Expertblogs

Van datafrustratie naar inzichten met Agentic Analytics

Young business man wearing glasses looking at computer screen with trading charts reflecting in eyeglasses. Inzichten met Agentic Analytics. Foto: Ground Picture/Shutterstock.
Inzichten met Agentic Analytics. Foto: Ground Picture/Shutterstock.
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
matthew miller
Matthew Miller
VP Product Management

In veel bedrijven wordt data beheerd en aangestuurd door verschillende medewerkers en teams. Maar die werken lang niet altijd even goed samen. Als je een specifieke datavraag hebt, stel je die waarschijnlijk aan de persoon naast je. Maar als die het antwoord niet weet, dan word je doorgestuurd naar persoon nummer twee. Om daarna bij persoon drie te eindigen. Dan is het maar de vraag of je precies krijgt wat je nodig hebt én wanneer. Want jouw KPI is niet de KPI van je collega.

Data verzamelen is één stap, maar de echte waarde ligt in het vermogen om die data te vertalen naar bruikbare inzichten. Het koppelen van al deze gegevens is vaak een complexe uitdaging. Zeker wanneer je naast harde verkoopcijfers ook verbanden wil zien met je marketingactiviteiten of in hoeverre je bedrijf aandacht krijgt in Instagram-video's van derden.

Lees ook: AI voorspelt rechtszaken: 'Met traditionele research misten we 95% van de relevante data'

Makkelijk met Agentic Analytics

Met Agentic Analytics zet je AI in om alle nodige data samen te brengen en krijg je niet alleen antwoord op belangrijke vragen, maar ook proactief inzichten voorgelegd in de context van je werk zonder dat je daar naar hoeft te vragen of zoeken. Je kunt de AI agent zien als je persoonlijke analist. Dit is met name handig wanneer je niet elke dag keihard in de cijfers zit of weet waar gegevens verspreid zijn. In de stijl van ChatGPT stel je relevante vragen. Bijvoorbeeld: hoe doet een bepaalde productgroep het binnen het portfolio?, Of: in welke winkel wordt het meest verkocht?

Het voelt alsof je met een echte analist in gesprek bent. Vertrouwen is daarbij zeer belangrijk. Zo geeft de agent in je analytics niet alleen de antwoorden op de vragen die je hebt, maar krijg je ook antwoord op de vraag hoe die gegevens tot stand zijn gekomen. De agent legt de verbanden uit die er worden gelegd, zodat je ook zeker weet dat eventuele prognoses correct zijn op basis van de gegeven data. Daarmee voorkom je dat je data moet dubbelchecken bij collega's.

Lees ook: Simon Koolstra (Rewire): 'Begin zo snel mogelijk aan experimenteren met AI'

Meer dan vraag en antwoord

De AI agent in Agentic Analytics kan meer dan alleen directe antwoorden geven op je datavragen. Het kan suggesties doen, verbanden leggen, en de kwaliteit en structuur van je data verbeteren.

Analytics agents hebben een antwoord op al je vragen rondom data. De agent kan ook helpen bij het verbeteren van je Excel-spreadsheets: van het optimaliseren van de opmaak tot het plaatsen van de juiste headers bij de kolommen en het formatteren naar de juiste valuta.

Zie het als de slimste analist binnen je bedrijf: één die leert van de vragen die je stelt en proactief met suggesties komt

Matthew Miller Salesforce

De agent kan tevens de rol aannemen van een strategische sparringpartner. Zie het als de slimste analist binnen je bedrijf: één die leert van de vragen die je stelt, begrijpt wat je nodig hebt en proactief met suggesties komt. Het kan zijn dat je vrijdag wat vragen hebt gesteld waar je direct antwoord op hebt gekregen en dat de agent maandag bij je terugkomt met een nieuw idee. Net als een consultant die voor je bedrijf werkt. Daarmee werkt Agentic Analytics anders dan traditionele analytische software. Bij dat laatste krijg je antwoord op basis van je vraag. Een agent denkt met je mee en komt zelf met nieuwe inzichten.

Bovendien werkt de agent ook op de achtergrond. Het zorgt ervoor dat alle aangeleverde data correct worden geïnterpreteerd. Want niet alle data die wordt gegeven aan het systeem wordt op dezelfde manier opgezet. De agent begrijpt wat voor data er wordt aangeleverd en zorgt voor een nette opmaak waar nodig.

Lees ook: 'Data is belangrijk, maar laat je er niet volledig door leiden', zegt deze CMO

De belangrijkste voordelen

Wat betekent werken met Agentic Analytics in de praktijk? Werken met Agentic Analytics levert een paar belangrijke voordelen op. Ten eerste zorgt het ervoor dat veel meer mensen binnen het bedrijf met data kunnen werken. Zelfs met weinig ervaring kan je dankzij deze agents antwoord krijgen op al je datavragen, inzicht krijgen in je manier van werken, of snel een rapport opvragen met eventuele visuele vertalingen van de data. Hiermee wordt data iets dat door het hele bedrijf gedragen wordt en niet langer alleen een feestje is van de data analist.

Net als bij veel andere AI-implementaties levert het belangrijke tijdswinst op. Die tijd kan door het personeel worden ingevuld met andere taken, waardoor een bedrijf onderaan de streep efficiënter werkt. Ook kun je door Agentic Analytics afscheid nemen van licenties voor verschillende software. De basis is één platform en daar komt dan precies uit wat je nodig hebt.

Agentic Analytics is krachtig en brengt veel mogelijkheden

Matthew Miller

Je blijft nog wel je mensen nodig hebben. Agentic Analytics is krachtig en brengt veel mogelijkheden. Maar als je het vergelijkt met superhelden, dan is het meer Iron Man dan Superman. Tony Stark is niet veel zonder zijn Iron Man pak, terwijl Superman altijd de kracht in zich heeft. Agentic Analytics is het pak waarmee je de superkrachten ontgrendelt. Met die kracht krijg je sneller de data die je nodig hebt, op een begrijpelijke manier en de mogelijkheid om het te vertalen naar infographics. Of je nu op je pc zit, vanaf je mobiel werkt of als je opdrachten geeft vanuit Slack.

Lees ook: AI en menselijke eigenschappen: de mythe van het empathische algoritme

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: