Leiderschap
Lessen van C-level

Werner Vogels (CTO Amazon) over 2025: 'Hoe we denken over succes gaan we herdefiniëren'

 
Werner Vogels, CTO van Amazon. Werner Vogels, CTO van Amazon.
Werner Vogels, CTO van Amazon.
 
Leestijd 5 minuten

'Werknemers van morgen hebben een dieper verlangen om positieve verandering te ondersteunen. De organisaties en bedrijven die deze verschuiving omarmen, zijn beter in staat op lange termijn succesvol te zijn'. Werner Vogels, CTO van Amazon, over 2025 én daarna.

Dit is de eerste van een serie van vijf expertblogs van Amazon-CTO Werner Vogels, die in januari op deze website worden gepubliceerd. Lees deze, en de blogs van andere experts, via businesswise.nl/expertblogs.

We bevinden ons in een nieuw tijdperk dat wordt gekenmerkt door grote maatschappelijke uitdagingen en snelle technologische vooruitgang. De inzet van technologie voor positieve doeleinden is zowel een ethische plicht als een activiteit die de prestaties van organisaties kan verbeteren. Van innovaties op het gebied van schone energie tot de ontwikkeling van AI-tools in de strijd tegen desinformatie. De opkomst van zulke technologieën verandert onze relatie met de digitale wereld.

De komende jaren krijgt 'succes' een nieuwe definitie

Tegelijkertijd zijn burgers steeds vaker bereid om complexe vraagstukken aan te pakken in plaats van zich uitsluitend te focussen op individuele belangen. In de komende jaren zal de inzet van nieuwe technologie voor het realiseren van positieve maatschappelijke impact de manier waarop we denken over 'succes' herdefiniëren. De werknemers van morgen worden niet alleen gedreven door financieel succes en carrière maken, maar door een dieper verlangen om positieve verandering te ondersteunen. De organisaties en bedrijven die deze verschuiving omarmen, zijn beter in staat op lange termijn succesvol te zijn.

Er is een stille revolutie gaande op de arbeidsmarkt: een verschuiving naar werk dat de mensheid ten goede komt

Werner Vogels

Meer arbeidsplaatsen met een positieve impact

Terwijl de wereld wordt geconfronteerd met urgente uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, sociale gelijkheid, voedsel- en economische zekerheid en verantwoord AI-gebruik, is een stille revolutie gaande op de arbeidsmarkt: een verschuiving naar werk dat de mensheid ten goede komt. In alle sectoren en generaties is een verschuiving zichtbaar in de waarden en voorkeuren van werknemers. Zo is een groeiend aantal mensen op zoek naar functies die hen in staat stellen een zinvolle impact te maken op de maatschappij en het milieu. Zo heeft onderzoek aangetoond dat Millennials en Gen Z - nu de grootste segmenten van de wereldwijde beroepsbevolking - belang hechten aan het vinden van betekenis en een doel in hun werk. In onderzoek van de Harvard Business School wordt zelfs gesteld dat afgestudeerden bereid zijn om salaris op te offeren voor banen met een positieve maatschappelijke impact. Deze ontwikkeling is overigens niet alleen van toepassing op jongere werknemers; onderzoek toont aan dat werknemers uit alle leeftijdsgroepen steeds meer zoeken naar arbeidsplaatsen met een positieve impact.

LEES OOK deze expertblog van Silicon Valley-CEO Wibe Wagemans: 'Gebrek aan leiderschap - groeiende kloof tussen Europa en de VS in 2025'

'Goed doen' kan óók winstgevend zijn

Op duurzaamheid gerichte functies behoren tot de snelst groeiende functiecategorieën in de Verenigde Staten en Europa. Uit de ranglijst van LinkedIn '2024 Jobs on the Rise' blijkt dat milieu, gezondheid en veiligheid vakgebieden zijn die een explosieve groei doormaken. Het gaat hierbij niet alleen om werkzoekenden die zoeken naar zulke functies; de markt is ook een belangrijke drijvende kracht achter deze ontwikkeling. Neem bijvoorbeeld de verschuiving naar hernieuwbare energie die wordt gestimuleerd door een combinatie van dalende kosten van technologie, overheidsbeleid en een groeiende behoefte aan schone energieoplossingen. Dat versterkt de overtuiging dat 'goed doen' óók winstgevend kan zijn.

Er ontstaan hybride functies die conventionele vaardigheden combineren met expertise op het gebied van milieu en maatschappij

Werner Vogels

Om deze reden integreren traditionele beroepen steeds vaker duurzaamheidsprincipes en sociale impact in hun functieomschrijvingen. Zo ontstaan hybride functies die conventionele vaardigheden combineren met expertise op het gebied van milieu en maatschappij. Bij Amazon heb ik een groeiend aantal engineers ontmoet die actief op zoek zijn naar projecten met maatschappelijke impact. Of het nu gaat om engineers die energiezuinige algoritmes voor datacenters ontwikkelen, architecten die CO2-neutrale gebouwen ontwerpen of financiële professionals die gespecialiseerd zijn in duurzaam investeren: de grenzen tussen het bedrijfsleven en de maatschappij vervagen. In vergelijking met vorige generaties, die zich vooral focusten op een grotere individuele vrijheid en economische groei, hebben Millennials en Gen Z meer aandacht voor vraagstukken als sociale ongelijkheid, geestelijke gezondheid en klimaatverandering. Als 'digital natives' zijn zij zich ervan bewust dat zij hieraan een bijdrage kunnen leveren.

Bedrijven die zinvol werk bieden en werknemers in staat stellen positieve verandering teweeg te brengen, zijn het beste in staat om nieuw talent aan te trekken

Werner Vogels

Om concurrerend te blijven, moeten bedrijven in alle sectoren hun strategie aanpassen om doelgericht werknemers te werven en aan zich te binden. Dat betekent een grotere aandacht voor het creëren van functies met een positieve maatschappelijke impact, het integreren van duurzaamheidsprincipes in bestaande functies en het integreren van ESG-principes in de bedrijfsstrategie. Bedrijven die zinvol werk bieden en werknemers in staat stellen positieve verandering teweeg te brengen, zijn het beste in staat om nieuw talent aan te trekken. Bovendien zijn zulke organisaties beter in staat om op langere termijn succesvol te zijn in een wereld waarin sociale en duurzame praktijken een integraal onderdeel zijn van hun prestaties.

LEES OOK deze expertblog: Waarom goed leiderschap volgens Jan-Paul van den Bosch (RvB Mourik) de sleutel tot verandering is

Diepere behoefte om positieve veranderingen teweeg te brengen

Uiteindelijk wijst alles op een toekomst waarin het nastreven van een maatschappelijk doel net zo belangrijk, zo niet belangrijker wordt dan het nastreven van winst. De werknemers van morgen worden niet alleen gedreven door het bereiken van resultaten, maar door een diepere behoefte om positieve veranderingen teweeg te brengen. Organisaties die deze verschuiving herkennen en benutten, zullen zich in de komende decennia in positieve zin onderscheiden.

Dit is de eerste van een serie van vijf expertblogs van Amazon-CTO Werner Vogels, die in januari op deze website worden gepubliceerd. Lees deze, en de blogs van andere experts, via businesswise.nl/expertblogs.

Meer leiderschap? BusinessWise Weekly!

In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte.