Toen ChatGPT eind 2022 doorbrak, wist Van Hall dat zijn vak voorgoed zou veranderen. Waar hij AI-tools eerder nog afdeed als 'niet goed genoeg', zag hij nu dat ChatGPT teksten op een veel hoger niveau kon schrijven. ,,Wat ik leerde, is dat een goede copywriter niet alleen teksten produceert, maar ook strategisch meedenkt, interviews afneemt en creatief nadenkt. AI kan helpen bij de tekstverwerking, maar niet bij het echte denkwerk."
Het volledige gesprek met Eric van Hall is te beluisteren in de podcast Lekker Werken met AI, waarin kenniswerkers leren hoe ze AI praktisch en bewust kunnen inzetten in hun werk.
LUISTER OOK: Moet AI een keurmerk krijgen? Aaron Mirck: 'Een B is het hoogst haalbare'
Van Hall paste zijn werkwijze bij CopyRobin volledig aan. In plaats van AI te zien als vervanger van schrijvers, werd het een assistent. ,,Onze schrijvers werken niet tegen AI, maar mét AI. Ze zetten het in om teksten efficiënter te schrijven en beter te maken, maar behouden de controle over kwaliteit, tone of voice en strategie."
De AI-gedreven workflow bij CopyRobin
Bij CopyRobin worden teksten niet simpelweg door AI gegenereerd en daarna geredigeerd door mensen. Het proces is juist omgedraaid: eerst maakt een schrijver de inhoud, daarna helpt AI om de tekst te structureren, te verbeteren en de juiste stijl te vinden. ,,Veel mensen denken dat AI vooral goed is in het bedenken van teksten, maar AI is juist heel sterk in het opschonen van wat een mens al heeft gemaakt. Wat wij doen, is de schrijver een ruwe schets laten maken, waarna AI het verfijnt en structuur aanbrengt. Zo krijg je het beste resultaat."
LUISTER OOK: Noëlle Cicilia: AI discrimineert, maar zo zorg jij voor ethisch verantwoord gebruik
Een aantal typische AI-taken bij CopyRobin
Structureren en verbeteren: AI zorgt ervoor dat de tekst logisch is opgebouwd en zet hem om in een geoptimaliseerde SEO-tekst.
De stijl aanpassen aan de klant: Door AI te trainen op de tone of voice van een klant krijgt elke tekst precies de juiste toon.
Taalcontrole: AI neemt spelling, grammatica en leesbaarheid onder handen zodat de schrijver zich volledig kan richten op de inhoud.Daarnaast noemt hij drie dingen die juist belangrijker zijn geworden voor schrijvers
Interviewen en informatie ophalen: of dat nu in gesprekken met klanten is of tijdens interviews.
Strategisch meedenken: over de boodschap en hoe je die bij de juiste doelgroep krijgt.
AI slim inzetten: om sneller en efficiënter tot een geweldige tekst te komen. Het klinkt misschien simpel, maar uiteindelijk is het altijd de mens die bepaalt hoe AI gebruikt wordt.
De toekomst van AI en copywriters
Is het vak van de 'ambachtelijke' copywriter ten dode opgeschreven? Volgens Van Hall is dat zeker niet het geval. ,,Er blijft altijd behoefte aan teksten die volledig door mensen zijn geschreven. Dat ambacht zal echt niet helemaal verdwijnen. Wij bieden ook nog steeds teksten aan waar geen AI aan te pas is gekomen, al wordt dat wel minder", zegt hij. Zijn advies aan professionals? ,,Omarm AI. Leer hoe je het slim inzet en vergroot je productiviteit. De mensen die AI goed begrijpen, zijn degenen die aan de top blijven."
Lekker Werken Met AI is een BusinessWise-podcastserie voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe je AI eenvoudig en praktisch kunt toepassen in je werk. Via deze link beluister je alle afleveringen. Elke maandag een nieuwe aflevering.
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: