Wencke Ester-Lorber is commercieel directeur bij het in Haarlem gevestigde Great Place To Work Nederland. Ze zit in haar auto richting Eindhoven. Niet de plek waar ze normaal werkt, maar ze is vandaag actief bij marktonderzoeksbureau Markteffect, vlakbij het PSV-stadion.
Ester-Lorber en Michael Petit doen mee aan het BusinessWise-experiment Manager Swap. In deze podcastserie wisselen twee managers van werkplek om daar hun expertise te delen met een voor hen totaal onbekend team. Op die manier helpen de twee elkaar met een frisse, verrassende blik op complexe zaken. Ook doen ze nieuwe inzichten op. Wat zijn de uitdagingen? Welke oplossingen worden er aangedragen? Je hoort het in deze podcast waarin we de twee tijdens hun 'swap' op de voet volgen.
In de eerste aflevering volgen we de eerste stappen van Wencke Ester-Lorber bij Markteffect en Michael Petit bij Great Place To Work
De management-uitdaging voor Wencke Ester-Lorber
In de eerste aflevering volgen we de eerste stappen van Wencke Ester-Lorber bij Markteffect. Het voelt 'erg Eindhovens' aan, zegt ze wanneer ze kantoor binnenstapt. Tijdens een korte rondleiding hoort de commercieel directeur van Great Place To Work hoe er in het Markteffect-kantoor wordt gewerkt. Al snel wordt Ester-Lorber aan het werk gezet. Op afstand. Door collega Michael Petit.
Ze krijgt een opdracht die alles te maken heeft met de breedte van het productportfolio van het onderzoeksbureau. Het lukt niet altijd om die breedte onder de aandacht te brengen bij de klanten van Markteffect. Dat kan en moet anders, zonder de inzet van een gelikte salespresentatie. Concreet: hoe weet de klant wat het bureau (nog meer) te bieden heeft, zodat het partnerschap met de klant kan worden geïntensiveerd en Markteffect als bureau doorgroeit? Voor Ester-Lorber de eerste klus: Petit en het onderzoeksbureau voorzien van het juiste advies.
Hulp en advies voor Markteffect
Aan de andere kant van het land, Haarlem, is Petit gearriveerd voor zijn Manager Swap. Hij kan na het warme ontvangst van René Brouwers, CEO van Great Place To Work, ook direct aan het werk. Wencke Ester-Lorber heeft enkele prangende vragen over haar opdracht en de werkwijze van Markteffect in het algemeen, de customer journey, bijvoorbeeld.
Ook komt ze meer over haar tijdelijke, nieuwe werkplek te weten met behulp van een onboarding van commercieel directeur Boj Nefkens. Waar liep het team de afgelopen jaren tegenaan, bijvoorbeeld in de corona-periode? Wat moest anders? Wat zijn de lessen die zijn geleerd? Aan de hand van die informatie gaat Ester-Lorber de volgende stappen zetten. Hoe? Dat hoor je in de tweede aflevering, net als welke opdracht Petit krijgt.
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!