Strategie

Joep Gorgels (EST-Floattech): 'Goede marketing moet mensen kietelen'

 
Joep Gorgels, CFO/CBDO van EST-Floattech.
Joep Gorgels, CFO/CBDO van EST-Floattech.
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

'Deuropener en aanjager' van een bedrijf. 'Goede marketing moet mensen kietelen om ze geïnteresseerd te krijgen voor jouw bedrijf en product'. Joep Gorgels (EST-Floattech) is CFO/CBDO en geeft zijn visie op marketing.

Lees verder onder de advertentie

Sinds twee jaar geeft Joep Gorgels leiding aan EST-Floattech, met het hoofdkantoor in Badhoevedorp, als CFO en CBDO. Voordat hij er aan de slag ging, was Gorgels ls Global Head Transportation & Logistics en shipping bij ABN AMRO Bank eindverantwoordelijk voor alle klanten in deze segmenten. ,,Ik heb de overstap gemaakt omdat ik een bijdrage wil leveren aan het vergroenen van de scheepvaart. We moeten met z'n allen minder uitstoten, daar hoort elektrificatie van de scheepvaart ook bij.''

21 november is Gorgels een van de sprekers op NIMA B2B Xchange voor marketingprofessionals. Tijdens de sessie 'Niet voor watjes' geeft hij geheimen prijs om 'jou het marketingbudget te laten scoren wat je verdient'. Oftewel: 'dankzij Joep leer jij alle belangrijke details van de CFO-taal, zodat je straks zelf kunt onderhandelen met je eigen CFO tijdens de budgetrondes'.

Marketing is de ‘deuropener en aanjager’ van een bedrijf

EST-FLOATTECH telt circa 40 medewerkers en ontwikkelt en produceert hoogwaardige lithium-ion-batterijsystemen voor elektrische en hybride aandrijving voor onder meer binnen- en kustvaartschepen, veerboten en jachten. In combinatie met in eigen beheer ontwikkelde software zorgen de systemen voor een aanzienlijke verbetering als het gaat om CO2-uitstoot, brandstofkosten, geluidsoverlast en luchtkwaliteit. Opdrachtgevers zijn onder meer Damen Shipyards Group, Holland Shipyards Group, Royal Bodewes en Alewijnse.

Lees verder onder de advertentie

Ambitie EST-Floattech: wereldspeler worden

Gorgels heeft ook sales en marketing onder zijn hoede. ,,We zijn een bedrijf in opschaling, dus combineren we sommige functies. De relatie tussen sales, marketing en finance wordt vaak als stroef gezien, maar ik vind juist dat ze dicht bij elkaar liggen. En in mijn functie heb ik goed zicht op wat marketing aan het doen is, terwijl ik het financiële plaatje ook goed in het vizier heb.'' Samen met het managementteam heeft Gorgels grote ambities met EST-Floattech: opschalen, winstgevend maken en proberen van het bedrijf een wereldspeler te maken. Marketing is volgens Gorgels de 'deuropener en aanjager' van een bedrijf. ,,Goede marketing moet mensen kietelen om ze geïnteresseerd te krijgen voor jouw bedrijf en product.''

Als relatief jong en klein bedrijf heeft de CFO te maken met een beperkt marketingbudget. ,,Om onze naamsbekendheid te vergroten, zetten we vooral in op digitale marketing. Met name Google en LinkedIn en onze website zijn zeer krachtige media. Onlangs heeft een collega een video gemaakt vanuit een van onze projecten, een batterijcontainer. Daar zijn op LinkedIn heel veel reacties op gekomen. We schrijven papers, bezoeken en participeren op beurzen, geven presentaties en proberen zoveel mogelijk mensen naar onze website te krijgen. En natuurlijk bezoeken wij regelmatig relevante klanten en prospects in binnen- en buitenland, om de relaties warm te houden''.

Digitale marketing, maar ook: mond-tot-mondreclame

Als B2B bedrijf initieert EST-Floattech geen grote marketingcampagnes. Naast digitale marketing moet het bedrijf het vooral ook hebben van mond-tot-mond reclame, af en toe is er een event in eigen huis voor klanten en prospects. Ook staat EST-Floattech met een demo jaarlijks op de Electric & Hybrid Marine Expo. ,,Bij scheepsbouw gaat het om langjarige projecten. Voor ons is het belangrijk om met onze batterij-oplossingen op de zogenaamde 'makers list' terecht te komen. Waar opdrachtgevers naar kijken? Of EST-Floattech een betrouwbare partner is om zaken mee te doen. Zijn onze systemen technisch goed? Zijn we financieel een betrouwbare partij? Onze kracht is dat we heel erg focussen op veiligheid, ook qua installatie. Onze systemen zijn betrouwbaar: je wilt natuurlijk niet dat de installatie van een schip midden op zee volledig uitvalt. Ook zijn we goed in service, zowel vooraf als achteraf. We denken graag met de klanten mee. Onze kracht is dat we oplossingsgericht maatwerk leveren.''

Lees verder onder de advertentie

Stelling: zonder bewezen businesscase is marketingbudget verspild geld

Als spreker op NIMA B2B Xchange gaat Gorgels in op een aantal stellingen over marketing en finance. Als schot voor de boeg wil hij op deze stelling alvast zijn licht laten schijnen: zonder bewezen businesscase is marketingbudget verspild geld. En met deze stelling is hij het 'niet per se eens' ,,Je zou het ook kunnen omdraaien: zet marketing juist in een vroeg stadium in. En wanneer je dat op verantwoorde wijze doet, kun je de markt verkennen en businesscases ontwikkelen. Wanneer gesproken wordt over investeringen op het gebied van marketing, hoeft er wat mij betreft dus geen bewezen business case te zijn. Een duidelijk onderbouwd idee met goede argumenten daarentegen vind ik wel belangrijk, zodat we er met een paar mensen over kunnen discussiëren. Het is belangrijk dat ik er een bepaald gevoel bij krijg.''

Verdelen van marketingbudgetten over verschillende kanalen

Gorgels is voorstander van het verdelen van marketingbudgetten over verschillende kanalen. ,,Je kunt elk jaar naar dezelfde beurs in Duitsland gaan en daar elke keer weer heel veel geld voor betalen, maar je kunt ook zeggen: het ene jaar ga ik naar die Duitse beurs, het andere jaar naar een beurs in Turkije en Spanje. Want dan benader je weer andere mensen en een ander subsegment, bijvoorbeeld superjachten in plaats van ferry's. Na een beurs proberen we natuurlijk in kaart te krijgen wat het oplevert, in de vorm van nieuwe prospects en het aantal nieuwe offertes voor nieuwe projecten, maar het is moeilijk meetbaar. Een marketingcampagne ook. Stel, ik stop 100.000 euro in een nieuwe campagne en ik weet zeker dat we er een miljoen euro aan verdienen, hoef ik niet na te denken. Maar zo werkt het natuurlijk niet.''

EVENT NIMA B2B XCHANGE - Ben jij B2B-marketeer? Schrijf je dan nu in voor NIMA B2B Xchange op 21 november, hét B2B-marketing event van 2024. Dit inspirerende evenement brengt de top van de Nederlandse B2B marketing bij elkaar voor een dag vol innovatie, netwerken en kennisdeling. Let op: Er zijn slechts 180 plekken beschikbaar! Meld je snel aan via deze link.

Lees verder onder de advertentie

Meer marketing, meer sales, meer business? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week, ook over marketing, ook over sales. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!