HR

Personeelstekort? Werkgevers passen secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende aan

Ondanks het personeelstekort, past slechts een vijfde van de werkgevers de arbeidsvoorwaarden aan om nieuw talent aan te trekken. Foto: Shutterstock Ondanks het personeelstekort, past slechts een vijfde van de werkgevers de arbeidsvoorwaarden aan om nieuw talent aan te trekken. Foto: Shutterstock
Ondanks het personeelstekort, past slechts een vijfde van de werkgevers de arbeidsvoorwaarden aan om nieuw talent aan te trekken. Foto: Shutterstock
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Medewerkers hechten steeds meer waarde aan arbeidsvoorwaarden die bijdragen aan hun werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling. Sacha Luijkx, Head of Content bij Brightmine, noemt het dan ook opvallend dat relatief weinig werkgevers arbeidsvoorwaarden aanpassen om nieuw talent aan te trekken. „Medewerkers kijken vandaag de dag namelijk niet alleen meer naar de traditionele beloningsvoorwaarden, maar richten zich juist steeds vaker op secundaire arbeidsvoorwaarden."

Lees ook: Hoe je binnen jouw organisatie verborgen tech-talent ontdekt: 'Succes belonen is essentieel'

Populaire arbeidsvoorwaarden

Volgens Luijkx is het belangrijk om in kaart te brengen welke arbeidsvoorwaarden voor medewerkers cruciaal zijn. „Denk hierbij aan ontwikkelmogelijkheden, aantal dagen verlof en een goede werk-privébalans."

Lees verder onder de advertentie

Bij organisaties die al wel inzetten op modernere arbeidsvoorwaarden, zijn flexibele werktijden het populairst (71 procent). Daarnaast kiezen zij voor aandacht voor mentale gezondheid (45 procent) en het stimuleren van gezond gedrag (44 procent). Andere secundaire arbeidsvoorwaarden die populair zijn onder werkzoekenden, worden door organisaties minder vaak gekozen: 92 procent van de werkgevers geeft aan géén onbeperkt verlof aan te bieden of dit te overwegen, 89 procent doet niet aan betaalde sabbaticals en 63 procent biedt geen mogelijkheid tot werken vanuit het buitenland - en is dat ook niet van plan.

Hiermee creëer je niet alleen een aantrekkelijker werkgeversimago, maar bouw je ook aan duurzame betrokkenheid en loyaliteit

Sacha Luijkx Head of Content bij Brightmine

Lees ook: AI als wegwijzer voor de perfecte match: 'We bouwen een Google Maps-systeem voor de arbeidsmarkt'

Total reward-strategie

Nadat je in kaart hebt gebracht welke arbeidsvoorwaarden voor jou werknemers belangrijk zijn, kun je volgens Luijkx een total reward-strategie ontwikkelen. Deze combineert de tastbare aspecten van het arbeidsvoorwaardenpakket, zoals salaris en voordelen, met de ontastbare aspecten, zoals loopbaan- en ontwikkelingsmogelijkheden. Waarbij ook elementen zoals opleiding, ontwikkeling, vitaliteit, gezondheid en de werk-privébalans worden meegenomen om medewerkers aan te trekken en te behouden. Momenteel heeft slechts 8 procent van de organisaties dit ingevoerd en is nog eens 11 procent van plan om hiermee aan de slag te gaan. „Hiermee creëer je niet alleen een aantrekkelijker werkgeversimago, maar bouw je ook aan duurzame betrokkenheid en loyaliteit - precies wat organisaties nodig hebben in deze krappe arbeidsmarkt."

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zullen we dan twee feestdagen schrappen zoals in Frankrijk? 'Levert schatkist 760 miljoen op'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in:

Lees verder onder de advertentie