Strategie

Vernietigend rapport onthult de 'stuitende arrogantie' achter de dodelijke duik van de Titan

De Titan voor de implosie. AFP
AFP
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het rapport maakt duidelijk hoe de ramp zich door jaren van wanbeleid aandiende. De conclusies zijn in lijn met een eerder rapport van de Amerikaanse kustwacht, twee maanden geleden, schrijft het AD.

OceanGate, het bedrijf achter de gedoemde expeditie, stuurde vijf mensen de diepte in met een experimenteel vaartuig dat onvoldoende was getest. De romp van koolstofvezel, het trotse maar onbewezen paradepaardje van de Titan, vertoonde volgens de NTSB 'meerdere afwijkingen' en voldeed op geen enkele manier aan de essentiële eisen voor sterkte en duurzaamheid. Het bedrijf had, zo stelt het rapport, geen flauw benul van de werkelijke zwakte van zijn eigen creatie.

De catastrofale implosie van de Titan

Het resultaat was een catastrofale implosie in de Noord-Atlantische Oceaan op 18 juni 2023. In een fractie van een seconde werden de vijf inzittenden gedood. De slachtoffers zijn OceanGate-CEO Stockton Rush, die zijn eigen riskante visie met de dood bekocht, de legendarische Franse Titanic-expert Paul-Henri Nargeolet, de Britse avonturier Hamish Harding en de Pakistaanse zakenman Shahzada Dawood met zijn zoon Suleman.

Lees verder onder de advertentie
Een beeld van de Titan na de catastrofale implosie. AFP
AFP

Het rapport schetst niet alleen een beeld van technisch falen, maar ook van een bedrijfscultuur die doordrenkt was van arrogantie en een groot ego van Rush, waarover sommige oud-medewerkers en nabestaanden eerder getuigden, onder meer in een Netflix-documentaire. De NTSB haalt een voormalige technicus aan die al vroeg aan de alarmbel trok.

Lees ook: Titan: deze Netflix-docu laat zien hoe 'een narcist en psychopaat' als CEO te werk gaat

Lees verder onder de advertentie

'Missiespecialisten'

Toen hij de CEO confronteerde met het feit dat betalende passagiers eufemistisch 'missiespecialisten' werden genoemd om regelgeving te omzeilen, kreeg hij een schokkend antwoord. „Mocht de kustwacht ooit een probleem worden, dan zorg ik dat ik een Congreslid in mijn zak heb", zei Rush.

Deze conclusies sluiten naadloos aan bij een eerder rapport van de Amerikaanse kustwacht, waarin gesteld werd dat de 'ramp voorkomen had kunnen worden'. De veiligheidsprocedures bij OceanGate waren 'heel gebrekkig' en er was een 'schrijnend verschil' tussen de protocollen op papier en de roekeloze praktijk.

Lees ook: Titan van Ocean Gate: 'Visie prijzenswaardig, risico's onverantwoord'

Lees verder onder de advertentie

Diepe sporen

De tragedie van de Titan voor de kust van Canada, die de wereld in juni 2023 dagenlang in de ban hield tijdens een vergeefse zoektocht, heeft diepe sporen nagelaten. Er lopen rechtszaken en de roep om strenge regels voor de groeiende, ongereguleerde sector van particuliere diepzee-expedities wordt steeds luider.

De NTSB stelt onomwonden dat de huidige wetgeving heeft toegelaten dat OceanGate 'op onveilige wijze kon opereren'. Het advies is dan ook helder: er moet een expertpanel komen om de regels voor dit soort onderzeeërs drastisch aan te scherpen, zodat een dergelijk drama zich nooit meer kan herhalen.

Bron: AD

Lees verder onder de advertentie

Luister ook naar de Titan-aflevering van onze podcast Visionaire Vergissingen: