Branded content

Zo bouwt Katja Kok aan de nieuwe positionering van ING Private Banking

Aangeboden door ING Private Banking
Katja Kok, directeur ING Private Banking & Wealth Management Foto: Lars van den Brink Katja Kok, directeur ING Private Banking & Wealth Management Foto: Lars van den Brink
Katja Kok, directeur ING Private Banking & Wealth Management Foto: Lars van den Brink
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Als Katja Kok (1972) zich ergens sterk voor maakt, dan gebeuren er dingen. Met haar achtergrond in Economie, Filosofie en Marketing weet ze hoe ze een organisatie moet runnen én hoe ze mensen in beweging krijgt. Dat bewees ze eerder bij ABN AMRO MeesPierson en dat succes herhaalde ze bij Van Lanschot Kempen, waar ze vanaf 2018 als CEO de vestigingen in Zwitserland leidde.

Professioneel heeft ze een scherp oog voor organisatie, relaties, cijfers en rendementen. Maar ze weet ook dat er méér is in het leven. Daarom staat haar gezin op de eerste plaats en maakt ze, net als haar 15.000 Nederlandse ING-collega's, tijd voor vrijwilligerswerk, onder andere als toezichthouder bij War Child en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Haar overstap per november 2022 naar de Private Banking van ING was voor de gedreven en getalenteerde bestuurster de logische volgende stap. Met een duidelijke missie.

Klanten moeten bij ons willen bankieren, medewerkers moeten bij ons willen werken. We zijn innovatief en vernieuwend, wij varen voorop

'Het begint met ambitie', zei een van je vorige werkgevers ooit. Wat is jouw ambitie?
,,Ik wil van ING Private Banking de voorkeurs private bank maken voor mensen met een ondernemende geest. Mijn beeld daarbij is dat wij het vlaggenschip onder de private banks willen zijn. Daarmee bedoel ik: klanten moeten bij ons willen bankieren, medewerkers moeten bij ons willen werken. We zijn innovatief en vernieuwend, wij varen voorop.''

Waar komt de nieuwe positionering 'Het vermogen om verder te kijken dan jezelf' vandaan?
,,De aanzet daarvoor komt uit het besef dat het leven draait om méér dan alleen financiële welvaart. Mijn overtuiging is dat voor een goed en gelukkig leven positieve relaties met de mensen en de wereld om je heen ook heel belangrijk zijn. Vanuit die gedachte hebben we de positionering ontwikkeld; we hebben de trends in de markt en de samenleving in kaart gebracht: wat gebeurt er in de wereld, wat zien we veranderen en waar willen wij staan in dat geheel?''

Lees verder onder de advertentie

Wat kwam daaruit?
,,Toen we het tot de kern terugbrachten, kwamen we in eerste instantie uit op wealth beyond yourself – in het Engels. Zoekend naar een Nederlandse variant kwamen we op 'het vermogen om verder te kijken dan jezelf'. Die was meteen spot on: hij geeft richting en inspiratie, je kunt 'm op verschillende manieren doorvertalen en hij klopt van alle kanten.''

Beeld: Lars van den Brink Lars van den Brink
Lars van den Brink

Als je geld beschouwt als een middel om je dromen waar te maken, gaat het er uiteindelijk vooral om te achterhalen wat die dromen zijn

Daarmee focussen jullie enorm op betekenis. Waarom die keuze?
,,Omdat vermogend zijn mooi is, maar daarbij gelukkig zijn nog veel mooier. Als je geld beschouwt als een middel om je dromen waar te maken, gaat het er uiteindelijk vooral om te achterhalen wat die dromen zijn. Vreugde vind je in een vol leven, maar geluk vind je in een betekenisvol leven. Met meer geld kun je ook meer betekenen, meer doen van wat je beweegt. Dus wat wíl je met dat geld? Voor jezelf, je naasten. Als ondernemer maar ook voor de maatschappij en de planeet. Wij zoeken betekenis op deze onderdelen in de gesprekken met onze klanten, omdat we dat zien als de kern van onze dienstverlening.''

Hoe heb je de nieuwe positionering intern tussen de oren gekregen?
,,Gewoon, door het te vertellen en te presenteren. In kleine en grotere groepen en bij het complete senior management. En eind vorig jaar op de eindejaarsbijeenkomst voor alle 450 collega's van Private Banking. Overal hebben we ons positioneringsverhaal verteld en feedback opgehaald.''

Wat waren de reacties?
,,We hebben het getoetst bij klanten, die begrepen de boodschap meteen en vonden het mooi. De waardering was uitzonderlijk hoog: 89 procent was positief – een 8,9 dus. Toen wisten we: Dit zit goed, niks meer aan doen! Intern kwam iets meer feedback op details, maar ook daar overheerste de herkenning. Ja, dit zijn wij! Een van onze private bankers vertelde me laatst trots dat hij in gesprek had gezeten met een prospect, een echtpaar van midden 50. Zij waren onlangs vermogend geworden en oriënteerden zich nu op een goede vermogensbegeleider. Ze stelden vrij kritische vragen over wat onze begeleiding dan werkelijk inhoudt en over ons duurzaamheidsbeleid. Mijn collega liet onze positioneringsvideo zien en het echtpaar koos ter plekke voor ons!''

‘Het vermogen om verder te kijken dan jezelf’ helpt ons om focus aan te brengen in onze strategie

Behalve een nieuwe positionering beloofde je bij je aantreden ook dat je 'de toolbox van private banking verder ging vullen'. Lukt dat?
,,Zeker. 'Het vermogen om verder te kijken dan jezelf' helpt ons om focus aan te brengen in onze strategie. We hebben proposities ontwikkeld, zoals voor Sports & Media, Next Gen en Family Offices, specifiek voor onze ondernemende klantengroepen. Mensen van alle leeftijden die actief en ondernemend in het leven staan. Van jong tot oud, stuk voor stuk mensen die we helpen om hun eigen financiële prioriteiten te stellen als het gaat om nu en planning voor later, om beleggen en om financieren.''

Daar past geen one size fits all. Hoe bedienen jullie al die verschillende types?
,,Ik geloof echt in de persoonlijke benadering. We werken met relatiemanagers, bijgestaan door specialisten en assistenten, die allen goed geworteld zijn in de marktgebieden waar zij werken. Daardoor staan zij dicht bij onze klanten en kijken we echt per individuele relatie naar wensen en behoeften en hoe onze dienstverlening voor hen eruit moet zien. Daarbij zoeken we naar de beste combinatie van persoonlijk en digitaal, privé en zakelijk. En we onderscheiden natuurlijk ook een aantal specifieke doelgroepen, zoals Stichtingen & Instellingen, Executives en Sports & Media. Deze klantgroepen hebben andere, maar vrij homogene behoeften en voor hen hebben we aangepaste dienstverlening ontwikkeld, waaronder producten, events en gespecialiseerde relatiemanagers.''

ING staat bekend als de voorloper onder banken op digitaal gebied. Zeker ook relevant voor onze toekomstige generaties

Jullie stoppen ook meer private banking in de app?
,,Jazeker, ING staat bekend als de voorloper onder banken op digitaal gebied. Zeker ook relevant voor onze toekomstige generaties. Daar willen we onze klanten dus maximaal van mee laten profiteren, in de combinatie van digitaal als het kan en persoonlijk als het moet. Daarom breiden we de app verder uit tot het portaal waar je ook voor private banking alles wat je wilt digitaal kunt regelen. Denk daarbij aan meer nieuwe mogelijkheden zoals een rechtstreekse chat met je relatiemanager. Ook complexere producten willen we mogelijk maken via de app, zoals een lening afsluiten. Alles om klanten te helpen om maximale voldoening uit hun vermogen te halen, zo goed en gemakkelijk mogelijk.''

Zit er nog meer moois in het vat?
,,Zeker, op het gebied van beleggen hebben we onlangs een voor Nederland uniek aanbod aan Private Markets oplossingen geïntroduceerd. Wij bieden hiermee oplossingen van wereldklasse, met veel voordelen ten opzichte van de traditionele private equity fondsen. Zoals een lage instapdrempel, semi-liquiditeit, je bent direct en doorlopend geïnvesteerd en dat tegen fors lagere kosten. Verder breiden we ons beleggingsaanbod nog uit met meer duurzame beleggingsopties en verbeteren we onze Wealth Management propositie voor de absolute bovenkant van de markt.''

En daarna internationaal?
,,Waarom niet? ING is vertegenwoordigd in 40 landen, met Private Banking & Wealth Management in vijf landen. Laat ik het zo zeggen: dat is zeker niet uitgesloten.''

Lees verder onder de advertentie

Het vermogen om verder te kijken dan jezelf

Hoe geef jij vorm aan de wereld van morgen en waar haal jij nou écht voldoening uit? Welke keuzes maak je nú voor later? Voor je familie, je bedrijf, de maatschappij en onze planeet. Je eigen relatiemanager en onze financieel experts maken voor jou een toekomstplan op maat waarin al jouw doelen worden meegenomen. Meer info? Ga naar ing.nl/privatebanking

Disclaimer: Beleggen brengt risico's en kosten met zich mee. Je kunt jouw inleg of een deel hiervan verliezen.