Branded content

Changemakers: deze ondernemers geven vorm aan de toekomst

Aangeboden door EY
Leestijd 3 minuten

Ze weten elkaar al snel te vinden tijdens het gesprek. Logisch, want beide ondernemers zijn actief in de retail. Maar ze verkopen niets. Ze controleren en registreren voornamelijk data , opdat er actie wordt ondernomen en diverse zaken worden verbeterd.

Beter in plaats van meer

Voor Alies ter Kuile, 37 weken zwanger ten tijde van het gesprek, ligt die verbetering vooral bij het overtuigen van producenten en afnemers om kwalitatief betere producten (kleding) te verkopen. Dan heb je er ook minder nodig. En als dat niet meteen lukt, zorg dan dat de vervuiling die we veroorzaken door ons koopgedrag wordt ingecalculeerd in de prijs van de kleding. Fashion Cloud, waarvan Ter Kuile een van de oprichters is, gebruikt data om retailers en merken in de modegroothandel op een moderne en transparante manier data in te zetten om zaken te verbeteren.

Veranderingen op de winkelvloer

Je zag als het ware een zakelijke band ontstaan tijdens het gesprek tussen Ter Kuile en Niek Koning, want ook zijn bedrijf Secret View (opgericht door Niek in zijn studententijd) opereert in de retail op basis van data, maar dan wel gekoppeld aan menselijk inzicht. Bij het bedrijf van Koning begint alles bij de feedback van de klant en daarvoor zet hij honderden 'klanten' in die in cognito een compleet klantenproces op de winkelvloer doorlopen en daarover rapporteren. Wat ging goed en wat kan beter? Koning en zijn mensen gaan vervolgens met de winkel aan de slag. Doelgericht en persoonlijk, want zelfs binnen een retailmerk met verschillende vestigingen kan elk winkelteam andere verbeterpunten nodig hebben.

Genomineerden Niek Koning van Secret View en Alies ter Kuile van Fashion Cloud.  Genomineerden Niek Koning van Secret View en Alies ter Kuile van Fashion Cloud. Foto: Dingena Mol
Genomineerden Niek Koning van Secret View en Alies ter Kuile van Fashion Cloud. Foto: Dingena Mol

Over Secret View

Secret View verzamelt samen met een mystery shopping community van meer dan 65.000 lokale consumenten in 30+ landen feedback over klantreizen, processen en klantbeleving voor retail- en horecaformules. Zo krijgen bedrijven inzicht in hoe alle touchpoints functioneren én hoe klanten deze ervaren. Medewerkers krijgen praktische tools en waardevolle feedback.

Over Fashion Cloud

Fashion Cloud helpt retailers en merken om gemakkelijker samen te werken in de modegroothandel, op een moderne, transparante en datagedreven manier. De aangeboden modules omvatten een digitale showroom, smart replenishment en het delen van gestandaardiseerde content, inclusief duurzaamheidsdata. Hiermee maakt Fashion Cloud de modegroothandel transparanter en meer datagedreven, zodat merken en retailers ervoor zorgen dat de juiste artikelen op de juiste plek liggen.

Over 10 jaar

In het videogesprek delen Ter Kuile en Koning enkele inzichten over hun eigen rol en geven ze antwoord op de vraag waar ze over 10 jaar willen staan. Bovendien komt een stelling ter sprake: Digitale oplossingen en data zullen de traditionele retail volledig transformeren, van klantbeleving tot hoe bedrijven hun producten inkopen. Eens of niet? Bekijk de video!

Meer over EY Entrepreneur Of The Year lees je hier. Daar vind je ook informatie over de andere genomineerden en winnaars die door EY werden gekroond in eerdere jaren.

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: