Strategie

Duurzaamheidsdoelen: Shell en Ahold Delhaize haken af, IKEA en Zeeman versnellen

Duurzaamheid in de IKEA-vestiging in Bengalore, India. Beeld: Shutterstock Duurzaamheid in de IKEA-vestiging in Bengalore, India. Beeld: Shutterstock
Duurzaamheid in de IKEA-vestiging in Bengalore, India. Beeld: Shutterstock
Leestijd 2 minuten

Grote Nederlandse bedrijven zoals Shell, Ahold Delhaize en AkzoNobel halen hun duurzaamheidsdoelen niet, stellen ze bij of laten ze los, zo blijkt uit de jaarverslagen van de 25 hoofdfondsen op de AEX. Deze verslagen geven voor het eerst uitgebreid inzicht in hun duurzaamheidsprestaties, schrijft het FD. Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland, het grootste duurzame-bedrijvennetwerk van Europa, is 'teleurgesteld, maar niet verrast'.

Nice to have

„Dit toont aan dat veel bedrijven duurzaamheid nog altijd zien als nice to have in plaats van een strategische noodzaak. Terwijl zij hun ambities naar beneden bijstellen, investeren onze 2.000 MVO Nederland-leden juist door in verduurzaming – omdat zij begrijpen dat dit hun toekomstige verdienvermogen bepaalt."

'Onkunde of gemakzucht? Allebei'

'Slappe hap', noemt Leen Zevenbergen de bedrijven die hun duurzaamheidsdoelen laten varen. „Wat mij opvalt, na dertig jaar werken aan verduurzaming bij bedrijven, is dat de meeste mensen er een beperkte visie op hebben. Is dat onkunde of gemakzucht? Waarschijnlijk allebei," stelt de voormalig CEO en huidig duurzaamheidsadviseur. „Ja, het is moeilijk om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, maar daarom zit je er ook! Doe iets! Vorm een coalitie! Te veel mensen in de top denken alleen aan de korte termijn, aan aandeelhouders en aan hun eigen bonus. Leiders die daadwerkelijk met een rechte rug voor lange termijn duurzaamheid kiezen, zijn zeldzaam."

Waar Shell, ArcelorMittal en anderen nu afhaken, gaan bedrijven als IKEA, Zeeman, Strukton, Auping en Renewi juist vol gas

Ankie van Wersch MVO Nederland

Ankie van Wersch noemt vijf goede voorbeelden. „Waar Shell, ArcelorMittal en anderen nu afhaken, gaan bedrijven zoals IKEA, Zeeman, Strukton, Auping en Renewi juist vol gas. Een aantal bedrijven, waaronder deze, met een gezamenlijke jaaromzet van 10 miljard euro, eisten onlangs nog directe actie van het kabinet om de circulaire economie te versnellen. Zij bewijzen dat ambitieuze duurzaamheidsdoelen wel degelijk haalbaar zijn – als je er echt voor gaat."

Lees ook: Steeds meer grote Nederlandse bedrijven laten hun duurzaamheidsambities varen: 'Slappe hap'

„Deze bedrijven zien circulariteit als hun toekomst," zegt Van Wersch, „niet als een last. Zij begrijpen dat een sterk, circulair Nederlands bedrijfsleven binnen handbereik ligt, maar nieuwe economische spelregels vereist. Terwijl anderen klagen over 'technische onhaalbaarheid', presenteren wij concrete oplossingen: stop ultra fast fashion, maak circulair inkopen verplicht, verdubbel investeringen in plaats van bezuinigen."

Nederland stagneert al twee decennia

„Al twee decennia stagneert Nederland op slechts 4 à 5 procent circulaire bedrijvigheid van het BBP. Deze impasse kost ons cruciale kansen voor economische groei en strategische onafhankelijkheid. De bal ligt nu bij het (inmiddels demissionaire, red.) kabinet: kiest Nederland voor de achterblijvers die opgeven of voor de koplopers die doorpakken?"

Ankie van Wersch Ankie van Wersch
Ankie van Wersch

Lees ook: 'Duurzaamheid levert nú al op, en in de toekomst', weet Ankie van Wersch (MVO Nederland)

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: