Maatschappelijke impact

Jacco Vingerling CEO van Bowers & Jackling: 'Het werkt aanstekelijk om samen bezig te zijn om je goed te voelen'

De eerste stappen in de zorg voor zijn medewerkers zette Jacco Vingerling met behulp van OPA: Ongelofelijk Persoonlijke Aandacht Bowers & Jackling
Bowers & Jackling
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Toen Vingerling 24 jaar geleden begon met ondernemen, was hij vooral bezig om zijn hoofd boven water te houden. Vingerling: ,,Ik had geen enkele leidinggevende ervaring en ook geen opleiding in die richting. Dat leverde mij veel stress op. Aan het eind van de maand en aan het begin van elke vakantie kon ik er de klok op gelijk zetten dat ik met migraine in bed lag. Op advies van een specialist ben ik anders gaan eten. Mijn klachten verdwenen. Ik besefte dat kleine ingrepen een groot verschil kunnen maken in mijn persoonlijk leven. Dat gun ik mijn medewerkers ook."

Een andere factor die Vingerling op het pad van werknemersgeluk bracht, was zijn deelname aan een groeiprogramma voor bedrijven. Hier ontdekte hij de noodzaak om anders te ondernemen naarmate het bedrijf groeide. ,,Voorheen deed ik alles op onderbuikgevoel, maar dat alleen was niet langer werkbaar. Toen ik begreep voor welke uitdagingen we stonden, besloot ik het roer om te gooien: we werden niet langer een klantgericht, maar een medewerkergericht bedrijf."

Opa

De eerste stappen in de zorg voor zijn medewerkers zette hij met behulp van OPA: Ongelofelijk Persoonlijke Aandacht. OPA is ook een echte opa. Een medewerker van vlees en bloed, die na zijn pensioen werd ingehuurd door Jacco, met de vraag of hij twee keer per jaar alle medewerkers wilde bellen om te vragen hoe het met ze ging. Elke maand kwam opa, die Hans heet en tot zijn pensioen technisch people manager was, naar kantoor om zijn bevindingen te delen. Samen met Vingerling en zijn compagnon, maakte hij een top 3 van verbeterpunten, die werden opgepakt en uitgevoerd. Veel van de feedback viel onder de noemer 'communicatie'. Vingerling: ,,We waren niet altijd even goed in het overbrengen van boodschappen."

Ik zag dat medewerkers het moeilijk hadden en minder vrolijk waren

In de coronatijd drong het tot Jacco door dat alleen OPA niet genoeg was: ,,Ik zag dat medewerkers het moeilijk hadden en minder vrolijk waren. Ook werd in die tijd, waarin veel mensen thuis werkten, duidelijk dat werk en privé niet gescheiden kunnen worden gezien. Dat was natuurlijk altijd al zo, maar in die tijd was het veel zichtbaarder. Het was de hoogste tijd om werken niet als een apart onderdeel van iemands leven te zien maar als een integraal onderdeel. Ik heb contact opgenomen met geluksprofessor Ruut Veenhoven en gevraagd hoe ik medewerkers kan helpen om gelukkiger te zijn. Dat heeft geleid tot ons geluksprogramma.

Lees verder onder de advertentie

Aanvullend onderzoek

Deelname aan dit programma is vrijwillig. Iedereen die 2 maanden of langer bij ons werkt mag deelnemen. Het begint met een nulmeting, om te bepalen hoe gelukkig iemand is. Dat doen we door wekelijks iemands geluksscore te berekenen. Vervolgens bespreken we de uitkomst en kijken we hoe we verbeteringen kunnen aanbrengen. Soms is aanvullend onderzoek nodig, bijvoorbeeld een bloedonderzoek, om te kijken of er sprake is van een vitaminetekort. Maar ook budgetcoaching of relatietherapie behoren tot de inmiddels meer dan 60 inzetbare middelen om het geluk te helpen verhogen."

Gelukkiger als CEO

Het gelukstraject heeft Vingerling zelf ook gelukkiger gemaakt: ,,Het werkt aanstekelijk om samen bezig te zijn om je goed te voelen. En natuurlijk is dat soms even wennen. Maar ik geniet er echt van als ik zie hoe onze doelgroep, die normaal gesproken niet meteen aanslaat op zoiets als coaching, hier aan meedoet. Met name de jongere generatie vindt het veel vanzelfsprekender om aan zelfontwikkeling te doen. Bij de oudere generatie zie ik soms nog wat terughoudendheid, maar ook dat is prima; je wordt niet minder gewaardeerd als collega als je niet meedoet."

,,Het voelt als een voorrecht om medewerkers op deze manier te helpen. Ik zie het ook echt als een missie om dit traject verder te verspreiden, omdat ik denk dat elk bedrijf hier baat bij heeft. Daarom zijn we naast Bowers & Jackling dit jaar begonnen met de oprichting van een onderneming die andere bedrijven helpt om het geluk van de medewerkers meetbaar te helpen verhogen: de Inner Smile Company."