Strategie

Uit principe een app verwijderen: wat merkt het bedrijf daarvan?

BERLIN, GERMANY - JUNE 6, 2018: Close up to finger deleting the Instagram on the screen of an iPhone 7 Plus with personalized background. De app verlaten of niet? Foto: MichaelJayBerlin/Shutterstock
De app verlaten of niet? Foto: MichaelJayBerlin/Shutterstock
Leestijd 3 minuten

Meerdere artiesten haalden in de afgelopen weken hun muziek van Spotify. Ze staan er niet achter dat Spotify-directeur Daniel Ek investeert in een bedrijf dat AI-technologie aan Europese legers levert. Ook voor sommige klanten is dat reden om hun abonnement op te zeggen, schrijft Nu.nl.

Als je lang genoeg op het internet vertoeft, zie je de verschuivingen gebeuren. Nog niet zo lang geleden installeerden veel Nederlanders de privacybewuste chatapp Signal, nadat ophef ontstond over de gegevensverwerking van WhatsApp.

Er zijn veel meer voorbeelden. Nadat Elon Musk Twitter in handen kreeg, vertrokken veel mensen naar andere diensten, zoals Bluesky of Mastodon. Zij waren het niet eens met de denkwijze van Musk en de manier waarop hij het netwerk leidde. Zijn acties van directeuren in hun privéleven los te zien van hun bedrijf? Niet altijd, denkt Ibo van de Poel, professor Ethiek & Filosofie van Techniek aan de TU Delft. „Als mijn geld terechtkomt bij een bedrijf waar dingen gebeuren waar ik niet achter sta, dan heeft het toch met elkaar te maken."

Lees ook: Elon Musk kwam, zag en ontsloeg 6 duizend mensen: vloek of zegen voor Twitter/X?

Uit principe opstappen: wat merkt de directeur?

Vertrekken om een statement te maken raakt een bedrijf misschien niet direct in de portemonnee, zegt Wouter Nieuwenhuizen, die bij het Rathenau Instituut de maatschappelijke verantwoordelijkheid en regulering van technologiebedrijven onderzoekt. „Het gaat om de maatschappelijke tendens. Als een grote groep afhaakt, kan een debat ontstaan dat wél aankomt bij het bedrijf."

Het is bij het opzeggen van een account of abonnement dus niet alleen een financieel statement dat je als gebruiker maakt. „Vanuit de ethiek en filosofie is het zo dat je handelingen niet alleen kan beoordelen op de gevolgen die ze hebben, maar ook op principes", zegt Van de Poel. „Zo kun je vanuit jouw persoonlijke principes overwegen om een abonnement op te zeggen, ongeacht of het effectief is of niet."

Lees ook: 7 Europese alternatieven voor Outlook en Gmail

'Andere provider nemen merkt niemand'

Afhaken bij een dienst is niet altijd makkelijk, zeker niet als het om een sociaal netwerk gaat. „Omdat je vrienden daar zitten", zegt Nieuwenhuizen. „Dat noemen we het netwerkeffect. Elke keer als iemand zich aanmeldt bij een platform, verhoogt dat de waarde voor jou om lid te worden of te blijven."

Als je vervolgens wil overstappen op een andere dienst, verlies je volgers en updates over wat familie en vrienden doen. „Dat maakt overstappen bij dit soort platforms anders dan bijvoorbeeld overstappen van provider", zegt Nieuwenhuizen. „Bij telefoonnummers is bepaald dat het voor de consument niet nadelig moet zijn om naar een andere aanbieder over te stappen. Dat merken je vrienden niet eens, want je behoudt je nummer."

Weggaan bij een dienst zoals Spotify is al iets makkelijker dan bij sociale media, omdat de nadruk niet ligt op het sociale component, maar op muziek luisteren. En dat kan ook prima bij alternatieve apps. Je kunt niet verwachten dat een dienst helemaal aan je waarden voldoet, zegt Van de Poel. Volgens hem is het een kwestie van welke waarden je zelf essentieel vindt. „Ik zou zelf zeggen: kijk naar apps die het beste aansluiten bij jou, want soms zijn er meer alternatieven dan je denkt."

Lees ook: Boycot van Amerikaanse techbedrijven? Dit zijn de Europese alternatieven voor Facebook, Netflix en X

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: