PodcastsOnder Embargo

'Volledigheid is echt een utopie': AI en de toekomst van woordvoering

Charissa Smits, managing director van Clipit News, Jan-Willem Schalkwijk, CEO van Presspage (midden) en Onder Embargo-host Ronald van der Aart. Charissa Smits, managing director van Clipit News, Jan-Willem Schalkwijk, CEO van Presspage (midden) en Onder Embargo-host Ronald van der Aart.
Charissa Smits, managing director van Clipit News, Jan-Willem Schalkwijk, CEO van Presspage (midden) en Onder Embargo-host Ronald van der Aart.
Leestijd 4 minuten
Over de Expert:

Onder Embargo is een tweewekelijkse podcastserie van BusinessWise over persvoorlichting in de praktijk. Expert Ronald van der Aart gaat in gesprek met een collega uit het vak over zijn/haar ervaring op het gebied van woordvoering, bespreekt én geeft duiding aan de actualiteit. Dit is de negende aflevering. Beluister de eerdere via deze link.

Overigens is deze aflevering van Onder Embargo een special, met twee gasten én meer zendtijd.

AI, er is geen communicatieafdeling of woordvoerder die op dit moment niet met AI bezig is. Charissa Smits, managing director van het online mediamonitoringbureau Clipit News, benoemt de toepassingen van generatieve AI: „De PR-wereld kijkt hoe men door middel van eigen input bijvoorbeeld teksten kan genereren. Ze willen van alles met de data. De data die wij ook in de dashboarding hebben. Daarvan zie je in onze branche dat de kaders echt nog wel geschetst moeten worden. Wat mag je dan, welke data gebruik je? Het zou in de toekomst heel waardevol zijn als je alle content met AI kan bewerken of daar doorheen kan halen.''

Hoe communicatieafdelingen AI gebruiken

Jan-Willem Schalkwijk, CEO van Presspage, een bedrijf dat PR-taken automatiseert en zich richt op impactvolle communicatie: „Er is recentelijk onderzoek gedaan naar het gebruik van AI bij communicatieafdelingen. Daarin zie je dat heel veel bedrijven het eigenlijk niet willen. Die zeggen: 'We hebben zoveel data, interne data, die we moeten beschermen. Op het moment dat je dat naar buiten gooit, wat gaat daar dan mee gebeuren?''

Als je een goede prompt schrijft, dan komt er echt wel iets goeds uit

Charissa Smits Clipit News

„Waar wij bij Presspage met name naar kijken is: welke rol AI kan hebben in het efficiënter maken van die werkprocessen binnen de softwaretooling die wij aanbieden? Het is zeer divers. We hebben klanten die hele afdelingen hebben opgezet om binnen de organisatie te kijken.''

Belangrijk is ook, gebruik AI met beleid. De vergelijking wordt gemaakt met de inzet van social media. „Je plaats ook geen bedrijfsdata zomaar op je Twitteraccount. Dat is bij AI precies hetzelfde. Alles wat te herleiden is naar mensen gooi je niet in ChatGPT, in een cloud of wat dan ook.''

Het hangt een beetje samen met wat Mike Tyson ooit zei: ‘Everybody has a strategy until their punch in the mouth’

Jan-Willem Schalkwijk Presspage

Kracht van technologie en een goede prompt

Artificiële intelligentie heeft zijn risico's en spelregels, maar Charissa Smits benadrukt ook de kracht van de technologie. „Met AI heb je gewoon een soort collega waaraan je bijvoorbeeld vraagt of die een concept management summary kan schrijven. Als je een goede prompt schrijft, dan komt er echt wel iets goeds uit.''

Van Schalkwijk: „Ik denk dat je AI sowieso nu al moet benaderen als een hele slimme stagiair of een zeer slimme assistent. Dat betekent ook dat je daar in je prompt gewoon rekening mee houdt. Je moet gewoon heel goed nadenken.''

Jan-Willem Schalkwijk en Charissa Smits in de podcaststudio. Jan-Willem Schalkwijk en Charissa Smits in de podcaststudio. Foto: BW
Jan-Willem Schalkwijk en Charissa Smits in de podcaststudio. Foto: BW

Wat is Smits advies aan collega's in haar sector? „Ik denk dat het goed is als iedereen die er nog niet echt mee bezig is, nu aan de slag gaat met AI. Want als je het vandaag onder de knie hebt, loop je achter op morgen. Blijf vooral kritisch kijken en staar je vooral niet blind op volledigheid. Volledigheid is echt een utopie. Focus je vooral op de vraag: 'Wat is relevant voor ons?'''

Luister ook naar Lekker Werken Met AI, onze podcastserie voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe je AI eenvoudig en praktisch kunt toepassen in je werk.

Van Schalkwijk: „Het gaat er uiteindelijk om dat je gewoon stappen zet en aan de slag gaat. Het hangt een beetje samen met wat Mike Tyson ooit zei: 'Everybody has a strategy until they get punched in the mouth'. Je moet dus snel kunnen reageren en aanpassen. En ik denk, zeker in ons vakgebied waarin we zitten met corporate communicatie, dat dat dingen zijn die daar een grote rol in spelen.''

Benieuwd naar meer praktijkvoorbeelden van AI in PR en woordvoering? Je hoort ze van Charissa Smits en Jan-Willem Schalkwijk in gesprek met Ronald van der Aart: beluister de podcast bovenaan.

Lees en beluister ook

* Wereldwijde studie benadrukt noodzaak AI-wetgeving in Nederland

* 'Making friends before you need them': woordvoerderslessen van Eunice Koekkoek (Jumbo)

* Bijna een derde van de werknemers gebruikt stiekem AI op de werkvloer

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier gratis in: