Bart Snijders is de oprichter en eigenaar van Sprints & Sneakers, een B-corp Growth Hacking Agency uit Amsterdam. Zijn bedrijf telt intussen 40 medewerkers en helpt organisaties te groeien. Daarbij gaat het niet louter om euro's, maar vooral ook om impact voor mens en planeet. Daarover later meer.
Een zakelijk event met festival-allure
Sprints & Sneakers denkt in elk geval graag groot en out-of-the-box. Snijders: ,,Een evenement in de vorm van een festival past goed bij de strategie van onze business. Bovendien schoppen we graag een beetje tegen de gevestigde orde aan. De meeste zakelijke events worden gehouden op een niet zo spannende locatie. Je krijgt een naamkaartje, luistert naar een verhaal en gaat vervolgens gevoelsmatig verplicht netwerken. Ik ben er vaak genoeg geweest. Vaak voorspelbaar, veel blauwe colbertjes, een tikkie saai. En zo ontstond het idee voor een zakelijk event met festival-allure. Overdag een inspirerend programma en 's avonds met z'n allen dansen in de moshpit, de plek voor het podium. Hoofdact dit jaar zijn de Vengaboys, past goed bij het 90's-thema van het avondprogramma.''
We draaien experimenten om zo snel mogelijk te kijken wat een organisatie doet groeien, of juist niet. Dat doen we dus met zogenaamde sprints
Een kleine anekdote tijdens de eerste editie in 2022, toen nog in Club Atelier, een nachtclub in Amsterdam. Bart Snijders: ,,Het was loeiheet die dag, 38 graden. En we hadden Goldband weten te strikken. Ze waren toen net bekend aan het worden. Goldband speelde dat jaar al op een paar hele grote festivals, denk aan Parkpop en Rock Werchter. En op hun lijstje stond dus ook het Sprints & Sneakers Festival. Iedereen ging los. Ik ook. En omdat het zo warm was, had ik mijn T-shirt uitgedaan. Net als een hoop andere bezoekers. Drijfnat liep ik naar buiten. Een paar mensen keken me verbaasd aan: 'Hé, is dat die gozer die 's middags nog een serieus praatje over groei hield op het podium?'. Ja, dus. In de zakelijke wereld misschien ongebruikelijk, maar ik houd van ongebruikelijke dingen. Het was prachtig. Vorig jaar hadden we de Jeugd van Tegenwoordig, ook een groot succes. Het is voor mij heel simpel: als het niet je ding is, vooral niet komen. Die mensen verwijs ik naar de grote hoeveelheid saaie zakelijke events die er te vinden zijn.''
B2B, e-commerce, artificial intelligence en impact
De derde editie van Sprints & Sneakers kent overdag vier stages rond verschillende thema's: B2B, e-commerce, artificial intelligence (AI) en impact. In totaal zijn zeventien spraakmakende sprekers van onder meer Google, Check, AFAS en Mattsleeps uitgenodigd om een verhaal te vertellen.
Als oprichter van een Growth Hacking Company gaat Snijders zelf ook op het podium staan. Hij zal vertellen over zijn visie op groei. Sprints & Sneakers gelooft in duurzame groei. Dat doet het bedrijf door data, creativiteit en technologie te combineren met een zogenaamde sprintmethodiek. ,,We draaien experimenten om zo snel mogelijk te kijken wat een organisatie doet groeien, of juist niet. Dat doen we dus met zogenaamde sprints, om er zo vliegensvlug achter te komen wat goed werkt en wat niet goed werkt. Om misverstanden te voorkomen: we doen graag dingen buiten de gebaande paden, maar ook binnen Google en LinkedIn kun je experimenteren.''
De inzet van AI
Als voorbeeld van een experiment noemt Snijders om de best presterende blogs op de website van een organisatie met AI te laten herschrijven, inclusief het automatisch laten uploaden van foto's en dan – bij wijze van spreken – duizend blogs in een maand posten en kijken wat het bereik is. Ander voorbeeld is om via AI een 'marketing automation' te bouwen en vervolgens een paar weken lang honderd posts via Pinterest te plaatsen, om zo te kijken welke doelgroep je als organisatie bereikt.
Met klanten – Snijders noemt ze liever partners – heeft hij het vaak over herdefiniëren van groei, waarbij financiële ambities worden gekoppeld aan de impact die je als bedrijf kunt maken. ,,Het is een gezamenlijke missie. Het is in mijn ogen de enige manier om een organisatie verantwoord te laten groeien. Neem als voorbeeld Wristler. Op hun platform kun je op een veilige manier een kwalitatief goed horloge kopen. Bij elke transactie op het platform wordt via Justdiggit een gat gegraven om bomen te planten. Justdiggit zorgt er voor dat droog land weer groen wordt. Wanneer Wristler groeit, groeit de impact mee.''
Het zou mooi zijn dat je als festivalganger de volgende ochtend vrolijk en vol inspiratie wakker wordt en dat je gelijk aan de slag kan gaan met makkelijk toepasbare tips
Groei in euro's, maar ook in impact
Bart Snijders hoopt overdag tussen de 500 en 800 festivalbezoekers te mogen ontvangen, maar er zullen ook mensen zijn die louter voor het feest 's avonds komen. De doelgroep? ,,Iedereen die op zijn of haar agenda heeft staan dat een merk een bepaalde groei moet doormaken. In euro's, maar ook in impact. Het gaat bij dit festival eigenlijk om twee dingen. Eén: merken die impact maken commerciëler maken. Twee: organisaties die heel commercieel zijn, meer impactgedreven maken. We willen mensen met elkaar verbinden op een relaxte manier.''
Alle zeventien sprekers hebben de opdracht gekregen om de bezoekers hele concrete actiepunten mee te geven. ,,Het zou mooi zijn dat je als festivalganger de volgende ochtend vrolijk en vol inspiratie wakker wordt en dat je gelijk aan de slag kan gaan met makkelijk toepasbare tips om je merk of bedrijf te laten groeien.''
Intussen is driekwart van de kaarten verkocht. Snijders: ,,Kom vooral als je als ondernemer op de hoogte wil zijn van de meest recente manieren om een organisatie te doen groeien. Maar kom ook als je als ondernemer iets wil teruggeven aan de planeet en de mensen. Als ondernemer moet je euro's verdienen, daar weet ik zelf alles van. Maar zingeving en een positieve bijdrage leveren zijn minstens zo belangrijk.''
De regular tickets zijn hier te halen. Tot de 30e!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!