Strategie

Dat Accell laatste Nederlandse Batavus- en Babboe-fabriek sluit komt niet als een verrassing

Leestijd 2 minuten

In Studio BusinessWise (zie video hierboven) werd eerder de situatie bij de Accell Group besproken. Sinds de overname door een buitenlandse investeringsmaatschappij zijn de schulden sterk gestegen. Daarnaast daalde de verkoop, was er een overschot aan dure voorraad en waren er incidenten met het merk Babboe.

Roelof Hemmen sprak eerder over Accell met Ronald van Zetten, voormalig CEO van HEMA. Hij vertelde uit eigen ervaring hoe om te gaan met een schuldencrisis na een overname. Daarnaast gaf expert Serge van Rooij praktische tips over crisiscommunicatie, terwijl durf-investeerder Eva de Mol haar visie deelde op hoe investeerders in dergelijke situaties reageren.

Door de sluiting van de fabriek in Heerenveen, die goed is voor zo'n 20 procent van de totale productie van het bedrijf, verliezen ongeveer 160 mensen hun baan, aldus Accell dinsdag. Voor de getroffen medewerkers is een sociaal plan opgesteld.

'Heerenveen wordt strategisch centrum Accell'

De sluiting staat volgens Accell gepland voor begin 2026. Het bedrijf gaat de productie in fases afbouwen en samenbrengen in andere al bestaande fabrieken. Dat gebeurt met name in de fabriek in Hongarije en in het Franse Dijon. Accell verdwijnt niet helemaal uit Heerenveen. 'Heerenveen zal zich ontwikkelen tot een strategisch centrum, gericht op kernactiviteiten zoals ontwerp, engineering en ondersteunende functies', laat het fietsconcern weten.

In januari 2024 meldde Accell al dat het de productie van twee fabrieken in Heerenveen samenvoegde tot één. Een deel van de activiteiten werd toen verplaatst naar Hongarije en Turkije. Deze laatste overgebleven fabriek in Nederland zal dus volgend jaar sluiten.

Akkoord kwijtschelden 40 procent van de schulden

In oktober vorig jaar sloot de fabrikant nog een akkoord over het kwijtschelden van 40 procent van de schulden. Tijdens de coronapandemie steeg de vraag naar fietsen en plaatsten veel fietsbedrijven extra orders. Maar door logistieke problemen wereldwijd was het lastig om op tijd aan de juiste spullen te komen.

Toen de behoefte aan nieuwe fietsen na de pandemie weer op een normaal niveau kwam, zat Accell net als andere fietsbedrijven met grote onverkochte voorraden die zwaar op de financiën drukten. Daar kwam een kostbare terugroepactie van bakfietsen van Babboe bovenop.

Meer over Accell

* Uit rode cijfers en Babboe weer op de rails: dit was het plan van Accell-CEO Tjeerd Jegen

* Lessen voor Accell, VanMoof en andere bedrijven: 'Wees altijd volledig transparant bij crisis'

Ontvang elke week het beste van BusinessWise in je mailbox. Schrijf je hier nu gratis in: