Op zoek naar een nieuwe CEO? Het nieuwe executive searchbureau EliN Partners kan je helpen zoeken, maar pakt het net een beetje anders aan: „Als iemand geplaatst is, willen wij betrokken blijven, zeker in de eerste periode. Daarom begeleiden we de onboarding ook," zegt Ineke Kooistra. „En we coachen waar nodig. Want als CEO heb je ook behoefte aan sparringspartners en in de top zijn die helemaal niet zo makkelijk te vinden. Wij hebben zelf in de boardroom gezeten en weten wat leiders écht nodig hebben om een organisatie te veranderen, dat voelt een leider ook."
Het bureau, opgericht door oud-collega's Ineke Kooistra en Elbrich Batstra, wil vérder kijken, zegt Kooistra: „Dus niet: 'Heeft iemand dit kunstje al vaker gedaan?' Want dat staat al op het cv. Wij kijken naar dingen als: hoe heeft iemand in moeilijkheden geacteerd?"
Het platform EliN Partners
Kooistra was onder meer CEO bij uitzendbureau YoungCapital (2013-2023) en techbedrijf Circle8 (2023-2024). Elbrich Batstra was Chief HR Officer (CHRO) van YoungCapital. De naam EliN is een samentrekking van hun voornamen, maar het is ook een populaire Scandinavische naam die 'licht' of 'baken van licht' betekent. En dat is geen toeval, want ze staan een nieuw soort leiderschap voor: leiderschap dat meer draait om empathie en verbinding. „Al vind ik 'empathie' wel heel vrouwelijk klinken."
EliN Partners moet een platform worden, vertelt ze. „Wij zijn de founders en willen met partners werken, mensen uit de C-suite. We zoeken dus geen recruiters, we zoeken echt leiders die zich willen aansluiten zich willen aansluiten voor de executive search activiteiten . Wij faciliteren het met een waanzinnig mooie database, website, marketing, enzovoorts. En dat doen we niet alleen in Nederland, we zijn ook in het buitenland begonnen. Zwitserland hebben we al aangehaakt."
Nieuw leiderschap
Leiderschap verdient meer aandacht, zegt Kooistra: „Leiderschap maakt of breekt een bedrijf". Ze heeft het leiderschap bij Nederlandse bedrijven zien veranderen: „Wat je nu veel ziet bij scale ups en start ups: het begint met enthousiaste leiders die zijn heel goed in staat om mensen om zich heen te krijgen en geld binnen te halen. Maar die leiders zijn eigenlijk helemaal niet bezig met de vraag: hóe willen we ons bedrijf laten groeien? Welke cultuur hoort er bij? Welke leiderschapsstijl hoort daar bij?
Ze beginnen gewoon. Soms pakt dat ook wel best heel goed uit, soms kan het beter. En vergeet niet: elk bedrijf, zelfs een techbedrijf, heeft mensen in dienst. En dan moet je daar wel goed voor zorgen.
De seasonal CEO
Zelf gelooft ze steeds meer in een 'seasonal CEO': een inspirerende CEO voor de lente, die groei aanjaagt. Een no-nonsense CEO voor de zomer, die snijdt waar het moet. Een creatieve CEO voor de herfst, die weer innoveert. En een verbindende CEO voor de winter, die op de tent past en het team laat bloeien.
Kooistra: „Tijdens mijn tijd bij Young Capital groeiden we 60 miljoen naar 600 miljoen omzet. Daar heb ik alle verschillende seizoenen van leiderschap doorleefd. En geloof me: groei vraagt om een compleet andere mindset dan crisismanagement. Het vermogen om je leiderschapsstijl te veranderen is essentieel en niet iedereen kan dat."
In een blog over de ' seasonal CEO' schreef ze daarom zelfs dat de 'ceo van morgen' 'geen Zwitsers zakmes met een oneindige houdbaarheidsdatum' is: 'Sterker nog, ik zeg: drie jaar, soms nog korter, afhankelijk van het seizoen waarin je bedrijf zit. Langer? Dan ben je eerder een blok aan het been dan de wind in de zeilen.'
Kooistra: „Ik schreef dat omdat het om een mindset gaat. Kijk, als het nou vijf jaar wordt of zes jaar wordt, omdat je beiden gelukkig met elkaar bent , dan is dat prima. Maar het gaat om het besef dat je altijd moet blijven reflecteren en kritisch naar jezelf moet blijven kijken; ben ik nog steeds de juiste persoon op deze plek, ben ik nog steeds de juiste persoon die het bedrijf mag leiden en mensen in beweging kan krijgen?" Als je het zelf niet doet, doet iemand anders dat voor jou. Deze tijd vraagt om leiders die zichzelf begrijpen en bereid zijn zichzelf kritisch te evalueren. Dat vraagt soms ommoedige besluiten. En juist dit soort beslissingen maakt dat je voor vele partijen juist zeer interessant blijft."
Kijk ook: BusinessWise Roundtable (met Ineke Kooistra): Vier disruptors - 'Neem jezelf niet altijd serieus'
YoungCapital
Zelf bleef ze tien jaar aan als CEO van YoungCapital: „ Maar de vraag of ik nog wel de juiste leider was bij YoungCapital hebben we wel regelmatig aan elkaar gesteld. Ik kan me een heel mooi moment herinneren, toen ik met Hugo (de Koning, medeoprichter van YoungCapital, red.) op zakenreis was in Parijs. 'Wat moeten we doen om jou te houden?' vroeg hij me. Ik zei: 'Dan moeten we internationaal gaan, want ik wil dat echt heel graag.' Waarop hij antwoordde: 'Nou, dan gaan we dat doen samen.' Toen wisten we precies van elkaar welke stappen we gingen zetten."
Haar afscheid volgde ook op zo'n gesprek met De Koning: „Ik vroeg me hardop af of ik nog wel de juiste leider voor het bedrijf was. En ik bekende heel eerlijk dat ik misschien nog wel eens iets anders zou willen. Als je daar eenmaal over praat, weet je dat er geen weg meer terug is."
Al haar ervaringen leidden tot ELiN. Kooistra: „Als je zelf twintig jaar in de top hebt gezeten wil je niet zomaar ergens je gegevens achterlaten. Of aan een junior recruiter uitleggen wat een leider doet. Leiders willen sparren met leiders. En dat is een rol die ik graag op me neem."
Lees ook
* Ineke Kooistra: De staffingmarkt 2025: tijd voor een slimme reset
* Ineke Kooistra: 'Hard werken of slim sturen? Tijd voor een realiteitscheck in het MT'
* Ineke Kooistra over de Welten-zaak: bij een M&A-deal gaat het om deze drie lessen
Ontvang elke donderdag het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: