Podcasts

Maartje Blijleven over community building: 'Creëer een win-win-win'

 
 
Geschreven door:
Leestijd 2 minuten

In deze aflevering van de podcast 'Hoe word ik' beantwoordt Maartje Blijleven de vraag: hoe word ik beter in community building?

Een community is meer is dan een netwerk, zegt Maartje Blijleven van We Love Communities: ,,Het is een groep mensen met een gedeelde pijn, passie of ambitie die samen willen groeien." Een effectieve community strategie begint altijd met gedegen onderzoek naar wat de doelgroep beweegt en waar ze naar op zoek zijn, vertelt Blijleven, want een community moet waarde toevoegen voor het merk, maar vooral ook voor de leden.

Geen 'one-to-many'-communicatie

Blijleven in Hoe word ik: ,,Dus je kijkt eerst: wat zijn de trends en ontwikkelingen in de markt? Waar ben ik zelf goed in of waar zijn wij als merk goed in? Wie is onze doelgroep en waar heeft u behoefte aan? De oude manier van marketingcommunicatie is zenden, ofwel 'one-to-many' communicatie. De nieuwe manier is echt het gesprek aangaan met je ideale klant, met je doelgroep, met je fanbase eigenlijk. Om te kijken wat speelt daar nou en hoe kunnen we daar nog beter op in te spelen?"

LEES OOK: Hoe word ik goed in social listening?

,,Het moet een win-win-win zijn: er moet winst zijn voor de leden, voor het bedrijf en voor jezelf als community leider," vat Blijleven samen. Zo'n netwerk levert niet alleen zakelijke inzichten op, maar creëert ook kansen die je misschien nooit had verwacht.

Facebookgroep voor nachtouders

Een voorbeeld dat ze geeft, is de Facebook-groep van Ouders van Nu voor nachtouders. Deze groep werd opgericht voor ouders die midden in de nacht met vragen of zorgen zitten, met name rondom de geboorte van hun eerste kind. De community bood ze een veilige plek om ervaringen te delen en steun te vinden. De groep had grote waarde voor de nachtouders én voor het blad Ouders van Nu.

LEES OOK: Hoe word ik als merk groot op social?

Blijleven benadrukt ook dat niet elke poging een succesvolle community op te bouwen slaagt. Zo kan het ontbreken van een gemeenschappelijke passie of ambitie ervoor zorgen dat initiatieven niet van de grond komen.

Praktische tips voor community building

Afsluitend deelt ze praktische tips voor aspirant community builders: kies het juiste platform voor je doelgroep, zorg voor authentieke interactie en pas op dat je merk niet te nadrukkelijk aanwezig is, waardoor je leden zich ongemakkelijk of gemanipuleerd kunnen voelen.

Luister ook de andere aflevering met Maartje Blijleven

Hoe word ik beter in het behouden van klanten en medewerkers?

Meer luisteren? Hier vind je alle afleveringen:

Hoe word ik BusinessWise
BusinessWise