'Verhalen vertellen draait om spanning'
,,Als je als bedrijf of als persoon een verhaal wilt vertellen, dan vergeet eigenlijk iedereen één belangrijk ding: in ieder verhaal moet spanning zitten. Ook als je een marketeer of merk bent en jezelf wilt verkopen. Het is verleidelijk om te zeggen: ik ben lief, ik ben voor iedereen en ik wil iedereen te vriend houden. Maar zelfs de saaiste soap begint met een conflict. Of kijk naar de Bijbel, waar echt archetypische conflicten in zitten."
Ingmar de Lange: zoek bij verhalen vertellen naar het conflict
,,Wat belangrijk is, is dat je weet wat jouw conflict is. Dit klinkt negatief, maar dat hoeft niet. Het conflict kan bijvoorbeeld zijn dat je vindt dat duurzaamheid niet snel genoeg gaat, dat er te veel polarisatie is, of dat producten van te slechte kwaliteit zijn. Zelfs de keuzes aan de ontbijttafel kunnen een conflict inhouden, door te kiezen voor betere, duurzamere producten," stelt Ingmar de Lange.
LEES OOK: Zo zien de CMO's van Brand New Day, AGU en Inner Circle de kracht van storytelling
,,Dat geldt ook voor jezelf. Als jij bijvoorbeeld solliciteert, is het verleidelijk om alleen je positieve punten te benoemen. Maar wat houdt jou 's morgens bezig? Waar ben je tegen? Waar sta je voor? Het kan zijn dat degene tegenover jou, als jij zegt: 'Duurzaamheid gaat te langzaam en ik wil me inzetten om daar iets aan te veranderen,' denkt: 'Wat ben ik blij dat je dat zegt, want dat vind ik ook! Ik ben op zoek naar mensen met jouw passie,' in plaats van naar iemand die alleen zijn of haar unieke eigenschappen opsomt."
Verhalenverteller
,,Voor een goed verhaal heb je vaak een archetype nodig. Je kent ze wel: de held, de rebel, de clown, de moeder. Laten we beginnen met de moeder. De moeder is een verbindend archetype. Ze kan zeggen: 'Er moet meer zachtheid in de wereld komen, mensen moeten meer zichzelf kunnen zijn.' Met TikTok, Insta en AI leven we steeds meer in een nepwereld, en de moeder staat voor echtheid, zachtheid en tederheid."
Elon Musk is een goed voorbeeld van de rebel. Kreeg veel waardering voor het veranderen van het systeem, nu zie een schaduwkant. Het kan te extreem worden, te gepolariseerd
,,Dan is er de clown, zoals Ben & Jerry's. Waar ijs vroeger altijd saai en steriel was, breken zij door met gekke namen en verhalen zoals Chunky Monkey. Ze vallen op door humor en creativiteit. De held, zoals Nike, die zegt: 'Just do it'. Denk aan merken zoals Red Bull en Tesla, die een rebel-rol aannemen. Elon Musk is een goed voorbeeld van de rebel. Dat kan zich ook uitkristalliseren. Aan het begin kreeg hij veel waardering voor het veranderen van het systeem, maar nu zie je dat de rebel ook een schaduwkant heeft. Het kan te extreem worden, te gepolariseerd."
Verhalen vertellen? Consistentie in marketing
,,Het is belangrijk dat het archetype consistent blijft. In goede films, zoals The Godfather, zie je dat het personage zich ontwikkelt. Al Pacino begint als de keurige, rechtlijnige man, maar verandert naar de donkere kant. Dat is superinteressant voor een verhaal waar je daar de tijd voor hebt. In marketing is het echter vaak zo dat bedrijven niet de tijd hebben om zulke complexe karakters te ontwikkelen. Mensen accepteren een inconsistente held minder goed dan bijvoorbeeld een moeder, die zachter is en minder confronterend."
,,Je moet je bewust zijn van je rol. Elke rol heeft voor- en nadelen. De held is vaak egoïstisch, zoals in cowboyfilms, waar de held zegt: ik werk alleen. De rebel is spannend en trekt aandacht. De clown zorgt voor humor, maar is vaak onbetrouwbaar. De moeder is betrouwbaar en verbindend, maar kan als saai worden ervaren. Je moet je bewust zijn van hoe mensen je zullen evalueren op basis van de rol die je kiest en consistent blijven in die rol."
Luister ook naar de andere afleveringen met Ingmar de Lange
Hoe word ik duidelijker?
Hoe word ik een betere verkoper?
Hoe word ik een betere beïnvloeder?
Hoe word ik een betere merkbouwer?
MEER LUISTEREN? Hier vind je alle afleveringen:
Abonneer je op BusinessWise Weekly!
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je nu gratis en blijf altijd op de hoogte!