Strategie

Lessen voor Accell, VanMoof en andere bedrijven: 'Wees altijd volledig transparant bij crisis'

 
Studio BusinessWise: Wat jij kunt leren van Accell? BW
BW
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Crisis. Een ruim begrip wellicht, maar: het loopt letterlijk spaak bij Accell Group, bekend van Batavus en Babboe. In juni verlaagde kredietbeoordelaar Fitch Ratings opnieuw de rating. In deze branche liep het eerder, ook letterlijk, spaak bij VanMoof. Ronald van Zetten, voormalig CEO van HEMA: ,,Heb niet de illusie dat werknemers niet doorhebben wat er binnen het bedrijf speelt.''

Lees verder onder de advertentie

Opnieuw lagere Fitch-rating Accell Group

Kredietbeoordelaar Fitch Ratings heeft de rating van Accell Group 12 juni verlaagd van CCC naar CCC-, de vierde verlaging in één jaar tijd. Dat meldt het platform Tweewieler. Oorzaken zijn het onzekere tempo van de reorganisatie om de winst (EBITDA) te herstellen, de overtollige voorraden in de markt en de zwakke consumentenvraag in een markt met fikse kortingen. Deze resulteren in zwakke operationele prestaties, krappe liquiditeit en negatieve vrije kasstroom voor onhoudbare kredietcijfers, aldus de Amerikaanse beoordelaar. Fitch Ratings schat dat Accell Group een EBITDA van ten minste 100 miljoen euro nodig heeft om weer minimale liquiditeitsruimte te creëren. Dat zal in 2024 niet het geval zijn.

,,Als het crisis is rond je bedrijf dan móet je volledig transparant zijn, daarmee voorkom je veel verdere ellende."

Ronald van Zetten was tussen 2003 en 2015 CEO van HEMA en tegenwoordig eindverantwoordelijke bij Westland Kaas, het bedrijf achter Maaslander en Old Amsterdam. ,,De situatie bij Accell is voor mij helaas herkenbaar, want ook bij HEMA hebben we in een vergelijkbare situatie gezeten. Je verkoopt je bedrijf aan een investeerder, om vervolgens de kosten die zij hebben gemaakt om je te kunnen kopen zelf op te moeten hoesten. Dat legt een enorme druk op je winstgevendheid."

Lees verder onder de advertentie

Je moet als eindverantwoordelijke niet de illusie hebben dat je werknemers niet doorhebben wat er binnen je bedrijf speelt

Heeft Accell last van Icaruscomplex?

Waar veel bedrijven in geval van tegenslag in de schulp kruipen, doe je er juist goed aan om op dat moment de andere weg te bewandelen, meent Van Zetten.

,,Om te beginnen moet je wanneer er problemen ontstaan, openheid van zaken geven. Dingen goed adresseren, maar ook intern de moraal goed houden. Je moet als eindverantwoordelijke niet de illusie hebben dat je werknemers niet doorhebben wat er binnen je bedrijf speelt. Mensen weten dat gewoon. Wees duidelijk en geef de omvang van het probleem aan, maar vertel ook wat je er als bedrijf aan gaat doen. Wees ook op voorbereid op tegenslag. Het kan jarenlang goed gaan binnen je bedrijf, maar het valt ook altijd een keer tegen. Bereid je hier in goede tijden op voor en zorg dat je een plan hebt voor wanneer het minder gaat."

Ronald van Zetten in 2016 ANP
ANP
Lees verder onder de advertentie

Met de billen bloot

De situatie bij Accell kan als blauwdruk door andere bedrijven worden gebruikt om zichzelf te wapenen tegen tegenslagen. Het wegstoppen van problemen, of je personeel instrueren om bepaalde thema's in de doofpot te stoppen is een absolute no-go. Niks is zo menselijk als fouten maken, ook in het bedrijfsleven. Maar 'own' het dan ook, en bedenk een manier om uit de storm te komen. Houd koers, maar ben niet bang om bij te sturen waar nodig.

,,Alles draait om empathie. Voel aan hoe de sfeer binnen het bedrijf is en weet wat je kunt doen om de mensen het vertrouwen te geven dat dingen worden opgelost. Als je personeel geen vertrouwen meer in je heeft, is het sowieso einde oefening. Daarnaast moet het plan dat je opstelt ook zinvol zijn en goed gecommuniceerd worden, zodat iedereen weet wat eraan gedaan wordt om het tij te keren."

Alles draait om empathie. Voel aan hoe de sfeer binnen het bedrijf is. Als je personeel geen vertrouwen meer heeft, is het sowieso einde oefening

Advies van Ronald van Zetten: houd de regie

Naast zorgen voor interne rust, is het ook zaak dat je extern vertrouwen uitstraalt en een heldere visie op verbetering deelt. Naar je leveranciers, naar je klanten, maar ook naar de media. Bij beursgenoteerde bedrijven zijn al je cijfers openbaar, zorg dan ook dat je weet hoe je slecht nieuws over moet brengen. Reputatie is altijd een eindverantwoordelijkheid van de bestuurder, dus verschuil je niet achter een ander als als er iets speelt binnen je bedrijf. Zorg alleen wel dat je jezelf ook voorbereid op dat soort momenten.

Lees verder onder de advertentie

,,Het is belangrijk om te weten wat je wilt zeggen en hoe je die boodschap over wilt brengen. Oefenen is goed, maar het is nog veel belangrijker om vanuit je hart te spreken. Sta voor wat je zegt, lever het integere verhaal en vertel dat. Elk bedrijf is aan het eind van de rit een mensenbedrijf. Die mensen willen zien dat hun voorman voor de troepen uitgaat en zegt 'dit gaan we doen.' Daar moeten ze zich in kunnen herkennen, want aan het eind van de rit moet je toch met elkaar uit deze storm zien te komen.''

Van Zetten: ,,Laat het niet teveel impact op jezelf hebben, want frustratie lost al helemaal niets op. Houd alleen ook wel rekening met andere belangen. Als je als ondernemer problemen hebt binnen je bedrijf, zet jij alles op alles om je zaak te redden. Maar als je een investeerder hebt, dan is die vooral bezig met het redden van zijn of haar investering. Dat kan lange tijd echt prima samengaan, vooral wanneer het goed gaat, maar is aan het eind van de rit toch wezenlijk anders. Zorg dat je de regie houdt en straal dat ook uit, naar binnen toe en naar buiten. Als je de regie verliest, dan verlies je de controle over het bedrijf en over het proces. Dat mág je nooit laten gebeuren."

Welke kennis is er te halen uit de case-Accel Group? In Studio BusinessWise komen meerdere experts aan het woord, waaronder Ronald van Zetten.

Lees verder onder de advertentie