Strategie

Leontien Hasselman-Plugge (ImpactBuying): 'Afzwakking antiwegkijkwet is gemiste kans'

Leontine Hasselman, ceo van ImpactBuying. Leontine Hasselman, ceo van ImpactBuying.
Leontine Hasselman, ceo van ImpactBuying.
Leestijd 2 minuten
Over de Expert:
Leontien Hasselman-Plugge
CEO van ImpactBuying

Het Europees Parlement heeft het afzwakken van de antiwegkijkwet goedgekeurd. De wet gaat niet meer gelden voor bedrijven met meer dan 1.000 werknemers, maar alleen nog voor bedrijven met meer dan 5.000 werknemers. Daarmee is de groep bedrijven die onderzoeksplicht heeft in de eigen ketens, veel kleiner geworden. Dat is een gemiste kans.

De antiwegkijkwet, officieel bekend als de Corporate Sustainability Due Diligence Directive, is een Europese richtlijn die grote bedrijven verplicht om misstanden in hun waardeketens op te sporen en aan te pakken, bijvoorbeeld schendingen van mensenrechten, arbeidsrechten en milieuproblemen.

Deze wet had het tempo naar meer transparantie kunnen verhogen. Voordat je kunt beoordelen of er sprake is van moderne slavernij, kinderarbeid of onveilige arbeidsomstandigheden, moet je eerst weten waar een product vandaan komt. Precies daarbij zou deze wet bedrijven verplichten hun keten in kaart te brengen.

Weinig controle

In sectoren met hoogwaardige producten gebeurt dat al; daar zijn langetermijnrelaties en zijn de risico's bekend. Maar bij de sectoren die veel en snel goedkope artikelen Europa binnenhalen - denk aan laagwaardige mode, kleine accessoires, seizoensprullaria en het soort goederen dat via Shein- of Temu-achtige stromen binnenkomt - ontbreekt die transparantie vaak. Zij kunnen hierdoor op dezelfde manier doorgaan. Dat is teleurstellend, omdat daar juist de grootste risico's zitten.

Bedrijven met lage-waarde, hoge-volume producten kunnen blijven importeren zonder veel controle. Dat betekent dat risico's in hun ketens, zoals sociale problemen, milieu-impact en prijsvolatiliteit, verborgen blijven. Tegelijkertijd ontstaat er een ongelijk speelveld ten opzichte van bedrijven die wél investeren in transparantie en verantwoord inkopen.

We gaan nu terug naar hoe het vijf tot tien jaar geleden was: bedrijven bewegen omdat ze zélf zien dat het noodzakelijk is, niet vanwege wetgeving.

Leontine Hasselman CEO ImpactBuying

Bedrijfsrisico's

Voor kleine bedrijven was het oorspronkelijke voorstel voor de anti-wegkijkwet soms ingewikkeld en zwaar. Maar dat kan worden opgelost met bijvoorbeeld meer ondersteuning. Dat is geen reden om de ambitie zo te verlagen. Transparantie is onderdeel van gewoon goed zakendoen.

We gaan nu terug naar hoe het vijf tot tien jaar geleden was: bedrijven bewegen omdat ze zélf zien dat het noodzakelijk is, niet vanwege wetgeving. Het is voor hen belangrijk om weerbare waardeketens te hebben en om te kunnen gaan met geopolitieke risico's, stijgende grondstofprijzen en klimaatverandering. Dat zijn allemaal directe bedrijfsrisico's.

Lees ook - Leen Zevenbergen: 'Alleen Future Proof-bedrijven overleven de wereldwijde chaos'

Eigen motivatie

Bovendien zijn er steeds meer leiders binnen bedrijven die vinden dat hun ketens transparant moeten zijn: waar producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt.

Bedrijven die al bezig waren voordat de wetgeving bestond, zullen doorgaan op de ingeslagen weg. Bedrijven die uitsluitend in actie kwamen vanwege de wetgeving, zullen waarschijnlijk vertragen, projecten uitstellen of inzetten op minimale inspanning.

Lees ook: Duurzaamheidsdoelen: Shell en Ahold Delhaize haken af, IKEA en Zeeman versnellen

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over duurzaamheid. Schrijf je hier nu gratis in: