In wat voor situaties spreek je daar nou van crisiscommunicatie?, vraagt presentator Jules Raijer aan Maureen Veurman, auteur van het boek Geen paniek!, in deze Hoe word ik. ,,Dat zijn hele veelzijdige situaties. Dat kan echt gaan van een datalek tot moord. Op het moment dat je zelf iets overkomt in je bedrijf, ga je eigenlijk al in de stand crisiscommunicatie. Dus ga je je al voorbereiden, wat gebeurt er? En dan hoeft het soms nog niet eens op straat te liggen, maar je moet er wel iets mee doen. Ook ik word iedere keer weer verrast door een bepaald scenario.''
Wat niet te doen bij crisiscommunicatie?
Een verkeerde move bij een crisis? Wat moet je nou absoluut niet doen? Veurman in de podcast: ,,Liegen, meegaan in aannames en speculaties. Er wordt een heleboel geroepen in de media, maar ook op social media. Ga niet te veel mee in aannames en speculaties, want dat wordt uiteindelijk de waarheid.''
De expert raadt aan om het juiste verhaal te vertellen. ,,Natuurlijk zit daar damage control in. Maar je wil ook dat men - je klanten, je leveranciers, de mensen met wie je samenwerkt: vooral je medewerkers - weten hoe het echt zit.''
Beluister ook de andere afleveringen met Maureen Veurman
Hoe word ik een betere reputatiemanager?
Hoe word ik een betere omdenker?
Hoe word ik een betere risicomanager?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!