Dit artikel is geschreven op basis van onze veelbeluisterde podcastserie Mevrouw de Baas: drie vrouwelijke CMO's in gesprek over leiderschap, diversiteit, duurzaamheid en ethisch ondernemen. Onze studiogasten: Stefanie van Rootselaar (Brand New Day), Margriet de Kroon (Inner Circle, tegenwoordig TicketSwap) en Susanne Damen (AGU).
Impact van AI op de werkvloer
AI speelt een steeds grotere rol in de manier waarop bedrijven werken. ,,Wij zijn er vol mee bezig," vertelt CMO Margriet de Kroon van Inner Circle. ,,Eigenlijk voelen AR en VR al een beetje oldschool aan." Want alles draait nu om de mogelijkheden met AI. Dat ziet Susanne Damen van AGU ook. ,,Er zijn ontzettend veel tools en toepassingen en ik ben nog aan het uitzoeken hoe we AI organisatie-breed kunnen inzetten. Voor marketing gebruik ik het nu vooral voor copywriting, vertalingen en productomschrijvingen. Ook in de ontwerpstudio kan AI efficiënt zijn. Waar een designer vroeger een fietser in een bos helemaal moest illustreren, ben je nu met AI heel snel klaar."
LEES OOK Bestuursadviseur Rob Huisman over AI: 'In boardrooms is het nog eerst zien, dan geloven'
De discussie verschuift naar de impact van AI op de werkvloer, dat we straks geen mensen meer nodig hebben. Margriet gelooft daar niet in. ,,Het gaat erom dat we AI op de juiste manier inzetten. Als we dat doen, kan het juist heel veel opleveren." Daar sluit Susanne zich bij aan. ,,AI kan ons zeker helpen efficiënter te werken, en misschien heb je daardoor iets minder personeel nodig. Maar ik geloof niet dat je ineens met de helft van je workforce hetzelfde kunt bereiken."
Hoe zet je AI slim in? Dat zijn vragen waar wij als marketeers ook mee worstelen
Stefanie van Rootselaar
AI kan nieuwe banen opleveren als 'prompt engineer': iemand die is gespecialiseerd in het optimaliseren en creëren van prompts om de output van AI-modellen te verbeteren. ,,Ik vind het vooral spannend hoe AI de creatieve sector gaat beïnvloeden. Hoe gaan copywriters, creatieve bureaus en contentmakers hiermee om? Hoe zet je AI slim in? Dat zijn vragen waar wij als marketeers ook mee worstelen, want wij maken er volop gebruik van," zegt Stefanie van Rootselaar van Brand New Day.
Efficiënter werken met AI
Margriet: ,,Binnen onze organisatie draait AI vooral om efficiënter werken. Maar eerlijk is eerlijk, zoals AI nu is, moet je echt goed kunnen prompten om kwalitatief goede resultaten te krijgen. Daar valt nog een stap te maken. Maar gezien de snelheid waarmee AI zich ontwikkelt, denk ik dat dat niet heel lang meer duurt." Volgens haar komt het initiatief om AI te gebruiken vaak vanuit de teams zelf en zijn het de jongere medewerkers die deze nieuwe technologieën sneller omarmen. ,,Aan de andere kant zie ik dat creatieve mensen zich soms bedreigd voelen door deze ontwikkelingen. Zij vinden het moeilijker om dit te omarmen." Daarnaast zien ondernemers ook dat bepaalde processen met AI misschien wel goedkoper en met minder mensen kunnen worden gedaan. ,,Dat is een spanningsveld waar ieder bedrijf nu mee te maken heeft."
LEES OOK de expertblog Waarom AI vrouwen nodig heeft
Susanne werkt momenteel (september '24, red.) aan een IT-strategie en een beleid voor het hele bedrijf. ,,We kijken naar welke tools we organisatie-breed willen gebruiken. Daarnaast willen we inspiratiesessies organiseren en betaalde accounts regelen voor iedereen. Nu probeert iedereen wat met gratis accounts, maar met een betaald account stel je je data veilig. Je wilt niet dat je bedrijfsgegevens via een gratis account op straat komen te liggen." Ze benadrukt dat beleid en interne educatie cruciaal zijn. ,,We willen ervoor zorgen dat iedereen veilig en efficiënt met deze tools werkt."
Ook virtual reality biedt kansen
Ook voor een datingapp als Inner Circle biedt AI mogelijkheden, zoals virtuele influencers en dates op afstand. Toch stelt Inner Circle zich hierin nog terughoudend op, vertelt Margriet. ,,Vooralsnog geloven wij in de connectie tussen echte mensen. Maar we zouden wel kunnen kijken naar hoe we AI kunnen inzetten om die connectie tussen echte mensen sneller te maken. Bijvoorbeeld door AI op basis van een chatgesprek de juiste profielen aan te laten bevelen. Je hoeft dan niet meer continu te swipen. Ook met virtual reality zou je een stap verder kunnen gaan, door eerst een gesprek te voeren als avatars in plaats van eindeloos te chatten."
LEES OOK Predictive AI bespaart dit bedrijf honderden vierkante meters en tienduizenden euro's
Risico's van AI
Bij Brand New Day wordt op bepaalde gebieden bewust geen gebruik maken van AI. ,,Als je bijvoorbeeld met ons chat of belt, dan krijg je altijd een echte persoon aan de lijn of in de chat. Wij gebruiken geen bots om te bepalen naar wie we iemand moeten doorsturen. Ik denk dat veel andere bedrijven die wel bots gebruiken, hiermee het risico lopen dat klanten geïrriteerd raken." Susanne begrijpt het standpunt van Stefanie. ,,Als het over iemands financiën en vermogen gaat, wil je iemand persoonlijk spreken. Dat wil je niet door een robot laten doen. Maar ik denk dat het gebruik van chatbots in andere branches alleen maar zal toenemen."
De vierde industriële revolutie
De vierde industriële revolutie, aangedreven door digitale innovaties zoals AI, heeft de manier waarop we werken en communiceren drastisch veranderd. Het biedt kansen voor groei en innovatie. ,,Ga vooral mee," tipt Susanne. ,,Leer ervan, maar test het en begin klein. Kleine stapjes kunnen een groot verschil maken." Ook Stefanie denkt dat klein beginnen de sleutel is. ,,En doe het zo verantwoordelijk mogelijk." Margriet benadrukt het belang van visie: ,,Denk ook na over de lange termijn. Hoe kan dit voor jou werken, in plaats van alleen naar de korte termijn te kijken?"
,,Ik heb nu de AI Thursday bedacht", illustreert Stefanie. ,,We komen met verschillende mensen uit de hele organisatie elke donderdag een uur bij elkaar en gaan het hebben over AI. Welke tools zijn er, wat kunnen we ermee, wat willen we gaan toepassen? Het doel is om klein te beginnen, maar tegelijkertijd de juiste expertise en samenwerking binnen het bedrijf te stimuleren."
Er gebeurt zoveel, maar je moet niet alles willen proberen. Stay focused
Susanne Damen
Toekomst van marketing en technologie
Wat betreft marketing is het duidelijk dat de uitdagingen steeds groter worden. ,,Het wordt steeds uitdagender om mensen te bereiken en raken. Er komen steeds meer nieuwsbronnen en kanalen bij, waardoor mensen steeds meer prikkels ontvangen. Het zal steeds moeilijker worden om door te dringen," zegt Stefanie. Margriet denkt dat we misschien wel aan het eind van de klassieke reclame zitten. ,,We moeten meer richting content die mensen willen consumeren, die past bij hun belevingswereld."
In de digitale wereld kun je verstrikt raken in de overvloed aan mogelijkheden ,,Probeer focus aan te brengen: waar zit je doelgroep? Wie is je doelgroep überhaupt? Begin daarmee. Je moet niet alles willen. Dat is wel de valkuil. Er gebeurt zoveel, maar je moet niet alles willen proberen. Stay focused," besluit Susanne.
In de podcastserie Mevrouw de Baas van BusinessWise gaan de CMO's Stefanie van Rootselaar (Brand New Day), Margriet de Kroon (Inner Circle, tegenwoordig TicketSwap) en Susanne Damen (AGU) met elkaar in gesprek over uiteenlopende thema's. Beluister hier de aflevering over nieuwe technologie (opgenomen in september 2024). Presentatie: Fabienne de Vries.
Meer BusinessWise? Onze Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.