Er wordt vaak gesproken over een generatiekloof op de werkvloer, maar Ormit Talent ziet dat er kansen liggen en dat generaties maar al te graag van elkaar leren. Bijna de helft van de babyboomers (49%) en gen X'ers (46%), en ruim een kwart van de millennials (27%), willen digitale skills leren van hun jongere collega's. Gen Z'ers willen op hun beurt van oudere generaties leren hoe ze harder kunnen werken (27%) en loyaal kunnen zijn op de werkvloer (24%).
„Door generatiestereotypen denken we al snel dat generaties botsen," zegt Ingrid van Tienen, Director bij Ormit Talent. „Maar dat idee vergroot de kloof tussen generaties, terwijl verschillen ons juist verder brengen – mits we de kracht ervan benutten. Generaties vullen elkaar juist aan. In plaats van teamleden die allemaal uitblinken in hetzelfde, wil je een team waarin kwaliteiten elkaar versterken."
Hoe zit het precies met de generaties?
Babyboomers zijn geboren tussen 1946 en 1964, Gen X tussen 1965 en 1980, Millennials tussen 1981 en 1996 en Gen Z tussen 1997 en 2012. Na Gen Z komt Generatie Alpha.
Lees ook: 'Gen Z leeft niet om te werken, maar werkt om te leven'
Kwaliteiten doorgeven
In het onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Markteffect onder 1.232 werkende Nederlanders, is ook gevraagd naar de skills die mensen graag door willen geven aan andere generaties. Voor babyboomers (42%) en millennials (32%) is hard werken de belangrijkste waarde om door te geven aan andere generaties op de werkvloer. Gen X noemt naast hard werken (38%) ook doorzettingsvermogen (39%) als belangrijke overdraagbare waarde. Daarmee leggen de oudere generaties de nadruk op werkmentaliteit.
De jongste generatie op de werkvloer wil vooral inspireren met digitale vaardigheden (29%) en creativiteit (25%). Van Tienen: „Leiders kunnen het verschil maken door die talenten te verbinden en kennisuitwisseling tussen generaties te stimuleren. Dat noemen we reversed mentoring: jong leert van oud én oud leert van jong. Zo ontstaat een samenwerking die zowel het werkplezier als de resultaten versterkt."
Lees ook: Gen Z het vaakst van plan om binnen 6 maanden van baan te wisselen: 'Hebben andere verwachtingen'
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: