecht te komen): 'Digital twins voorspellen straks reacties van jouw favoriete klanten'

AEGON

Ooit een vertrouwde naam in verzekeringen en pensioenen, nu slechts een hoofdstuk in de geschiedenisboeken. Aegon, dat ooit opklom tot een van de grootste spelers in Nederland, kondigde in 2024 aan haar Nederlandse activiteiten te integreren in moederbedrijf ASR.

De fusie met ASR was een logische stap in een tijdperk waarin schaalvoordelen en kostenbesparingen de dienst uitmaken. Toch laat het vele Aegon-klanten beduusd achter zich, niet in de laatste plaats door de emotionele waarde die het merk decennialang vertegenwoordigde. Het blauw-witte logo zal niet snel vergeten worden, maar op brieven en websites prijkt nu enkel nog de naam van ASR

Watt

Watt, een pionier in compacte elektrische stadsauto's, begon als een veelbelovend project om stedelijk vervoer te verduurzamen. Het Nederlandse merk had grote ambities en positioneerde zichzelf als een betaalbaar alternatief voor elektrische auto's. Toch bleek het niet opgewassen tegen internationale giganten met diepere zakken en agressievere marketingstrategieën.

De problemen begonnen al in 2023, toen ook andere innovatieve mobiliteitsmerken zoals VanMoof en Stella flinke klappen kregen. Waar Stella het ternauwernood redde met externe financiering, en VanMoof overgenomen werd, liep voor Watt de tijd op. Na een dramatisch eerste kwartaal in 2024 werd duidelijk dat de energietransitie niet iedereen op tijd weet mee te nemen. Watt doofde deze zomer definitief het licht.

2024 werd een rampjaar voor het merk Esprit. Foto: ANP. 2024 is een rampjaar voor het merk Esprit. Foto: ANP
2024 is een rampjaar voor het merk Esprit. Foto: ANP

Duetz

Sinds 1857(!) sierde Duetz de winkelstraten met stijlvolle mode voor de moderne man. Generaties lang kochten vaders en zonen er hun kleding, maar in 2024 viel het doek definitief voor dit familiebedrijf. De groeiende dominantie van online retail en veranderende koopgewoonten zorgden ervoor dat Duetz niet meer kon aansluiten bij de wensen van de hedendaagse shopper.

Een poging tot herstructurering in 2023 bood nog hoop, maar de stijgende huur- en loonkosten drukten de marges zodanig dat het familiebedrijf er in april een punt achter moest zetten. Met het verdwijnen van Duetz verdwijnt ook een stukje Nederlandse retailgeschiedenis, vol herinneringen aan maatpakken en persoonlijke service.

LEES OOK de expertblog van Job van den Berg: kun je met AI concurrentievoordeel behalen?

The Avocado Show

Toen het eerste filiaal van The Avocado Show in 2017 haar deuren opende, werd de foodscene in Nederland direct opgeschud. Het concept, volledig gericht op creatieve gerechten met avocado in de hoofdrol, sloeg aan bij foodies en Instagrammers wereldwijd. Uitbreiding naar internationale steden volgde snel, maar achter de schermen bleek het merk een zachte vrucht met een harde pit.

De kritiek op de duurzaamheid van avocado's, een hoofdrolspeler met een grote ecologische voetafdruk, begon steeds luider te klinken. Tegelijkertijd worstelde het bedrijf met logistieke uitdagingen en stijgende kosten, van ingrediënten tot personeel. In 2024 werd duidelijk dat de internationale expansie te ambitieus was geweest en bleven zowel klanten als investeerders weg. Het groene icoon schreef rode cijfers en de show ging op zwart.

En in de winkelstraat...

De neergang van Blokker markeerde een tijdperk van afscheid in een jaar waarin iconische ketens als The Body Shop, Game Mania, Dunkin' Donuts, Bristol en Esprit (al dan niet tijdelijk) de deuren sloten. Daarnaast kondigde Volksbank deze week aan dat het afscheid neemt van SNS en RegioBank, en van vooral díe bank zagen we nog kleinere kantoren in de winkelstraat. Einde verhaal.