Leiderschap

Wangedrag en hoge eisen: hoe groot is het wantrouwen van werkgevers in Gen Z?

Gen Z: gouden generatie of niet? Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 6 minuten
Lees verder onder de advertentie

Volgend jaar zal Gen Z naar verwachting ongeveer 30 procent van de wereldwijde beroepsbevolking uitmaken. Deze groep is afgestudeerd tijdens een wereldwijde pandemie en heeft vaak een meer cynische kijk op de werkplek, waarbij ze hogere lonen en een betere werk-privébalans eisen, schrijft Newsweek. Als ze dat niet kunnen vinden, zijn ze volgens HR-consultant Dan Space ook niet bang om van baan te veranderen.

Bijna 80 procent van de personeelsmanagers zegt zich zorgen te maken over het gebrek aan ervaring van Gen Z

Wangedrag niet onopgemerkt door andere werknemers

Al met al zegt 23 procent van de 8.500 wereldwijd ondervraagde werknemers dat 'het oké is om de regels te overtreden als dat nodig is om het werk gedaan te krijgen, terwijl 14 procent toegeeft dat ze zich het afgelopen jaar hadden gedragen op een manier die in strijd was met de gedragscode of normen van hun bedrijf.

Het wangedrag blijft niet onopgemerkt bij andere werknemers, want een op de drie respondenten zegt dat ze wangedrag of onethisch gedrag hebben waargenomen, met intimidatie, discriminatie en schendingen van de gezondheid en veiligheid van werknemers bovenaan de lijst. Echter, een vijfde van de ondervraagde personen meldt het wangedrag niet omdat ze denken dat hun bedrijf niets doet, terwijl 36 procent vreest voor represailles.

Gebrek aan ervaring van Gen Z

De statistieken over het wangedrag van Gen Z op de werkvloer komen op een moment dat veel personeelsmanagers zeggen dat ze het aannemen van een jongere generatie (van 12 tot 27 jaar) vermijden. In een andere enquête geeft 40 procent van de personeelsmanagers toe dat ze een leeftijdsvooroordeel hebben over Gen Z-kandidaten. Bijna 80 procent van de personeelsmanagers zegt zich zorgen te maken over het gebrek aan ervaring van Gen Z'ers. De enquête wijst ook uit dat 58 procent bezorgd is over de onprofessionele houding van de generatie. 63 procent uit bezorgdheid over het feit dat Gen-Z'ers er bekend om staan vaak van baan te wisselen.

Uit het Freedom Economy Index-rapport, uitgevoerd door PublicSquare en RedBalloon, blijkt dat 68 procent van de kleine ondernemers zegt dat Gen Z'ers de 'minst betrouwbare' van al hun werknemers zijn. Een van de ondervraagde werkgevers sprak over de 'absolute waanideeën, het complete gebrek aan gezond verstand en nul kritische redeneer- of basisanalytische vaardigheden' van Gen Z.

Lees verder onder de advertentie

Gen Z is een van de meest geïnformeerde, zelfverzekerde en no-nonsense generaties

Falen van personeelsmanagers en bedrijfsleiders

Andere HR-consultants, zoals Bryan Driscoll, zeggen dat bedrijven waarschijnlijk bezorgd zijn vanwege Gen Z's terechte streven naar eerlijke compensatie en betekenisvol werk. ,,De maatschappelijke beloftes die een halve eeuw geleden aan eerdere generaties werknemers werden gedaan, bestaan vandaag de dag niet meer," zegt Driscoll in Newsweek. ,,Personeelsmanagers en bedrijfsleiders interpreteren die eigenschappen onterecht als een teken van verwendheid, in plaats van een pleidooi voor rechtvaardige werkpraktijken."

Als werkgevers besluiten om Gen Z niet aan te nemen, kan dit ernstige gevolgen hebben voor een bedrijf, aangezien de jongere generatie vaak een nieuw perspectief en gewilde technologische vaardigheden met zich meebrengt. ,,Gen Z is een van de meest geïnformeerde, zelfverzekerde en no-nonsense generaties, omdat ze hebben gezien wat er met de millennials voor hen gebeurde," aldus Space in Newsweek. ,,Je kunt ze niet intimideren zoals je dat met millennials kon, noch hebben ze de apathie van Gen X.''

Het is verstandig te begrijpen dat Gen Z zichzelf niet heeft opgevoed. Dat hebben wij gedaan. Wij hebben ze zo gemaakt

'Gen Z is best veeleisend, maar het zijn geen graaiers'

In de BusinessWise-podcast Werken met Gen Z praat expert Jos Ahlers met Gen Z'ers en werkgevers van Gen Z'ers. Hoe kijkt hij naar het onderzoek? Is het wantrouwen volgens hem te begrijpen? ,,Oudere generaties kijken altijd met enige twijfel en soms zelfs afkeer naar 'de jeugd van tegenwoordig'. Dat is een natuurlijk verschijnsel. Jonge generaties dwingen verandering af en verandering roept weerstand op. Ze bedreigen de status quo die juist door oudere generaties wordt gewaardeerd.''

Ahlers: ,,Gen Z is best veeleisend, maar het zijn geen graaiers. Ze weten wat ze waard zijn en willen ook zo worden betaald. Daarnaast zien we dat hun ambities vaak breder zijn dan bij oudere generaties. Ja, ze willen goed verdienen. Al was het maar om fatsoenlijk te kunnen leven. Maar ze eisen ook werk-privébalans. En dan willen ze ook nog zinvol werk en zichzelf voortdurend ontwikkelen. Ze leggen zichzelf vaak veel druk op, maar eisen ook veel van hun werkgevers. Daarnaast zijn ze mondig en heel goed instaat om voor zichzelf op te komen. Oudere collega's hebben daar vaak moeite mee.''

Hoe kweek je volgens de Gen Z-expert wederzijds begrip? ,,Ten eerste is het verstandig te begrijpen dat Gen Z zichzelf niet heeft opgevoed. Dat hebben wij gedaan. Wij hebben ze zo gemaakt. Wanneer je je dat realiseert, kan dat helpen. Verder is het van belang dat mensen zich realiseren dat iedere generatie volwassen wordt onder andere omstandigheden en dat die collectieve ervaringen tot op zekere hoogte bepalen hoe je naar de wereld kijkt en welke aannames en verwachtingen je hebt. Door mensen te wijzen op die verschillen, ontstaat begrip en wordt het makkelijker verbinding te maken. Werken in teams met meerdere generaties kan ook een optie zijn. Samenwerken helpt.''

'Gen Z is best veeleisend, maar het zijn geen graaiers'

In de BusinessWise-podcast Werken met Gen Z praat expert Jos Ahlers met Gen Z'ers en werkgevers van Gen Z'ers. Hoe kijkt hij naar het onderzoek? Is het wantrouwen volgens hem te begrijpen? ,,Oudere generaties kijken altijd met enige twijfel en soms zelfs afkeer naar 'de jeugd van tegenwoordig'. Dat is een natuurlijk verschijnsel. Jonge generaties dwingen verandering af en verandering roept weerstand op. Ze bedreigen de status quo die juist door oudere generaties wordt gewaardeerd.''

Ahlers: ,,Gen Z is best veeleisend, maar het zijn geen graaiers. Ze weten wat ze waard zijn en willen ook zo worden betaald. Daarnaast zien we dat hun ambities vaak breder zijn dan bij oudere generaties. Ja, ze willen goed verdienen. Al was het maar om fatsoenlijk te kunnen leven. Maar ze eisen ook werk-privébalans. En dan willen ze ook nog zinvol werk en zichzelf voortdurend ontwikkelen. Ze leggen zichzelf vaak veel druk op, maar eisen ook veel van hun werkgevers. Daarnaast zijn ze mondig en heel goed instaat om voor zichzelf op te komen. Oudere collega's hebben daar vaak moeite mee.''

Hoe kweek je volgens de Gen Z-expert wederzijds begrip? ,,Ten eerste is het verstandig te begrijpen dat Gen Z zichzelf niet heeft opgevoed. Dat hebben wij gedaan. Wij hebben ze zo gemaakt. Wanneer je je dat realiseert, kan dat helpen. Verder is het van belang dat mensen zich realiseren dat iedere generatie volwassen wordt onder andere omstandigheden en dat die collectieve ervaringen tot op zekere hoogte bepalen hoe je naar de wereld kijkt en welke aannames en verwachtingen je hebt. Door mensen te wijzen op die verschillen, ontstaat begrip en wordt het makkelijker verbinding te maken. Werken in teams met meerdere generaties kan ook een optie zijn. Samenwerken helpt.''

Lees verder onder de advertentie

Bron: Newsweek

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!

Lees verder onder de advertentie