Leiderschap

'Ga de natuur in, ervaar het, dan ga je in de toekomst wellicht andere keuzes maken'

 
Gen Z en duurzaamheid samen, in een Chat GPT-afbeelding. We vroegen ChatGPT om een AI-afbeelding waarin Generatie Z gekoppeld wordt aan duurzaamheid. Dit is dan  het resultaat.
We vroegen ChatGPT om een AI-afbeelding waarin Generatie Z gekoppeld wordt aan duurzaamheid. Dit is dan het resultaat.
 
Leestijd 5 minuten

Gen Z, de tieners en twintigers die steeds meer invloed zullen uitoefenen op de BV Nederland, is intussen de meest besproken generatie. Hoe belangrijk vinden zij duurzaamheid?

Dit artikel is geschreven op basis van onze podcastserie Werken met Gen Z. Daarin gaat expert Jos Ahlers in gesprek met én Gen Z'ers én hun werkgevers. Beluister hier alle afleveringen.

Generatie Z is de generatie die zich boven alles in elk geval druk maakt over duurzaamheid en klimaatverandering. het Lodewijk Hoekstra van NL Green Label en Gen Z'er Lotte Lemmens gingen daarover met elkaar in gesprek, onder leiding van Gen Z-expert Jos Ahlers. Lodewijk Hoekstra is tuinman, landschapsarchitect en kennen we als tv-persoonlijkheid die zich inzet voor duurzaamheid en groenbehoud. Lotte Lemmens is recent afgestudeerd in Bedrijfskunde, met een specialisatie in Strategisch Management en Ondernemerschap aan Tilburg University.

'Een groenere wereld bereiken? Maak het meetbaar'

Lodewijk Hoekstra trapt af. ,,Je moet een groenere wereld hebben die biodivers en gezond is, en om dit te bereiken helpt het om het meetbaar te kunnen maken. Tien jaar geleden waren wij met NL Green Label ook bezig met de waarde van groen en de roep om meer natuurinclusief te denken. Maar er was toen eigenlijk verder niemand mee bezig. De meeste bedrijven zagen het in die tijd alleen maar als een kostenpost. Nu is het gelukkig wel een hot topic, maar dan blijft de vraag: hoe pak je dat aan zodat je echt een bijdrage levert? En hoe maak je dit aantoonbaar? Dat is de reden dat we NL Green Label zijn gestart."

LEES OOK 'Wie Gen Z als werknemers wil bereiken, moet nieuwe technologieën omarmen'

'Er is helaas nog veel greenwashing bij bedrijven'

Lotte Lemmens: ,,Voor mij is duurzaamheid echt een basisvoorwaarde. Ik vind het belangrijk dat dat onderdeel is van de basis van een bedrijf, dus dat het niet een mooi trucje is, met een kleine greenwash hier en daar, maar dat het echt een onderdeel is van de missie. Dat het de reden is van het bestaan. Ik zie het heel vaak gebeuren dat bedrijven duurzaamheid in hun marketing inzetten om Gen Z'ers aan te trekken, maar om vervolgens daadwerkelijk keuzes te maken die daarbij horen, dat blijft voor veel bedrijven best wel confronterend. Er is helaas nog erg veel greenwashing bij bedrijven, maar we leven nu in elk geval in een tijd waarin duurzaamheid wel op de agenda staat. Dat is beter dan wanneer niemand het erover heeft. Maar uiteindelijk moeten de bedrijven wel echt fundamenteel willen veranderen."

'Relatief weinig vertrouwen in dat we het op korte termijn gaan oplossen'

Je kunt wel zeggen dat je groener denkt en handelt, maar wat zijn de harde cijfers, de feiten? Daar moet volgens Lemmens en Hoekstra echt meer focus op komen. ,,Neem bijvoorbeeld een duurzame wasmachine. Dan denk je wellicht dat het allemaal wel goed zit, maar dat zegt dus eigenlijk alleen maar iets over het energieverbruik. Het zegt niets over of die wasmachine bijvoorbeeld met kinderhandjes in elkaar is gezet, of dat deze maar een jaar meegaat", vertelt Lodewijk Hoekstra. ,,Om dat ook meetbaar te maken, die hele keten, dat is nog best complex. Wij hebben hierin ook een beetje een dood of gladiolen-mentaliteit. Ik weet nu al dat ik toch geen pensioen nodig heb, omdat het water straks een meter hoger staat dan nu en er dan geen vlinders meer zijn. We hebben nu nog maar twintig procent van de vlinders in Nederland in vergelijking met vroeger. We moeten het verschil maken, maar zoals het nu gaat, heb ik er relatief weinig vertrouwen in dat we het op korte termijn gaan oplossen."

Werken met Gen Z-podcasthost is Jos Ahlers (YOUR© creative business company). Hij brengt inzichten mee uit tien jaar onderzoek. Jos is dé spreker voor lezingen over Generatie Z en de Vierde Industriële Revolutie, geschikt voor zowel bedrijfsleven als onderwijs.

'Mijn generatie Z denkt en praat vanuit purpose. Wij willen dingen echt anders hebben'

,,Ik denk dat het naïef is om te denken dat het makkelijk gaat worden", stelt Lotte Lemmens. ,,Ik vind het wel belangrijk om te blijven geloven dat wij met z'n allen die verandering kunnen maken. En linksom of rechtsom gaan we meters moeten maken. Dat gaat bepaalde consequenties hebben die we denk ik niet meer helemaal kunnen tegenhouden. Ik geloof heel erg in dat purpose driven, dat je veel meer kijkt naar hoe je dingen doet en dat dat je drijfveer wordt. Mijn generatie, Generatie Z, denkt en praat vanuit purpose. Wij willen dingen echt anders hebben."

LEES OOK de expertblog van futurist Aragorn Meulendijks: 'Binnen zeven jaar 40 procent werkloosheid door AI en robotica'

'Ik leef niet om te werken, ik werk om te leven. Daar ben ik het niet helemaal mee eens'

Lotte Lemmens: ,,Mensen zeggen weleens: ik leef niet om te werken, ik werk om te leven. Ik vind dat best een mooie tegeltjeswijsheid, maar ik ben het daar niet helemaal mee eens. Je besteedt zo'n groot deel van je wakkere tijd aan werk, en dan kan ik me niet voorstellen dat je in die tijd niet iets wilt doen dat bijdraagt aan een groter geheel. Mijn grootste tip is: ga gewoon de natuur in en ervaar het. Ik denk dat er nog nooit iemand is geweest die een uur in de natuur is geweest en dacht: had ik dat nou niet gedaan, had ik lekker op de bank gezeten met Netflix. Ga naar buiten. Ga het ervaren. Ga die connectie voelen met de natuur, en je gaat je er automatisch meer onderdeel van voelen. En hiervoor in de toekomst wellicht andere keuzes maken."

In onze podcastserie Werken met Gen Z praat expert Jos Ahlers met Gen Z'ers en werkgevers van Gen Z'ers. Wat speelt er bij deze jonge digitale generatie en hoe werk je effectief samen met deze nieuwste toetreders op de arbeidsmarkt? Luister hier de aflevering over duurzaamheid.

Meer BusinessWise? Onze Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.