Presentator Gerben van Driel en arbeidsmarkt- en wervingsspecialist Marieke Dam horen van René Brouwers wat een fijne werkplek een fijne werkplek maakt. Great Place to Work is een onderzoeks- en adviesbureau en een autoriteit op het gebied van organisatiecultuur. Elk jaar maakt het bureau (dit jaar op 27 juni) de 40 beste werkplekken van Nederland bekend.
Het presentatieduo wil graag weten: hoe bepaal je dat een bedrijf een prima plek is om te werken? Hoe gaat het onderzoek in zijn werk en wat zijn de belangrijkste peilers? Ervaring en kennis is er in ieder geval genoeg, het bureau is sinds 22 jaar actief in Nederland en startte al in de jaren tachtig in de Verenigde Staten op basis van eerder wetenschappelijk onderzoek.
Ik denk dat we qua dataset een heel mooi wetenschappelijk bewijs hebben van wat een Great Place to Work is
Advies en onderzoek op drie niveaus
Great Place to Work onderzoekt en adviseert op drie niveaus, vertelt Brouwers. ,,Te beginnen met de bedrijfscultuur, het vertrouwen tussen de leidinggevenden en het team. Verder kijken we naar de trots - hoe trots zijn werknemers op het bedrijf waar ze werken - en de collegialiteit onderling. Dan gaat het om: hebben we het leuk met elkaar, en kan ik ook bouwen op de mensen met wie ik werk? Inmiddels doen we dat 40 jaar op een identieke manier en werken we wereldwijd voor bijna 20 duizend organisaties per jaar, in alle culturen, in alle talen en in alle vormen en maten. Ik denk dat we qua dataset een heel mooi wetenschappelijk bewijs hebben van wat een Great Place to Work is.''
Brouwers legt uit hoe gelukkige werknemers bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat. Mooie ambitie, maar je stelt je als werkgever best kwetsbaar op door je werkvloer te laten onderzoeken door een bureau. Is dat ook zo? ,,Je vraagt aan al je werknemers of ze jouw bedrijf een Great Place to Work vinden. Als je dat bent, is het hartstikke mooi. Ben je het nog niet, dan is het best wel een stukje kwetsbaarheid waar je vervolgens mee aan de slag gaat om uiteindelijk alsnog een Great Place to Work te worden.''
Organisaties die ons te spannend vinden, bellen ons ook niet op
Kritisch in de spiegel kijken
De CEO heeft het in Rethinking Work ook over de trends. Hoe zijn de naweeën van de coronacrisis op ons werkgeluk, bijvoorbeeld? Of de invloed van onder meer inflatie en het tekort aan personeel? ,,De algemene trend: bedrijven worden steeds betere werkplekken. We hebben net een benchmark gedaan en het lijkt erop dat de gemiddelde Nederlander de afgelopen jaren weer een betere perceptie van zijn werk heeft.''
Wanneer een bedrijf nog geen Great Place to Work is en een certificering nog niet aan de orde: wat dan? ,,Vier van de tien bedrijven die in eerste instantie te horen krijgen dat ze geen Great Place to Work zijn, vragen in het begin nog even of het onderzoek wel klopt.'' Al snel volgt de volgende vraag: Hoe kan zo'n werkplek in de herkansing om alsnog een Great Place to Work worden? Willen ze überhaupt wel in die herkansing, pakken ze door en blijven ze kritisch in de spiegel kijken? Hoe kwetsbaar is het initiatief eigenlijk? Brouwers: ,,Organisaties die ons te spannend vinden, bellen ons ook niet op.''
In onze wekelijkse nieuwsbrief vind je het beste van BusinessWise die week en het laatste nieuws over Studio BusinessWise. Abonneer je gratis en blijf altijd op de hoogte!