We leven in chaotische tijden. Het lijkt erop dat de chaos in een steeds sneller tempo toeneemt. We tellen inmiddels meer dan 150 gewapende conflicten in de wereld, hebben enorme virusuitbraken meegemaakt, economisch heerst grote onzekerheid en een onberekenbare president van de VS helpt niet om de stabiliteit te vergroten.
Het wordt steeds moeilijker om bedrijven stabiel de toekomst in te navigeren
Leen Zevenbergen
Het bedrijf Future Proof maken: redenen te over
Opwarming van de aarde, een potentiële stop of kering van de Atlantische golfstroom, plastic soep, bosbranden, uitputting van landbouwgronden, instabiele politieke regimes. Daarbovenop nog eens de exponentieel versnellende technologische veranderingen met alle cyberrisico's van dien. Kortom, het wordt steeds moeilijker om bedrijven stabiel de toekomst in te navigeren: het Future Proof maken van het bedrijf.
Dat gaat veel verder dan verduurzamen, maar als je het woord duurzaam letterlijk neemt zorgt verduurzamen voor een langdurige toekomst. En dat gaat dus helemaal niet slechts over klimaat, waar de meeste mensen verduurzamen mee verwarren.
Lees ook - CEO Robert Gaal (techbedrijf Vesper) kritisch op vestigingsklimaat: 'De boel staat in de fik'
Nadenken over de toekomst van je bedrijf is eigenlijk bijna hetzelfde als nadenken over de toekomst van je kinderen, je familie en vrienden, je land en de wereld. Maar aangezien ik deze expertblog voor het platform BusinessWise schrijf, gaat het hier over het overleven van jouw bedrijf.
Zeven pijlers van Future Proof
Een van de allergrootste zorgen van leiders van bedrijven van dit moment is het bestand maken tegen al de bovengenoemde veranderingen. Dat noemen we ook weleens het 'resilient' maken van een bedrijf, het weerbaar maken.
Ik benoem zeven pijlers, de zeven pijlers van Future Proof.
1. Een flexibele strategie
Het hebben van een flexibele strategie met niet alleen plan A, maar meerdere strategieën. Bijvoorbeeld niet alleen produceren in China omdat dat goedkoop is, maar ook in Europa en de VS, zodat blokkades van het Suezkanaal of handelsoorlogen minder impact hebben.
2. Digitale volwassenheid
Ordenen en beschermen van je data, incorporeren van AI, cyber security, privacy en het voortbewegen op social media. Een van de allermoeilijkste terreinen omdat het digitale domein zich in een exponentieel oplopend tempo voortbeweegt.
3. Duurzaamheidsplannen en maatschappelijke relevantie
Dat betekent dat duurzaamheid niet een op zichzelf staand onderwerp moet zijn, maar volledig geïntegreerd moet zijn in zowel het businessplan als alle onderdelen van de onderneming. Dit kan intrinsiek gedreven zijn door normen en waarden, maar kan ook gedreven worden door wetgeving. Wetgeving zal de komende decennia enorm toenemen op duurzaamheidsgebied en als daar slim op wordt geanticipeerd, wordt duurzaamheid een profitcenter in plaats van de nu vaak negatieve kostenoriëntatie.
4. Diversificatie en veerkracht
Dat betekent dat je echte harde plannen moet hebben of ontwikkelen voor product locaties, nearshoring of reshoring. Moeilijk, vervelend, maar wellicht de redding in de toekomst.
5. Het ontwikkelen van talent en een mooie cultuur
Yvon Chouinard, die het miljardenbedrijf Patagonia oprichtte en leidde, schreef ooit het boek Let my people go surfing. Hij ontwikkelde een activistische cultuur waarin jonge talenten aangetrokken worden door de prachtige purpose van het bedrijf. Een open, toekomstgerichte cultuur die talent aantrekt zoals ook bij Fairphone, Dopper en Tonys Chocolonely zorgt dat je de medewerkers krijgt die je in de toekomst hard nodig zult hebben.
6. Financiële wendbaarheid
Financiële wendbaarheid met cash buffers die het bedrijf door dalen heen kunnen hebben is cruciaal bij het zijn van Future Proof. Misschien wel een van de meest elementaire onderdelen. Het gezegde cash is king is niet voor niets ooit bedacht. Bereid je in goede tijden voor op de slechte tijden en geef niet al je kapitaal te snel uit.
7. Innovatie
Tot slot, bedrijven die niet in staat zijn om razendsnel te innoveren zullen moeilijke tijden tegemoet gaan. Niet voor niets richten de meest succesvolle investeerders zich eerder op de ondernemer en zijn/haar team dan op het businessplan. Want plannen worden gemaakt om te veranderen, maar de kwaliteiten van de leiders zorgen ervoor dat men die vaak noodzakelijke verandering aankan. Zorg ervoor dat je een krachtig onderdeel bent van een ecosysteem, een netwerk. Investeer daarin in goede tijden. Geef zodat je op enig moment ook om hulp kunt vragen.
Lees ook - 'Zorg dat je kernboodschap op een pet past': wat we kunnen leren van populisten
Hoe maak jij je bedrijf Future Proof? De vraag alleen al is een moedige stap voorwaarts, omdat je daarmee aangeeft dat je je realiseert dat er moeilijke en chaotische tijden aankomen. Aan de hand van de bovenstaande 7 pijlers zou je kunnen bekijken hoe jouw bedrijf ervoor staat. Heb je meerdere scenarios, hoe zit het met je digitalisering, hoe werk je aan duurzaamheid, hoe zit het met je leveranciers, geef je geld uit aan werving of stromen talentvolle mensen massaal naar je bedrijf toe. Het Future Proof maken van je bedrijf is essentieel, is de taak van de top van elke bedrijf. Dat noemen Duitsers vaak Chef Sache. De zaak, de taak, de verantwoordelijkheid van de leider.
Het zijn van een topleider vereist dus moed, transparantie, resilience en een supergoede kijk op Future Proof.
Leen Zevenbergen is een van de vaste expertbloggers van BusinessWise. Lees via deze link zijn eerdere blogs en ook andere artikelen.
Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: