Van lokale businessclubs tot internationale multinationals, steeds meer organisaties ontdekken dat padel niet alleen laagdrempelig en gezellig is, maar ook een krachtig instrument voor zakelijke groei en verbondenheid.
De meeste sporten richten zich primair op de consumentenmarkt: de leden van de voetbalclub, de tennisvereniging of de hockeyclub. De zakelijke markt wordt er hooguit een beetje 'bij' gedaan. Bij Plaza Padel, opgericht door oud-tennisser en ondernemer John van Lottum, werkt dat net even anders. ,,De combinatie van B2B én B2C is essentieel voor ons businessmodel. Voor ons voelt het alsof we die twee werelden naadloos verbinden. We zien dat veel bedrijven zich verbonden voelen door sport, en dat vormt voor ons een grote inspiratie. We wilden diezelfde kracht benutten, maar dan specifiek via padel."
Volgens Van Lottum, die met Plaza Padel inmiddels marktleider in Europa is op zakelijk gebied, is padel bijzonder geschikt om een breed zakelijk publiek te bedienen. ,,Bij ons draait het niet alleen om het spelen zelf, maar vooral om de community die je eromheen bouwt. Van kleine ondernemers tot multinationals: iedereen vindt op de padelbaan zijn of haar plek."
Lees ook: Sport aan top: we geven 7,6 miljard euro per jaar uit aan gezond leven
Sport en netwerken: een gouden formule
De combinatie van sport en netwerken blijkt een gouden formule. Door samen te werken met lokale businessclubs en deze onderling te verbinden op de padelbaan, kunnen bedrijven netwerken. Het is een concept dat binnen het voetbal al jarenlang succesvol is. Van Lottum: „We werken met lokale businessclubs, waar bedrijven vaste tijden reserveren voor ontbijtsessies of netwerkbijeenkomsten. Tijdens die sessies staat padel centraal, maar het gaat vooral ook om de onderlinge verbinding. Daarnaast hebben we uitgebreide digitale platformen gebouwd die een zakelijke community vormen. Hier kunnen zakelijke contacten verder worden uitgebouwd. Door ons te richten op zowel de hobby- als de zakelijke markt, hebben we een concept neergezet dat sport én werk combineert. En dat blijkt een groot succes."
Het combineren van sport en werk helpt om de drempel te verlagen en het groepsgevoel te versterken
John van Lottum Plaza Padel
Professionele meetingruimtes
Alle locaties van Plaza Padel zijn voorzien van topfaciliteiten, inclusief professionele meetingruimtes waar je kunt werken, vergaderen of een korte pauze kunt nemen tussen het sporten door. ,,Het combineren van sport en werk helpt om de drempel te verlagen en het groepsgevoel te versterken," aldus Van Lottum. ,,Het is laagdrempelig, voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of achtergrond. Dat is precies wat bedrijven zoeken. Bij een voetbaluitje zal niet iedereen zich prettig voelen om zich in het zweet te werken, en golf blijft toch vooral voorbehouden aan de directie. Bij padel kan iedereen meedoen, van de CEO tot de medewerker op de lopende band."
De eerste partners waren vooral grote merken die in de formule geloofden. ,,Dentons, Van Lanschot-Kempen en bijvoorbeeld EY zagen de vibe en de community die we aan het opbouwen waren. Ze hadden vertrouwen en groeiden mee met ons," vertelt Van Lottum, die benadrukt dat het succes vooral ligt in de persoonlijke aandacht en dedicated partnerships. ,,We werken met een vaste partnermanager die zich volledig richt op het onderhouden en uitbreiden van die samenwerkingen. Of het nu gaat om het organiseren van bedrijfs- of netwerk-Events, wij komen met ideeën en passen onze aanpak aan op de wensen van de partner. Alles kan uit handen genomen worden, zodat je met je bedrijf daar geen omkijken naar hebt en je je kunt richten op een fantastische dag met je medewerkers."
Van Lanschot-Kempen heeft het terugkerende concept ‘Beat the CEO’ bedacht
John van Lottum Plaza Padel
Lees ook: WK Voetbal en Spelen in aantocht: de zakelijke en sportieve kansen van LA
Eindeloze mogelijkheden
De mogelijkheden op zakelijk gebied zijn eindeloos. Van de standaard netwerkborrel tot het organiseren van personeelsuitjes en alles eromheen. ,,We hebben al samenwerkingen met merken als Rituals, Budweiser, Coca-Cola en Cupra. Rituals heeft bijvoorbeeld haar eerste sport-sponsorships bij ons gedaan en houdt grote netwerkdagen, compleet met winacties en campagnes. Cupra organiseert testritten vanuit onze locaties, waarbij klanten een jaar lang gratis kunnen padellen na aankoop van een auto.
Van Lanschot-Kempen heeft het terugkerende concept 'Beat the CEO' bedacht, waarbij iedereen binnen de organisatie het op de padelbaan kan opnemen tegen CEO Maarten Edixhoven. Een initiatief dat hij zelf heeft bedacht. Dat soort creatieve campagnes maken dat padel niet alleen sport is, maar ook een krachtig marketinginstrument en een uitstekende manier om verbinding te vinden met je medewerkers."
Wat padel onderscheidt van bijvoorbeeld golf of zaalvoetbal, is de sociale laagdrempeligheid. Iedereen kan meedoen, en dat zorgt voor een breed draagvlak binnen organisaties. Het sociale aspect komt ook terug in de zogenaamde 'derde helft', waarbij na het spelen een borrel, barbecue of netwerkgelegenheid volgt.
Volgens Van Lottum leidt dat tot een andere manier van omgaan met collega's en relaties. ,,Door in een andere setting samen te sporten, doorbreek je sociale barrières en creëer je een sterkere teamspirit. Dat helpt niet alleen de onderlinge relaties, maar ook de bedrijfsresultaten. Het integreren van padel in het personeelsbeleid biedt vele voordelen. Gezondheid en werkplezier gaan hand in hand. Door sport te stimuleren, zorgen bedrijven dat medewerkers vitaler en gelukkiger zijn. Het gaat niet alleen om fysieke fitheid, maar ook om het versterken van de bedrijfscultuur en het aantrekken van jong talent, dat tegenwoordig juist kiest voor bedrijven die naast een goed salaris ook secundaire arbeidsvoorwaarden bieden. We zien regelmatig dat mensen via het werk in aanraking komen met padel en later privé terugkeren met vrienden of familie. Ook voor onze businesscase was de focus op de zakelijke markt dus een juiste keuze. We verbinden de zakelijke markt én ook de consumentenmarkt; dat is het mooie van onze formule."
Lees ook: 'Padel biedt je de mogelijkheid om je merk op een andere manier tot leven te brengen'
Van 28 september tot 5 oktober vindt in Rotterdam Ahoy het event Decathlon Premier Padel Rotterdam plaats. Wil je hier met collega's of zakelijke relaties bij aanwezig zijn? Check dan de website voor de business packages.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: