Nathalie van Berkel verliet in augustus haar functie als bestuurder bij het UWV, terwijl ze daar officieel tot september 2024 benoemd was. Waarom die overstap? Van Berkel: „Het allerbelangrijkste is dat organisaties zoals UWV gebonden zijn aan de wet. En als je de wet wilt wijzigen, dan moet je in de Tweede Kamer zijn. Er zijn heel veel wetten en regels. Té veel, denk ik. Ze zijn erg ingewikkeld en ik heb bij UWV gezien hoe dat mensen met de beste bedoelingen van de wereld meer in de problemen brengt dan dat het ze helpt."
Ze erkent dat de politiek soms een 'rommeltje' lijkt. „Het gaat er allemaal hard aan toe. Er is veel ruzie en er gebeurt weinig concreets. Dat is voor mij precies de reden waarom ik dacht: ja, er moeten gewoon mensen opstaan en hun vinger opsteken die niet alleen maar uit de politiek komen, maar ook echt ervaring van daarbuiten hebben en die graag samen naar oplossingen willen zoeken."
Nathalie van Berkel (1982) is kandidaat voor D66 bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Van 2019 tot 2025 was ze lid van het bestuur van het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) en voorzitter van het Netwerk van Publieke Dienstverleners. Eerder was ze werkzaam bij de gemeentes Rotterdam en Amsterdam.
Minder regels, meer ruimte voor ondernemers
Van Berkel is duidelijk over wat ze voor het bedrijfsleven wil bereiken: „Minder regels, meer ruimte voor ondernemerschap en een betere samenwerking met de overheid. En tot slot, ik zou zeggen: voorspelbaar en stabiel beleid voor meerdere jaren en niet elk jaar of elke maand iets nieuws."
Ze noemt specifiek de WIA (Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen) als een wet die dringend herzien moet worden. De WIA regelt de uitkeringen voor mensen die door ziekte of een beperking niet of slechts gedeeltelijk kunnen werken.„We zien daar iets heel tragisch gebeuren, waar te weinig over wordt gesproken: een behoorlijk toenemende trend van mensen die langdurig uitvallen door ziekte. En helaas, het aandeel jonge mensen dat uitvalt neemt toe. Vooral onder jonge vrouwen, waar vaak mentale problematiek onder zit. Dan kun je zeggen: 'We houden dat arbeidsongeschiktheidstelsel zoals het nu is.' Of je kan zeggen: 'We gaan eens even heel goed naar dat stelsel kijken en we gaan met ondernemers, maar ook met ervaringsdeskundigen, kijken hoe we dit simpeler kunnen maken.'"
Kritiek op complexe regelgeving
Tijdens haar tijd bij het UWV heeft Van Berkel geleerd hoe beperkend complexe regelgeving kan zijn. „Wat heel veel mensen denk ik niet weten, is dat het UWV heel weinig bewegingsruimte heeft ten opzichte van de wet. Als iemand werkloos wordt, dan is er echt vrij precies vastgelegd in welke situatie wat het UWV wel mag doen en wat het UWV niet mag doen. Dus waar mensen vaak denken 'het is een grote organisatie, die kunnen heel veel zelf beslissen', valt dat enorm tegen."
Van Berkel pleit voor meer ruimte en eenvoud in wet- en regelgeving, niet alleen voor het UWV, maar ook voor het bedrijfsleven.
Investeren in menselijk kapitaal
Een ander kernpunt van Van Berkels campagne is het beter benutten van arbeidspotentieel. „We gaan niet ergens nog heel veel meer arbeidskrachten vandaan halen, dus we zullen nu moeten gaan investeren in twee dingen: in innovatie en in technologie, maar vooral ook in alle mensen die we al in ons land hebben en die op de een of andere manier niet of maar weinig uren aan het werk zijn."
D66 wil ook mensen stimuleren om meer uren te gaan werken, onder andere door een belastingkorting van minimaal 600 euro per jaar voor mensen die minimaal vier dagen per week werken. Van Berkel benadrukt daarbij dat er ook bijna gratis kinderopvang moet zijn om de drempel voor werkende ouders te verlagen. „Een van de grootste belemmeringen die we zien, is dat er heel veel mensen best meer uren willen werken, maar dat de kosten van kinderopvang zo hoog zijn dat het niet loont om meer te werken."
Kritiek op de uitvoering van beleid
Van Berkel is kritisch over hoe de politiek omgaat met de uitvoering van beleid. Ze stelt dat er te weinig aandacht is geweest voor uitvoerbaarheid. „Je kunt van allerlei mooie dingen beloven, maar als je niet weet of je het ook daadwerkelijk gerealiseerd uitgevoerd krijgt, ja, wat ben je dan eigenlijk aan het doen?"
Een concreet voorbeeld: de achterstand bij WIA-keuringen door een tekort aan verzekeringsartsen. Van Berkel pleit ervoor om de groep professionals die deze beoordelingen mogen uitvoeren, uit te breiden. „Nu is het zo dat alleen verzekeringsartsen een sociaal-medische beoordeling mogen doen. We gaan niet ergens nog een paar duizend verzekeringsartsen bijhalen, dus als je meer beoordelingen wil doen, moet je de mogelijkheid ook aan andere beroepsgroepen geven, bijvoorbeeld aan sociaal-medisch verpleegkundigen of aan arbeidsdeskundigen."
Voorspelbaar beleid voor de lange termijn
Wat Van Berkel naar eigen zeggen onderscheidt, is haar inzet op voorspelbaarheid en stabiliteit. „Wat ik altijd heb geleerd van ondernemen is dat je over een hele lange periode investeringsbeslissingen neemt. Dus dat je heel graag wil weten: hoe ziet het er over tien jaar uit en hoe kan ik daar nou de juiste besluiten op nemen?"
"Wat ik het allerbelangrijkste vind, is dat iedereen op een fatsoenlijke manier mee kan doen in het land en dat we echt aan de slag gaan met het arbeidspotentieel wat er nu is, maar wat we onvoldoende benutten."
BusinessWise en De Ondernemer tellen af naar de Tweede Kamerverkiezingen met Van zaken naar zetel. In deze podcast spreekt Olivier de Neve ambitieuze ondernemers en bestuurders die voor het eerst en op een verkiesbare plek op de kandidatenlijst staan. Over wie ze zijn, hun plannen en wat ze meenemen vanuit hun werkveld of onderneming is er de podcastserie Van zaken naar zetel.
Vanaf maandag 20 oktober elke dag een nieuwe aflevering op je favoriete podcastkanaal, de video vind je exclusief op BusinessWise.
Beluister ook de interviews met Wimar Bolhuis (GroenLinks-PvdA) en Chantal van den Berg (CDA).
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: