-> Picnic opereert momenteel onder de e-commerce-cao vanwege dispensatie.
-> Verhoging van loonkosten met circa 40 procent zou de concurrentiekracht ernstig onder druk zetten.
-> Een uitspraak van het gerechtshof verplichtte Picnic om de supermarkt-cao met terugwerkende kracht toe te passen; Picnic stapt in cassatie.
-> Bij afwijzing van dispensatie is verplaatsing van investeringen naar Duitsland of Frankrijk een reële optie
Tot nu toe had Picnic dankzij dispensatie van de overheid een uitzonderingspositie, waardoor het onder de e-commerce-cao viel – in tegenstelling tot traditionele supermarkten.
Verplichting leidt voor voor Picnic tot ongelijk speelveld
Michiel Muller CEO Picnic
Volgens Michiel Muller leidt een verplichting voor Picnic tot naleving van de supermarkt-cao tot een ongelijk speelveld: loonkosten zouden met 40 procent stijgen ten opzichte van fysieke ketens, waardoor Picnic niet langer competitief kan opereren.
Terugdraaien rechterlijke uitspraak
Eerder oordeelde het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden dat Picnic — evenals Flink — wel degelijk onder de supermarkt-cao viel voor de periode van 13 september 2022 tot 1 juli 2023, wat neerkwam op de terugwerkende uitbetaling van toeslagen aan (oud-)medewerkers. Picnic probeert die uitspraak nog van tafel te krijgen via een cassatieprocedure bij de Hoge Raad.
Lees ook - 'Ik ben bang dat de volgende Mollie, Adyen, Coolblue of JustEat Takeaway niet meer uit Nederland komt, maar uit andere landen' (demissionair EZ-minister Karremans)
Investeringsstrategie buiten Nederland
Muller benadrukte bij Sven op 1 dat er nu nog geen definitief vertrek wordt overwogen, maar dat bij geen nieuwe dispensatie investeringen naar het buitenland kunnen verschuiven. Hij wijst naar het in Duitsland geopende, deels gerobotiseerde distributiecentrum in Oberhausen als voorbeeld van internationale groeiplannen.
Bedrijven die vertrekken uit Nederland
Eerder maakte onder meer techbedrijf Bird bekend Nederland te verlaten 'vanwege het slechte techklimaat' en was ook Ali Niknam van bunq stellig. „Het techklimaat in Nederland? Voor bunq maak ik me geen zorgen, als Nederlander wel. Want dit gaat alle techbedrijven aan. Die gaan weg, zijn al weg of maken plannen om weg te gaan. Je bent geschift als je in Nederland blijft."
Ik moet het bedrijf concurrerend houden. Dat is ongelooflijk moeilijk vanuit een land als Nederland
Robert Vis Bird
Ook Aegon overweegt te vertrekken uit Nederland, maar dat om weer andere redenen. „We doen onderzoek naar verhuizen naar de Verenigde Staten", aldus ceo Lard Friese bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers. „We denken dat het van belang is om ons hoofdkantoor daar te plaatsen, dat we ook dichter bij de markt zijn die het grootste onderdeel van onze groep is', aldus Friese die bij BNR de Amerikaanse activiteiten 'de locomotief' noemt 'die onze business leidt'.
Demissionair minister Karremans (foto) benoemde in dit interview ook de steeds meer Nederlandse startups en scale-ups die overwegen te vertrekken als 'een onwenselijke trend'. „Ik ben bang dat de volgende Mollie, Adyen, Coolblue of JustEat Takeaway niet meer uit Nederland komt, maar uit andere landen."
Een tegengeluid richting vertrekkende bedrijven kwam vorig jaar al van techondernemer Robert Gaal, die zich inzet om juist te laten zien dat het vestigingsklimaat in Nederland kansen biedt, als ondernemers maar bereid zijn samen te werken en te innoveren. „Twaalf jaar geleden verhuisde ik naar de VS toen het vestigingsklimaat hier me dwarszat. Toch kwam ik weer terug naar Nederland, want het is hier te gek. Tenminste, als je maar je eigen vestigingsklimaat bouwt", vertelde hij toen bij De Ondernemer.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: