Leiderschap

'De vuile was hang je niet buiten', ontslagen bestuurders delen steeds vaker hun verhaal op social media

Social media in de boardroom. Foto: Gorodenkoff/Shutterstock Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 5 minuten
Over de Expert:
rob huisman_1
Rob Huisman
Bestuursadviseur

'Met pijn in het hart laat ik weten dat de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax heeft aangegeven mij per direct te schorsen als Algemeen Directeur van Ajax.' Zo begint het statement dat Alex Kroes op 2 april 2024 plaatst op LinkedIn. Hij maakt van zijn hart geen moordkuil. In zijn post geeft hij zijn eigen kijk op wat er gebeurd is en waar het mis is gegaan.

Ik las dit persoonlijke bericht op dat moment met een mengeling van verwondering en bewondering. Verwondering, omdat het not done is om uit de school te klappen over het overleg dat je als directeur voert met de raad van commissarissen.
Benoeming en ontslag van bestuurders worden bekendgemaakt in een persbericht. Zeker bij een beursfonds, waar duidelijke regels gelden. Als elke bestuurder zijn of haar eigen versie van een persbericht gaat maken en op social media de wereld in katapulteert, dan kan het een mooie janboel worden.

Maar ik las het bericht van Alex Kroes ook met bewondering. Vooral omdat hij onheus bejegend was door zijn president-commissaris Michael van Praag, die er als de kippen bij was om journalisten van NOS Sport te ontvangen in de Arena en daar voor nationale tv een emotioneel betoog hield dat Kroes een doodzonde had begaan en onder geen beding nog een dag langer kon aanblijven bij Ajax. Maar Kroes liet niet over zich heen lopen. Hij beet van zich af en hij had, hoewel hij een formele fout had gemaakt met de aankoop van aandelen op de beurs, wel degelijk een punt.

Tussen mijn verwondering en bewondering door, meende ik op dat moment dat dit typisch een akkefietje in de voetbalwereld betrof. Dit zou je niet snel ergens anders zien, dacht ik. Maar van die gedachte ben ik inmiddels aan het terugkomen. De actie van Kroes op LinkedIn is niet meer zo uniek als ik toen inschatte.

Lees ook: Rob Huisman: 'Het echte probleem van Frits van Eerd is niet deze rechtszaak'

Het vertrek van Birgit Donker

Dit jaar werd Birgit Donker ontslagen als directeur-bestuurder van het Nederlands Fotomuseum. Een vreemd verhaal, waarbij tot op de dag van vandaag onduidelijk is wat er precies aan de hand is. Het persbericht waarin het ontslag bekend werd gemaakt, riep meer vragen op dan het beantwoordde. De Raad van Toezicht had er zelfs een extern pr-bureau voor ingeschakeld, maar dat is aan de schimmige en onsamenhangende tekst niet af te lezen.

Birgit Donker laat het er niet bij zitten. Zij roert zich al enkele maanden op LinkedIn en plaatst regelmatig berichtjes waarin ze haar kant van de gebeurtenissen belicht. Ik kan me vergissen, maar aan deze affaire gaat de Raad van Toezicht vermoedelijk nog een zware dobber hebben. „She won't go quietly'', zoals prinses Diana ooit over zichzelf (in de derde persoon enkelvoud) zei in een interview met de BBC.

De verklaring van Tuur Elzinga

En zo roeren meer (ex-)bestuurders zich de laatste tijd op social media. Bij de vakbond FNV bijvoorbeeld is het een bestuurlijke puinhoop. Tuur Elzinga kreeg onlangs te horen dat hij niet in aanmerking komt voor een volgende termijn als voorzitter en zich niet herkiesbaar kan stellen. Dat kwam hard aan, zo blijkt uit de verklaring die Elzinga onder eigen naam op de socials plaatste. Hij verwijt de troubleshooters die bij de FNV zijn binnengevlogen dat ze, door hem aan de kant te schuiven, de democratische rechten van de leden met voeten treden.

In zijn bericht probeert Elzinga het netjes en beschaafd te houden, maar tussen de regels door is de frustratie niet te missen. Wat te denken van een zin als: 'Ik heb grote waardering voor de expertise en ervaring van onze professionele bestuurders, juristen, adviseurs en andere medewerkers, maar…'. En dan, na het onheilspellende 'maar', volgt het impliciete verwijt dat de bemanning op het hoofdkantoor toch in wezen wel lelijk de weg kwijt is.

Kroes, Donker, Elzinga: het zijn stuk voor stuk illustraties van een opkomende trend. Steeds vaker gebruiken (ex-)bestuurders social media om hun eigen kant van het verhaal te vertellen. Ik snap de verleiding, want het is soms fijn als je zonder filter je persoonlijke verhaal kan vertellen. Bovendien kan het eventueel bijdragen aan het beperken van reputatieschade voor het individu of helpen bij eerherstel. Kroes werd zelfs weer in genade aangenomen bij Ajax, zij het niet meer in de functie van algemeen directeur.

Snijd dit onderwerp eens aan met je collega’s

Tijd voor bezinning

Maar deze ontwikkeling vraagt vooral om bezinning en een nieuwe mores in de boardroom. Want social media zijn niet meer weg te denken en de risico's zijn niet kinderachtig. Gaat iedere bestuurder straks zijn of haar eigen communicatieadviseur inschakelen? Of blijft het ook in de toekomst nog steeds mogelijk om als organisatie met één mond te spreken?

Mijn suggestie aan iedere executive en non-executive die op niveau acteert: snijd dit onderwerp eens met je collega's aan op een rustig moment, zonder dat er iets heftigs speelt. Gebruik de praktijkvoorbeelden die ik in deze expertblog heb genoemd voor een goed gesprek. Verken elkaars gedachten over de rol van social media en probeer, als het even kan, tot een paar heldere en praktische werkafspraken te komen. Die afspraken kunnen je vroeg of laat goed van pas komen.

Lees ook: 6 onmisbare stappen van Rob Huisman: leer écht luisteren als leider en maak betere beslissingen

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: