Strategie

Ook Google kent briljante mislukkingen, weet Paul Iske

De Google Glass-bril. Een visioniaire vergissing, vind Chief Failure Officer Paul Iske. Terug naar 2013: de Google Glass-bril.Foto: Shutterstock
Terug naar 2013: de Google Glass-bril.Foto: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dit artikel is geschreven op basis van onze podcastserie Visionaire Vergissingen met Chief Failure Officer Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Beluister hier alle afleveringen.

In 2013 brengt Google de Google Glass op de markt. Een slimme bril die voor de gebruiker informatie aan de binnenkant van de brillenglazen weergeeft. Ondanks het innovatieve karakter blijkt er weinig belangstelling te zijn. Met name vanwege zorgen over privacy en veiligheid. De bril is een project van Google X, een afdeling van Google waar experimenten en innovatieve ideeën tot leven komen. Bij de lancering van de bril wordt bekend dat Google niet zelf toepassingen wil bedenken: gebruikers mogen met ideeën voor de slimme bril komen. Maar als mensen de bril op straat beginnen te gebruiken, ontstaat er al snel een gevoel van onveiligheid. Voorbijgangers denken dat ze worden gefotografeerd of gefilmd en vrezen voor hun privacy. Als blijkt dat de bril ook nog eens veel duurder is dan verwacht, wordt de verkoop in 2015 alweer stopgezet. In de jaren daarna worden diverse functies van de bril wel op andere manieren toegepast. In telefoons en bijvoorbeeld de auto-industrie.

LEES OOK over een andere 'briljante mislukking', Ocean Gate en hun Titan, de duikboot die naar het wrak van de Titanic zou afdalen.

Lees verder onder de advertentie

Een Google Glass op je neus? Glasshole!

,,Op zich was Google Glass natuurlijk een fantastisch ding om te bedenken. Maar er waren ook een aantal praktische ongemakkelijkheden aan dat ding", vertelt Paul Iske. ,,Wanneer mensen die bril ophadden, vroegen andere mensen zich af: wat gebeurt hier nu eigenlijk? Er zijn zelfs mensen in elkaar geslagen, omdat mensen dachten dat ze bespioneerd werden. Of dat er andere gekke dingen mee gebeurden. Mensen zijn het casino uitgezet, omdat ze dachten dat ze daarmee aan het frauderen waren. De dragers werden ook wel glassholes genoemd."

Google Glass was een experiment van de experimenteeromgeving van Google. Ik denk dat ze er wel wat van geleerd hebben.

Paul Iske

Google Glass: consumenten vonden de bril van 1500 dollar te duur

,,Er waren ook problemen met de verkeersveiligheid. Mensen werden afgeleid als ze het op hun neus hadden. Je had een dode hoek. En een aantal van die functionaliteiten op die bril kwamen later ook op andere manieren beschikbaar, bijvoorbeeld via smartwatches. De prijs van 1500 dollar hielp ook niet mee. Consumenten vonden 200 dollar mooi genoeg. Google Glass was een experiment en was afkomstig van Google X, de experimenteeromgeving van Google. Ik denk dat ze er wel wat van geleerd hebben.

LEES OOK -'Viagra is briljante mislukking met een ingebouwd succes'

Lees verder onder de advertentie

'Google is niet gek, hier is echt goed over nagedacht'

Het was op zich wel een briljante vinding: met zo'n bril zou je hele nuttige dingen kunnen gaan doen, ook voor professionele toepassingen, zoals voor een chirurg. Kijk, Google is natuurlijk niet gek, hier is echt goed over nagedacht. Ze zeggen: we kunnen jarenlang blijven studeren, maar we kunnen het ook gewoon in de praktijk toepassen en dan zien we wel hoe mensen erop reageren. Er zitten misschien interessante use cases in, daar leren we weer van. Een prima strategie. Ik vind dat briljant."

Dr. Paul Iske. Chief Failure Officer Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Foto: Dirk-Jan van Dijk.
Chief Failure Officer Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Foto: Dirk-Jan van Dijk.

VIRAL-formule van Paul Iske: is de Google Glass een briljante mislukking?

Met de VIRAL-formule kan de briljantheid van een mislukking worden uitgerekend. De V is van visie. Paul Iske: ,,Die was prima. De I is van Inzet, hebben ze gedaan. De R is van risico's, die waren er, met name financiële risico's. Maar het bedrijf is er niet aan ten onder gegaan. De A is van aanpak: ze hebben goede technologie gebruikt. En de L is van leren: ook dat hebben ze gedaan. Dus bij mij komt de Google Glass op het lijstje van briljante mislukkingen te staan."

Lees verder onder de advertentie

Als je te vroeg komt, is de wereld er gewoon nog niet klaar voor. Als je te laat komt, hoeft het niet meer

Paul Iske

'Google was iets te vroeg met de Google Glass'

,,Timing is heel belangrijk. En dat zie ik veel bij innovaties: mensen kijken wel naar het idee, maar te weinig naar het moment van het idee. Als je te vroeg komt, is de wereld er gewoon nog niet klaar voor. Als je te laat komt, hoeft het niet meer, dan heeft een ander de oplossing als geïntroduceerd. Ik denk dat Google Glass iets te vroeg was. De wereld was er nog niet aan toe, mensen snapten het nog niet. Dus wanneer je zelf een goed idee hebt, laat het dan ook onderzoeken. Is dit het juiste moment? Hoe kan ik bepalen welke condities nodig zijn om mijn verhaal te laten landen? Is het niet mosterd na de maaltijd?

In de podcast Visionaire Vergissingen bespreekt Chief Failure Officer Paul Iske, hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, een spraakmakende innovatie in het bedrijfsleven die een vergissing bleek te zijn. Beluister hieronder de aflevering over Google Glass. Presentatie: Thomas Hendriks.

Lees verder onder de advertentie

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!