Steeds meer bedrijven vertrekken vanuit Nederland en ook Picnic heeft een mogelijk vertrek aangekondigd. Olivier de Neve bespreekt het in BusinessWise Weekly.
Picnic vertrekt uit Nederland als zij zich moeten houden aan de cao levensmiddelenbedrijf, zo kondigde CEO Michiel Muller aan in het radioprogramma Sven op 1. De online supermarkt is zeker niet het eerste bedrijf dat vertrekt. Eerder dit jaar kondigde techbedrijf Bird aan te vertrekken en ook Aegon doet onderzoek naar een verhuizing naar de Verenigde Staten.
Luister ook: Cybersecurity: 'Hacken is gewoon een heel makkelijk businessmodel'
Is het echt zo slecht gesteld met het Nederlandse vestigingsklimaat? We vroegen het Michiel Muller zelf: „Het was geen dreigement. Het is het gevolg van het feit dat je niet meer kan concurreren."
Verder is Robert Gaal te gast. Hij koos er juist voor om zijn techbedrijf Vesper vanuit de Verenigde Staten weer naar Nederland te halen. Toch is er volgens hem nog een hoop te winnen: ,,De boel staat in de fik." Weekly-expert is deze week Hoogleraar Internationaal Management Fons Trompenaars. Volgens hem heeft Nederland een vruchtbare bodem voor innovatie, maar is er meer nodig dan 'gewoon geld naar iets gooien'.
Weekly-expert is deze week Hoogleraar Internationaal Management Fons Trompenaars. Volgens hem heeft Nederland een vruchtbare bodem voor innovatie, maar is er meer nodig dan 'gewoon geld naar iets gooien'. En is het wel verstandig om naar het buitenland te vertrekken? „Het gras mag groener lijken. Ik denk als wij naar België of net over de grens gaan, dat je weer andere problemen tegenkomt. In die zin is het niet alleen een Nederlands probleem."
Luister ook: Oplossing netcongestie: 'Voer beleid dat stimuleert in plaats van tegenwerkt'
BusinessWise Weekly is een wekelijkse podcast waarin presentator Olivier de Neve je bijpraat over de actualiteit die ertoe doet op de werkvloer, bij het koffieapparaat en in de strategie-presentatie van volgende week. Samen met scherpe denkers uit het bedrijfsleven vertaalt hij het zakelijke nieuws naar concrete inzichten, duiding die verder gaat dan het persbericht en die ene LinkedIn-post. Elke vrijdag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: