Marketing

De onverwachte opleving van Kraft Heinz: waarom het Amerikaanse ketchupmerk wél aanslaat in China

Heinz ketchup. Foto: rblfmr/Shutterstock Heinz ketchup. Foto: rblfmr/Shutterstock
Heinz ketchup. Foto: rblfmr/Shutterstock
Leestijd 3 minuten

Vergeet de problemen van Europese automerken en het wantrouwen tegenover Amerikaanse techgiganten. Een van de Westerse bedrijven dat laat zien hoe je wél indrukwekkende deals sluit in China, is het weinig voor de hand liggende Kraft Heinz, schrijft Money.it.

Het Amerikaanse concern, een grote speler in de voedingsindustrie, is al veertig jaar actief in China. In 1984 richtte Heinz zijn eerste joint venture in China op, in Guangzhou. De producten die ze sindsdien in de markt hebben gezet sluiten aan bij de snel veranderende smaak van Chinese consumenten.

De marketingcampagne rond de Chinese Spelen

Onlangs zorgde het merk voor opschudding met een slimme marketingcampagne rond de 15e Chinese Spelen, die in november plaatsvonden in Guangdong, Hongkong en Macau.

De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz
De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz

De advertentie bevatte geen supersterren, geen stadionbeelden en geen logo's van sponsors — alleen een tomaat. Of beter: vierendertig tomaten. Netjes op een rij en van bovenaf gefotografeerd, zodat alleen de groene kroontjes zichtbaar waren. Elk kroontje was zo gerangschikt dat het een sporter verbeeldde: een schermer, een hoogspringer, een gymnast, en ga zo maar door.

Lees ook: Hoe Corona Cero met AI de menselijke touch toevoegde aan hun Olympische Spelen-campagne

Meer dan marketing: het succes van Kraft Heinz in China

Alle bladeren op die 34 tomaten vormden samen diverse sportdisciplines, van gewichtheffen, tot breakdance. De slogan 'Elke tomaat die knokt om te winnen zit in Heinz' gaf het verhaal van het merk nog een extra laag, door de kwaliteit van de ingrediënten subtiel te koppelen aan de gedrevenheid van de atleten.

De samenwerking met het evenement — en de hele campagne — was duidelijk ontworpen om cultureel aan te slaan. Heinz beschouwt de provincie Guangdong als een belangrijke groeimarkt en overspoelde opzet drukbezochte plekken zoals metrostations, liftschermen en sociale platforms als Xiaohongshu met deze charmante tomatenfiguurtjes.

Een ambitieus bedrijf

Volgens de krant China Daily telt Kraft Heinz in China 2500 medewerkers, vijf fabrieken en meer dan 1500 partners.

We zijn samen met China gegroeid en ongelooflijk trots op onze reis hier

Frederico Freire Jardim Kraft Heinz Asia

„Deze groei heeft ons in staat gesteld een divers productportfolio op te bouwen, van babyvoeding tot Chinese en Westerse sauzen en smaakmakers. We zien China als een van de groeimotoren voor onze activiteiten in Azië en wereldwijd," zegt Frederico Freire Jardim, voorzitter van Kraft Heinz Asia.

De consumentgerichte aanpak van het bedrijf heeft het geholpen om uit te groeien tot een wereldspeler. In 2010 nam het twee iconische Chinese merken over: Guanghe en Master (Weishida), bekend om respectievelijk gefermenteerde tofu en sojasaus. Die strategische keuze gaf Kraft Heinz de ruimte om zijn merk Heinz op lange termijn te laten groeien, terwijl het assortiment werd verbreed om te blijven aansluiten op de uiteenlopende trends in zowel Westerse als Chinese keukens.

„We zijn samen met China gegroeid en ongelooflijk trots op onze reis hier. Vanaf nul hebben we de voorbije 40 jaar gebouwd aan onze aanwezigheid en boekten we zeven kwartalen op rij groei in China, ook in het eerste kwartaal van 2024," aldus Jardim. Hij schrijft het succes van Kraft Heinz in China toe aan een aantal factoren, zoals een wendbare strategie die het mogelijk maakt snel in te spelen op trends, hoogwaardige producten met veiligheid als hoogste prioriteit, en een toegewijd R&D-team dat blijft innoveren met producten die aansluiten op lokale smaken. „99 procent van onze producten in China wordt lokaal geproduceerd. We opereren als een volledig geïntegreerd bedrijf, in China en voor China, met een sterke focus op de Chinese consument," besluit Jardim trots.

Lees ook: Peter Heshof over de vaste cyclus van de samenleving: 'Wat de consument wil is voorspelbaar'

Bron: Money.it

De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz
De recente Heinz campagne in China. Beeld: Heinz

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: