Leiderschap

Kika Buhrmann is de nieuwe CEO van Marie-Stella-Maris: 'Merken met een positieve impact zijn de merken van de toekomst'

Kika Buhrmann, de nieuwe CEO van Marie-Stella-Maris. Marie-Stella-Maris
Marie-Stella-Maris
Leestijd 4 minuten

Toen Kika Buhrmann (1979) bij Nespresso begon zeventien jaar geleden, had ze nog nooit Nespresso gedronken, vertelde ze ooit aan MT/Sprout. Ze woonde toen in Spanje en 'had niet eens een koffiezetapparaat; we haalden onze cortadito (kleine espresso met melk, red.) bij het barretje beneden'. Kende ze Marie-Stella-Maris al? „Zeker. Ik heb het merk op afstand gevolgd en steeds verder zien ontwikkelen. Ze laten het heel mooi tot leven komen in hun winkels. Daar was ik ook al vaker geweest om producten voor mezelf te kopen. Als consument was ik dus al bekend met het merk. Dus toen de kans voorbij kwam, wist ik dat dit een bedrijf was waar ik graag zou willen werken."

Lees ook: CEO Kika Buhrmann vertrekt na 17 jaar bij Nespresso, Sonia Nastase volgt haar op

LinkedIn speelde twee keer een belangrijke rol in haar carrière. Zeventien jaar geleden solliciteerde ze via een berichtje op LinkedIn ('dat was toen nog bijzonder'). Nu werd ze via LinkedIn gescout. Het voelde als het juiste moment, zegt ze: „Ik heb een ongelofelijk mooie tijd gehad bij Nespresso. Het is een prachtig bedrijf waar ik me heb kunnen ontwikkelen tot de professional die ik nu ben. Maar ik dacht: dit is een mooi moment in mijn loopbaan om een andere route in te slaan en mezelf op een andere manier weer uit te dagen."

Marie-Stella-Maris zit in een fase die me heel erg aanspreekt

Kika Buhrmann CEO Marie-Stella-Maris

'Klimwand'

Buhrmann vergeleek haar carrière ooit met een 'klimwand' ('verre van een lineair traject'). Nespresso Nederland heeft een grotere omzet dan Marie-Stella-Maris en toch vond ze ook dit een interessante nieuwe stap: „Nespresso is natuurlijk een multinational, een gevestigde naam die al veertig jaar bestaat. 'Marie' zit in een andere fase: het is heel snel aan het uitbreiden en druk in de weer om de bekendheid te vergroten. Dat is een fase die me heel erg aanspreekt."

Natuurlijk staat ook uitbreiding naar het buitenland op de agenda. „Op dit moment heeft Marie-Stella-Maris maar liefst twaalf winkels in Nederland en twee in België. Daarnaast verkopen we via resellers, dus in andere cosmeticawinkels. De ambitie is om onze positie in de Benelux verder te verstevigen en naar andere landen in Europa uit te breiden. Dus om de premium luxury positionering die Marie Stella Maris heeft, met meer eigen winkels versneld naar méér consumenten in méér landen te gaan brengen."

Schoon drinkwater en hygiëne

Marie-Stella-Maris doneert jaarlijks 2,5 procent van haar omzet om zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot schoon drinkwater en hygiëne en wist zo al 135 duizend mensen structureel te helpen. Dat Buhrmann weer bij een sociaal bevlogen B-corp aan de slag gaat, is geen toeval: „Merken die hun positieve impact op de samenleving intrinsiek verweven hebben, zijn de merken van de toekomst. Dat speelde zeker een belangrijke rol in mijn keuze om bij Marie-Stella-Maris te gaan werken."

Zichtbaarheid in de media

In haar 2,5 jaar als CEO van Nespresso Nederland viel ze ook op als iemand die naar buiten durfde te treden in de media. Dat blijft ze doen, zegt ze. „Dat past ook bij de positionering van 'Marie'. Er zijn al veel mensen bij het bedrijf die je nu in de media deel ziet nemen aan de gesprekken. Ik denk sowieso dat het belangrijk is voor merken om actief de connectie op te zoeken met de consument. En dat je dan soms ook breder moet kijken naar de ecosystemen waar je onderdeel van bent en de impact die je daarop kunt hebben."

Op de vraag of het bedrijf dat bewust zocht in de nieuwe CEO besluit ze diplomatiek: „Uiteindelijk zoeken ze naar een totaalplaatje van een persoon, waarvan ze denken dat die het bedrijf de volgende fase in kan begeleiden. Gelukkig zagen ze in mij voldoende elementen terug om de stap aan te gaan. En ik ben enorm trots om aan de slag te gaan bij Marie-Stella-Maris, een merk dat laat zien dat je mooie producten kunt maken én positieve impact kunt hebben."

Lees ook: Nespresso-CEO Kika Buhrmann leidt zonder label: 'Ik betrapte mezelf op de meest verschrikkelijke clichés'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: