Nu is aangekondigd dat Bettina Fetzer, tot nu toe verantwoordelijk voor communicatie & merk, Mercedes-Benz verlaat en wordt vervangen door Christina Schenck. Ik kan en wil de vakinhoudelijke competenties van Christina Schenck niet beoordelen, maar zij heeft Finance & Accounting gestudeerd en diverse CFO-rollen vervuld bij Mercedes. Nu neemt zij, naast haar huidige rol als Vice President Treasury & Investor Relations, ook de verantwoordelijkheid voor marketing en merkbeheer op zich.
Carsten Baumgarth
Associate Editor voor Strategische Marketing van het International Journal of Arts Management
Prof. Dr. Carsten Baumgarth studeerde en promoveerde aan de Universität Siegen. Daarna was hij universitair hoofddocent aan de Marmara Universiteit in Istanboel en sinds 2010 is hij hoogleraar Marketing, gespecialiseerd in Brand Management, aan de Berlin School of Economics and Law. Ook is hij sinds 2017 Adjunct Professor aan de Universiteit van Ho Chi Minhstad. Hij publiceerde meer dan 400 artikelen over branding, B2B-marketing, cultuurmarketing en empirisch onderzoek.
Wat zegt dit over het marketingvak?
Een marketingopleiding is niet noodzakelijk voor een marketingfunctie op directieniveau en marketing kan er blijkbaar ook 'even bij' gedaan worden. Wij in onze marketing- en merkenbubble moeten eindelijk wakker worden. Onder andere zie ik de volgende aandachtspunten:
-
De marketingopleiding moet "harder", specifieker en interdisciplinaire worden
-
Studeren voor marketing omdat je niet zo goed bent met cijfers, moet eindelijk tot het verleden behoren.
-
Marketing moet minder show maken, minder achter twijfelachtige awards aanlopen en minder schijnexpertise op LinkedIn promoten, maar echt bijdragen aan businessresultaten.
-
(Zinvolle) cijfers worden steeds belangrijker en een evidence-based bewijs voor het effect van merk en marketing is absoluut noodzakelijk.
-
Marketing moet minder naar de "waan van de dag" luisteren en eindelijk de kloof tussen wetenschap en praktijk overbruggen. Meer wetenschappelijke inzichten moeten worden waargenomen, begrepen en toegepast in de praktijk.
-
Marketingverantwoordelijken zouden Financiën, IT, R&D en aangrenzende vakgebieden moeten bestuderen om de "taal" op C-level te begrijpen en te gebruiken. Kengetallen zoals websitebezoeken of het winnen van betaalde awards overtuigen geen CEO en schaden het imago van ons vak.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: