Leiderschap

Piet-Hein Smit, CEO van Boldking: 'Het is heel normaal om af en toe wakker te liggen van je werk'

 
Piet-Hein Smit, CEO van Boldking. Boldking
Boldking
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

In de rubriek De Stip interviewen we CEO's die ooit een stip aan de horizon hebben gezet. In deze aflevering: Piet-Hein Smit (45), CEO van Boldking. ,,Ik denk dat het heel belangrijk is om verder te kijken dan de landsgrenzen, om met een open vizier zaken te kunnen doen.''

Lees verder onder de advertentie

Het aanmeldformulier voor de pilotenopleiding was al ingevuld en lag klaar om verzonden te worden. Maar toen Piet-Hein Smit vlak daarna met zijn vader (piloot) aan boord zat van een vlucht die hij faciliteerde, nam hij een besluit. Hij besloot zijn eigen weg te volgen, en niet het volgende familielid te worden dat carrière maakt in de lucht.

Zijn liefde voor reizen kon hij ook op een andere manier in zijn professionele leven verweven, bedacht hij. De hogere hotelschool leek dus een logische keuze. En dat was het ook, hoewel hij er per toeval belandde: ,,Een vriend van mij deed mee aan de selectie en vroeg of dat ook niet iets voor mij was. Ik had toen zelf nog het idee dat ik Management Economie en Recht ging doen in Amsterdam, maar ik ging toch naar de selectiedag. Ik werd meteen gegrepen door de ambiance en de omgeving. Door de mensen die ik sprak werd ik nog enthousiaster en wist ik dat ik daar naartoe wilde. In die tijd was het nog zo dat van de 2.400 mensen die zich aanmelden, er rond de 130 werden aangenomen. Het was dus bijzonder als je de kans kreeg om dat te doen. En dat is gelukt. Die opleiding heeft mij in staat gesteld om twee dingen te combineren waar ik erg enthousiast over ben: hospitality en een internationale omgeving."

Hoteliers maken niet eerst een analyse van een probleem, maar beginnen meteen met het oplossen en maken daarna een analyse

Leren van andere normen en waarden

De hotelschool bleek een goede basis voor een carrière bij onder andere Expedia, bol, Orbitz en MJR Tom. Sinds januari is hij CEO van Boldking, een bedrijf in scheerproducten. De internationale ervaring die hij heeft opgedaan door voor de hotelschool te kiezen, heeft hem veel geleerd over andere perspectieven: ,,We kunnen veel leren van andere culturen en mensen. Ik ben na mijn studie verhuisd naar Amerika, vervolgens naar Spanje, daarna naar België en uiteindelijk weer terug naar Nederland. Ik denk dat het heel belangrijk is om verder te kijken dan de landsgrenzen, om met een open vizier zaken te kunnen doen. Je kunt veel leren van andere omgangsvormen en normen en waarden."

Lees verder onder de advertentie

Succes faciliteren

Het is niet de enige les die hij leerde van de hotelschool: ,,Hoteliers hebben oog voor detail, een aanpakmentaliteit. Ze maken niet eerst een analyse van een probleem, maar beginnen meteen met het oplossen en maken daarna een analyse. Het zijn mensen die het beste in anderen naar boven kunnen halen door anderen te faciliteren in dat wat ze doen. Met name dat laatste pas ik nu ook toe bij Boldking. Voor succes ben je afhankelijk van alle medewerkers. Ik heb wel een idee van welke kant we op moeten gaan, maar uiteindelijk ben ik er voor om anderen te faciliteren om de ideeën, die we samen hebben bedacht, uit te voeren. Als zij succesvol zijn in wat zij doen, komt dat succes vanzelf mijn kant op. Ik denk dat je dat leert als hotelschoolstudent: succes is altijd een teaminspanning."

Ze leren me dat fouten maken mag en dat het heel normaal is om af en toe wakker te liggen van je werk

Mentorschap

Niet alleen de lessen van de hotelschool zijn belangrijk geweest voor Smit. Hij kon ook rekenen op wijze raad van twee mentoren in zijn leven. ,,Ik noem ze mijn eigen persoonlijke Raad van Advies. De ene is mijn oom en de andere een vriend van de familie van vroeger. Die bel ik regelmatig als er vragen door mijn hoofd gaan waar ik niet direct het antwoord op heb. Dat ik 45 ben wil niet zeggen dat ik alles weet. Deze mannen hebben heel veel ervaring en kunnen mij goed helpen. Ze leren me dat fouten maken mag en dat het heel normaal is om af en toe wakker te liggen van je werk."

Zelf vervult hij op dit moment niet de rol van mentor. Wel heeft hij regelmatig advies gegeven aan ambitieuze jongvolwassenen. ,,Toen ik bij bol werkte, kwamen er regelmatig mensen solliciteren die net waren afgestudeerd, aan bijvoorbeeld de Erasmus Universiteit. Die wilden werkervaring opdoen bij bol, omdat het een vooraanstaand merk is. Dat begrijp ik. Maar ik heb heel vaak in interviews met mensen gezegd: Je hebt de ambitie om hier te gaan zitten, maar als je succesvol wil zijn, moet je niet als je cum laude bent afgestudeerd solliciteren op een functie waarin je iets doet onder je niveau. Kijk verder naar bedrijven die jou een platform geven om als persoon te groeien."

Lees verder onder de advertentie

Inspirerende leidinggevende

Smit heeft veel geleerd van Dara Khosrowshahi, nu de CEO van Uber. ,,Ik heb hem leren kennen als CEO van Expedia, en hij zei altijd: Change is a constant factor. Die opmerking heb ik gebruikt in mijn introductie bij Boldking. Verandering is goed, het verplicht jezelf om constant in beweging te zijn. Dat is niet altijd makkelijk. Ik betrap mezelf er soms ook op dat ik een controlfreak ben en onrustig word van veranderingen, maar ik weet nu dat het erbij hoort en dat het goed is. Je moet elke dag fris beginnen, aan het einde van de dag het gevoel hebben dat je dichter bij perfectie bent, en dan zien hoe die lat steeds hoger komt te liggen waardoor je weer een stapje extra moet zetten."

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!

Lees verder onder de advertentie