IKEA (1), Albert Heijn (2) en Dirk (3) hebben volgens de onderzoekers de hoogste gecombineerde score in de categorie Innovatiekracht, Uitstraling, Bijdrage aan de Maatschappij, Advertentiedruk, Mediadruk en Kracht & Kwaliteit, aldus Marketing Report.
De top 10 van meest invloedrijke wordt gecompleteerd door bol op plaats 4, gevolgd door Samsung, Bever, Always, Audi, Lidl en HEMA. Hekkensluiter van de Merken100 is dit jaar sappenproducent Innocent.
Een hoge top-10 notering wordt voorkomen door een lage score op Advertentiedruk en een zeer lage score op Mediadruk
Merken100: Succes van jonge merken als Marcel's Green Soap
Bas Vlugt, oprichter Marketing Report: ,,Een mooi moment dat we nu dan de Merken100 naar buiten brengen, gebaseerd op een schat aan data. Prachtig om te zien hoe merken scoren op de verschillende variabelen. Neem een relatief jong merk als Marcel's Green Soap. Dat merk staat in de Merken100 2024 op positie 42, gebaseerd op zeer hoge scores op Bijdrage aan de maatschappij, Innovatiekracht, Uitstraling en Kracht en Kwaliteit.''
,,Een hoge top-10 notering wordt voorkomen door een lage score op Advertentiedruk en een zeer lage score op Mediadruk: dit merk lukt het vooralsnog niet, of streeft het niet na, om veel in de media te komen middels free publicity. Je kunt het ook omdraaien: heel knap hoe invloedrijk het merk Marcel's Green Soap is met weinig inzet van advertising en vrijwel geen PR. Een autonoom merk dat een motor heeft in vooral het product en de verpakking zelf. Marketing Report heeft voor de komende jaren grote ambities met de Merken100'', aldus Vlugt.
Markteffect, Nielsen en Media Info Groep deden onderzoek
Markteffect heeft voor de Merken100 2024 een omvangrijk consumentenonderzoek uitgevoerd. Alle 250 genomineerde merken zijn aan gemiddeld 100 consumenten voorgelegd. Deze consumenten hebben over de genomineerde merken 10 vragen beantwoord.
Nielsen bleek bereid zich aan de lijst te verbinden en van alle genomineerde merken vast te stellen wat de advertentiebestedingen zijn. Media Info Groep heeft voor alle merken een query uitgeschreven. Daardoor is bekend met welke kracht de 250 merken in de media verschijnen, in welke media en wat het sentiment van de berichtgeving is.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!