In Data Days duiden experts de nieuwste ontwikkelingen, delen praktische inzichten en weten als geen ander hoe data en AI organisaties slimmer en toekomstbestendig te maken. Beluister de podcast Data Days hieronder. Presentatie: Justine Wolters.
Rik van der Wansem, Regional Vice President bij Dataiku, vertelt onder meer over de uitdagingen en kansen rondom AI en data, en hoe organisaties verantwoord kunnen omgaan met machine learning en regelgeving.
Gestructureerd en verantwoord AI inzetten
„Wij leveren een platform dat organisaties helpt om AI en machine learning op een gestructureerde en verantwoordelijke manier te implementeren," legt Rik van der Wansem uit. „Organisaties willen zeker weten dat beslissingen die voortkomen uit modellen netjes, transparant en verantwoord gebeuren. Dat kan op basis van interne regels, maar ook vanuit wetgeving zoals de EU AI Act." Volgens Rik biedt het platform de mogelijkheid om checks in te bouwen: „Kan het? Mag het? Hebben we gecontroleerd of de AVG een rol speelt? Als er overal groene vinkjes zijn, kan het model in productie. Dan weten gebruikers dat ze het resultaat kunnen vertrouwen."
Hoe staat de markt er volgens hem voor? „Heel divers. Soms zitten we nog aan het begin: data op orde krijgen, datakwaliteit verbeteren. Andere organisaties verbazen ons juist omdat ze al agents inzetten die klantprocessen ondersteunen." Een concreet voorbeeld. „Bij hypotheekaanvragen kan een agent niet alleen beslissen of een aanvrager mag doorgaan, maar ook automatisch aanvullende informatie opvragen. Natuurlijk blijft menselijke controle nodig, maar het versnelt het proces enorm."
Lees en/of luister ook - 'AI is een tool, geen doel': Noelle Cicilia over ethiek en realisme in de AI-hype
Data als fundament
De verwachtingen rond AI zijn hoog, maar zonder goede data blijft het een lastig verhaal. „Veel organisaties zijn meerdere jaren bezig met data-analyse en validatie. En dat is niet verkeerd: betere data zorgt ook voor betere voorspellende modellen." Hij benadrukt dat organisaties eerst definities op orde moeten krijgen: „Bijvoorbeeld: de helft van de systemen heeft het over een heg, de andere helft over een haag. Hoe breng je die samen? Dat is vaak de eerste stap voordat AI echt waarde kan toevoegen."
Praktische waarde aantonen
„Het probleem of de vraag komt vaak uit een afdeling die niet met techniek bezig is. Wij verbinden partijen en bepalen samen of technologie de juiste fit is. Als wij de waarde niet kunnen aantonen, zeggen we zelf: dan zijn wij niet de oplossing." Een recent voorbeeld illustreert dit: „Een overheidsorganisatie wilde een AI-gedreven chatbot ontwikkelen om cliënten te begeleiden in complexe klantreizen. Uiteindelijk kwamen we er samen achter dat eerst de datadefinities moesten worden aangescherpt. Pas daarna konden we met AI waarde toevoegen."
Lees of luister ook - 'Leuk dat de minister praat met zogenaamde Nederlandse AI-experts, maar vergeet Silicon Valley niet'
Enterprise reasoning: de toekomst van AI
Kijkend naar 2026 is Van der Wansem optimistisch: „Ik verwacht dat we tegen die tijd de echte waarde van AI veel beter gevonden hebben. De volgende stap is enterprise reasoning: agents die niet alleen advies geven, maar ook beslissingen mogen nemen. Natuurlijk blijft de human in the loop, maar dit wordt een enorme verrijking van klantprocessen."
Data en AI bieden enorme kansen, mits organisaties starten met de basis: betrouwbare data, duidelijke definities en verantwoord beheer - het komt regelmatig voorbij gekomen in de podcastserie Data Days. Zoals Van der Wansem het vanuit zijn rol bij Dataiku kernachtig verwoordt: 'hoe groter de pijn, hoe relevanter wij zijn'.
Beluister het volledige gesprek met Rik van der Wansem via de podcast Data Days bovenaan deze pagina.
Data Days is opgenomen tijdens Data Expo. Meer weten? Kijk op www.data-expo.nl. Alle podcasts beluisteren? Dat kan via onder meer via deze link.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox, ook over data, ook over AI. Schrijf je hier nu gratis in: